Van Villafranca Montes de Oca naar Burgos

10 juli 2019 - Villafranca Montes de Oca, Spanje

Gisteravond een pelgrimsmasltijd genuttigd met groentesoep en gebakken makreel, best lekker, je krijgt er ook per tafel een fles wijn bij maar ik  alleen en een hele fles leeg drnken.nee dat zag ik niet zitten. Je kan niet rustig het voor gerecht eten en meteen komt het hoofdgerecht dat heb ik al vaker mee gemaakt. Ook al is het restaurant op een paar gasten na leeg lijkt het wel of men haast heeft. Ik had vannacht wel last van de vis of zo. Ik ben een paar keer in het donker naar het toilet geslopen. .Tja dat heb je met gevoelige prikkelbare darmen. Daarna tot rond 6 uur nog redelijk geslapen. Iedereen was weer vroeg op pad om 6 uur waren veel bedden al leeg. Ik werd tegen 6 uur wakker dankzij de oordopjes. Ontbijt met brood en water. Om 7.10 op de fiets. Er stonden toen nog 3 paar schoenen bij de ingang. Je moet je wandelschoenen altijd uit doen in een rek plaatsen  dat je daarna met je sandalen of ander schoeisel het dorp of zo ingaat maakt niet uit. Het is erg fris bij de start, ik had al snel koude stijve vingers en mijn tenen waren ook niet warm dat gevoel ken ik uit de winter. Af toe effe een beetje opgewarmd op een zonnig plekje. Het eerste stuk terug naar Villanasur Rio de Oca ging redelijk snel. Het meeste was heuvel af. Kennelijk heb ik gisteren na de lange dag niet door gehad dat het meer omhoog ging dan andersom. In 15 min. was ik weer bij het Hotel en snel verder. Na een paar km een stevige lange klim tot 988 m hoogte met mooi uitzicht. Op een foto kun je net het begin van de klim zien waar noten en esdoorn bomen de weg nog omzoomden. Het eerste deel van vandaag ging tussen bomenrijen door. Dat was vroeger gebruikelijk om bomen voor schaduw langs de wegen te planten. Halverwege de helling stonden al geen bomen meer. Rond 10 uur in St Juan de Ortega bij een mooie oude klooster en Romaanse kerk met het graf van St Juan een eenvoudige stenen carcofaag, hij was een volgeling van bouwmeester San Domingo en de hielp pelgrims door de bouw van een hospitaal en legde een brug en wegen aan. De kerk is wel zowel bouwkundig als door versieringen rijkelijk gedecoreert o.a door giften van rijke families die hier ook begraven liggen. De kerk is recentelijk gerestaureerd. Na een korte lunch weer snel verder het werd warmer. Hierna moest ik meer de grote weg volgen en over een lengte van 3 km zelfs op de weg. Inmiddels is er een goed verhard pad naast de weg aangelegd zodat je niet meer tussen de vrachtwagens zit. Hierna ging de route over rustiger binnen wegen met als nadeel dat ik 10 km voor Burgos nog een klim van 14% over 700 m had. Die kon ik na een korte pauze uitzitten. Daarna nog een stel hellingen tot vlak voor Burgos. Voor de stad fiets je door een groen gebied met een camping en recreatiepark hier liep ook weer een apart fietspad. Slingerend langs een rivier kom je Burgos binnen. Na 66 km was ik hier  ik sprak een Franse fietser die met een andere route na rum 40 km hier was. maar dus veel meet langs die drukke weg heeft gereden. Ook de wandelaars hebben een veel kortere route ook ongeveer 40 km zodat ik sommige die ook gisteren in Villafranca zaten nu ook hier zijn. Zij doen er veel langer over en de meeste waren om 5 uur gaan lopen. Best een drukke stad Burgos met brede wandel boulevards en een hele grote 12e eeuwse kathedraal. Die rijkelijk is versiert en toch in 1 eeuw is gebouwd. Daarna nog wel eens aangevuld of aangepast.  Ik slaap weer in een alberque vlakbij de kathedraal vanuit het raam zie je kerk. Morgen maar eens binnen kijken. Ik heb nu een een pers.kamer in een ander hostel in de buurt geboekt, maar moet hier wel om 8 uur uit zijn. Ik ben best wel moei. En gelukkig veel minder last van mijn borst gehad. De knie speelde af en toe op door terugschakelen ging het meestal wel beter. De versnellingen blijven ook af en toe hangen of slaan een slag over best hinderlijk. Nou dit is het voor vandaag

wordt vervolgd

groeten

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Bert:
    10 juli 2019
    Morgen een dagje rust maat. En even je fietsje laten nakijken. Mag best na 2500km. Wat een regime zeg bij die pelgrim hotelletjes. Vijf uur op, acht uur de deur uit. Zal aan je denken morgenochtend wanneer ik om 8 uur mijn krantje lees bij het ontbijt. Gefeliciteerd dat je zo ver bent gekomen. Deze stad is echt een mijlpaal. Nog 500km. En complimenten dat je voor kwaliteit kiest met je routes, dus niet de korte drukke wegen. That’s my man 👍 Lekker slapen, dagje rust en dan weer op deze manier verder. En iedere dag 50 km gemiddeld betekent nog een kleine 10 fietsdagen! Groet uit Groningen waar het lekker regent! 😁