Van Roermond naar Maastricht,Aken en Stolberg

25 mei 2023 - Stolberg, Duitsland

Na een eenvoudig ontbijt 2 broodjes en een omelet terug naar de kathedraal. Om 9 uur vertrok het groep ongeregeld weer. Na Roermond te hebben verlaten, via de mooie veldwegen en landerijen in een wat meer bosachtige omgeving gekomen. Een stevige beklimming hakte er flink. Weer effe wennen aan heuvels. In Het witte dorp Thorn aangekomen eerst een horeca stop. Daarna door na Maaseik en de Kruisherenkerk & horeca stop. Na korte stop door naar Sittard het stadspark

Bij de grote vijver! Kregen wij van een van de dames uit Susteren die een paar dagen meefietste een lekkere pasta salade. Die smaakte best na al dat stijgen en  dalen.

​​​langs de beek de stad weer uit. In Munstergeleen: werden we opgewacht bij de Pater Karel Kapel. Een lokale heilige waarvan van de heiligverklaring ons dubieus overkwam. We kregen er een stempel en koffie of thee. Een mooie pelgrimstuin met beelden met aandacht voor gescheiden gezinnen, rasisme, huishoudelijk geweld en  homohaat.Na een lange lange dag aangek in Sint Gerlachuskerk & refugio, bij Chateau St. Gerlach & beeldentuin met een 2 Michelan sterren restaurant aangekomen. We konden zelfs een stempel krijgen daarna was het sluitingstijd. Als pelgrim kun je er voor een prikkie overnachten en krijg ook nog pelgrims soep.

Peter Kant en Kees besloten daar te overnachten. ze kregen soep en s morgens een ontbijt voor 7.50 pemen r persoon per nacht. Wij gingen door naar de Stayokay in Maastricht.

Astrid bracht haar fiets naar de fietsenmaker bij het station ivm een gebroken versnelling kabel. Die is morgen rond 10 uur klaar.

De Stayokay zat aardig vol maar ik kon bij Rick, Astrid, Peter  en Kaatje op de kamer.W e zijn in den Engel op de Vrijthof gaan eten. Weer een geslaagde avond. Best redelijk geslapen. Wel vaak wakker. Na een goed en uitgebreid ontbijt onze spullen weer verzameld.

rond 10 uur was iedereen weer bij het station en de fiets ook weer.

Buiten de stad bleek dat de versnelling niet goed gemaakt was hij bleef weer op het grootste voorblad hangen. Met wat moeite kon die op het middelste gestabiliseerd worden. Wel slecht werk van die" fietsenmaker. Astrid kon er mee door, maar fijn fietsen is het niet.

Het klimwerk begon vrij snel buiten de de stad. De hele dag beklommen we hellingen en gingen er weer van omlaag. Vooral voor Vaals en later rond Aken een aantal pittige toppen. Best wel afzien. De meeste konnik uitzitten ook die van bijna 20% net voor Vijlen. Een van de langere net na Aken werd me te gortig en liep ik een stukje. De Dom van Aken is ook bijzonder om te bezoeken. Wel erg druk ook veel schoolklassen .ik heb voor Marja een wandel vriendin van Bert (die vandaag aan een hersentumor werd geopereerd) een kaarsje aangestoken. Voor mijn familie ook. Aken ligt op verschillen heuvels en door fietsen naar ons Hotel in Stolberg ongeveer 20 km verderop ging ook weer aardig op en neer. Op het laatst zat ik en de meeste van ons er wel wat doorheen. Aangekomen in het hotel Stoberg bleek die geen maaltijden te serveren, maar we konden wel vanuit een Italiaanse keuken maaltijden bestellen. Dat weer een pizza voor de meesten. Het hotel ligt in het door de zomer overstroming van juli 2021 getroffen gebied te liggen. Het restaurant is weer opgeknapt maar in de omgeving kun je de sporen nog zien.

​​​​​​​Peter en Kees hadden nog geen slaapplaats en een kamping was ruim 20 km verder. Niet echt een optie, zodat Peter bij Andre uit Meerssen en Kees uit Aalsmeer bij mij op de kamer bij kon. Scheelt weer in de kamer kosten.

rond 10 uur lag iedereen op bed.

morgen weer verder, wordt vervolgd

1. Willemien van der Meer:
    25 mei 2023
    Zo pittige tochten wat ik lees, wel mooie plaatjes onderweg, wel zeer wisselend gebied wel de moeite waard, lijkt me. Sommige stukken herken ik ook wel, ooit gefietst en via Law. Succes Luc, stoer hoor. Dinsdag 30 mei vertrek ik. Jij nog 2 dagen?
  2. Bert:
    27 mei 2023
    Ach ach. De man vliegt weer als een jonge God over het land. Ik word al ernstig vermoeid wanneer ik zijn verslag lees. Maar ja; ik ben dan ook écht oud met bijpassend verstild en saai gedrag (zeer aan te bevelen). Vele groeten en alle respect voor onze dappere, eeuwig jonge Luc 👍
  3. Bert:
    27 mei 2023