Van Nicolaus kloster Jurgen naar Xanten

27 mei 2023 - Xanten, Duitsland

Prima geslapen. Om 6.30 gewekt door het geluid van een onkruid brander die aangestoken en gebruikt werd. Raar dat dat al zo vroeg begint. Na 7 uur en het ontbijt was het een tijd stil. Of zou de medewerker naar de mis van 7 uur zijn geweest?? Kees de timmerman van plezierjachten is is vandaag jarig. 65 jaar. Er werd een kaarsje voor hem aangestoken en we zongen hem toe.

Een prima omgeving en ontbijt. Rond 8.30 op de fiets voor een tocht van 94 km naar Xanten. Weer veel industrie onderweg. Maar ook door  velden met gerst, tarwe of bieten. Af en toe ook asperge waar het nu de rijd voor is. Veel wilde rozen, valse acacia, streepzaad en salie in de rivierbermen en andere bermen staan in bloei. Na 30 km de eerste koffie stop in een stadje met slot Linn een groot kasteel en park feest in opbouw. Daarna door velden nog meer industrie langs de Rijn naar Moers ook een mooie oude stad. Voor de rest van deze kant van de Rijn hoef je niet te komen. Te veel industrie of weinig aantrekkelijke plaatsen. Men vertelde me dat je beter aan de andere kant kunt blijven

Na een lange dag fietsen en met wisselende overlast van aambeien rond 18 uur in Xanten.

Het was een stevige dag maar ook wel vol te houden ondanks de regelmatig stevige tegen wind. Vlak voor Xanten nog een lange klim tot 70 meter hoogte en weer een afdaling tot in de stad. Hebben we ook weer gehad

Xanten heeft en mooie oude binnenstad met grote bijzondere Domkerk. We waren te laat voor een bijzondere stempel. Wellicht een volgende keer. Met de groep Italiaans gegeten. De meeste van ons zitten een paar km van het centrum. Ik zit in een goed hotel Neumaier in het centrum. Na inboeken en een lekker douche het stadje nog even bekeken. Een paar van de dames die gisteren in Neuss zaten kwam ik op het terras tegen. Een was er op een smal onverhard pad ook gevallen, maar behalve een paar blauwe plekken geen grote problemen. Morgen verder naar de St Jacobskapel en eindpunt van deze tocht in Nijmegen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Bert:
    27 mei 2023
    Bijna 100km met tegenwind, klimwerk én recalcitrante aambeien… Een normaal mens zou halverwege al de geest hebben gegeven en om verlossing gesmeekt. Niet onze Luc. Hij fiets fris en fruitig door, heeft nog tijd om in de avond een stadje te verkennen en 3 leuke dames te plezieren. En dan ook nog een boeiend verhaal op zijn telefoontje te typen met zijn vierkante vingers. Een heel bijzonder mens waar de lezers van de reisverslagen weer van hebben genoten. Luc bedankt en een mooie laatste tocht morgen. En groeten van Yvon 👋😘😊