Van Xanten naar Nijmegen

28 mei 2023 - Amersfoort, Nederland

Lekker geslapen een goed bed en prima ontbijt voor 14.50.

Rond 9 uur weer op het centrale plein bij de Dom. Sommige van ons waren er al. Bij een aantal werd geen ontbijt verstrekt en hadden bij de bakker hun ontbijt gehaald. Er was markt met kunst, groente, vis, een honing kraam met lokale honing zoals raapzaad, fruit, valse acacia en lindehoning en allerlei imker producten. De eigenaar heeft 70 volken en heeft het vooral nu druk mee. Het is weer een mooie zonnige dag, nu nog wat fris maar het beloofd warmer te worden. Rond 9.30 zaten we op de fiets. Het werd een tocht door velden en bossen best een mooie omgeving. We reden door Marienbauw waar een fraai kerkje staat. Hier zou de maagd Maria in een boom zijn verschenen. We konden alleen door een afgesloten hekwerk in de hal de kerk bekijken.

Daarna naar Kalkar een mooi oud stadje met een nieuw bestraat centraal plein. Koffiepauze gehouden met heerlijke taarten.

De gebouwde maar nooit in gebruik genomen kerncentrale hebben we niet gezien. Hierna fietste we door randen van het Reichswald. Soms weer stukjes omhoog. Ook weer een mooi gebied. Bij Kleef ligt het kasteel Swanenslot met een mooi landgoed er omheen. Al met al best de moeite waard om deze.omgeving nog eens te bezoeken.

rond 13 uur kwamen we in het kleine dorpje Zyfflich waar Annie en Albert ons gingen verlaten omdat hun auto in Millingen staat. Zij komen komende zomer een keer naar A foort. Albert ziet steed moeilijker door macula degeneratie en loslatend hoornvlies. Hij ziet diepte slecht vooral bij afnemend licht. Zolang hij kan fietsen blijft hij het doen.

We fietste weer langs het midden van Kranenburg en daarmee was het pelgrim rondje fietsen door Duitsland klaar.

Rond 15 uur kwamen we bij St Jacobskapel in de binnenstad van Nijmegen aan. We werden opgewacht door de beheerders. Kregen onze laatste stempel met handtekening en een verhaal over hoe deze kapel is ontstaan. Hij was er al in 1438. Tijdens de Reformatie werd het onderdeel van ouderen en wezen opvang. Daarna glasblazerij,(een woonhuisondernemingen) van onder andere Hopman Hendrik Heuck (tevens de uitvinder van de gierpont tussen Nijmegen en Lent) - werd de kapel in 1670 verkocht aan een schoolmeester. Nog later een koeienstal en verwaarloosd. In 1965 liet de gemeente Nijmegen het gebouw in de oude staat renoveren en werd het weer een kapel. Nu onder de naam van de oudste patroonheilige van Nijmegen St. Geertrudis als  bijgebouw van een plaatselijke RK kerk. In 1998 werd de sint Jacob Stichting opgericht om te voorkomen dat het een kantoor werd. Sindsdien is het weer in gebruik als Sint Jacobskapel.

Mijn laatste doosje Amersfoortse keitjes  heb ik als dank voor de ontvangst aan de beheerder gegeven.

Dit is het eindpunt van onze fietsreis. We namen afscheid en we gingen ieder richting huis. Ik heb de trein naar Ede genomen en daar vandaan de kippen treinlijn naar Amersfoort. Na ruim 585 km weer thuis na een boeiende en soms zware fietstocht.

Tot een volgende reis

Groeten

Luc

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Bert:
    28 mei 2023
    Toch jammer dat deze gedenkwaardige reis wordt afgesloten met een ‘kippenlijntje’. We hebben weer veel geleerd van een flink aantal kerken en kapelletjes, met name de dramatische herrijzing van de St Jacobskapel. Luc; nu de tijd nemen om Sjoke te verwennen. Doen hoor!! Daarna mag je pas weer een tocht maken. Wij lezen het graag. Vele groeten van je saaie, aan huis gebakken maat!! ❤️
  2. L C Noordman:
    28 mei 2023
    Komt goed hoor Bert. Woensdag gaan we samen op pad via de Veluwe en Drenthe naar Oerol Terschelling. Wanneer zijn jullie op vakantie en waar gaat de reis heen.
    Groeten