Van Santo Dominigo de la naar Villafranca Montes de Ora

10 juli 2019 - Villafranca Montes de Oca, Spanje

Gistermiddag (maandag) kwam ik vlak voor het dorp Villar de Torre de over een hele grote rotonde aan de RL 204 en Rl 205. 6 naaldbomen in 6 plantgaten de rest was met in kleur gestort beton afgedekt. Misschien wel een kunstwerk maar waarom hier midden in het landschap beetje overdreven en onderhouds technisch ook niet handig. Er groeide van alles in de naden en scheuren. Gras kun je gewoon maaien en dat doen ze hier langs de weg toch al.

Ik werd om 5 uur al wakker door gestommel op de gang mijn kamer bleef rustig tot rond half 7. Na het ontbijt eerst maar een uurtje rond gekeken voor de kathedraal open ging ik mocht als 1e naar binnen. Mooie kunstwerken en altaar/ kapellekes versieringen. Rond 10 uur op de fiets. De weg slingerde omhoog. Na 10 km in een eerste dorp Leiva dat heeft een kleine kapel buiten het dorp met een bijzonder mariabeeld maar was helaas gesloten. Door naar Tormantos maar ik ben meteen door gereden. Onderweg weer veel graan en in de verte een cementgroeve met bovenop de berg nog enkele eeuwen oude ruines. Eindelijk na lang zwoegen over hoge hellingen van 6 tot 8% in Belorado. 30 km totaal. Na de lunch weer verder. Eerste 5 km via het pelgrimpad omdat de grote weg te druk en een brug erg smal is. Daarna via een stille weg 5 km 6% omhoog tot 990 m. Wel een erg mooie route met uitzicht over de streek. Daan belde vlak voor een eerste korte afdaling en even gestopt. Hier was het nog steeds bewolkt en rond de 24 grd. Daarna stevig omhoog tot de top. Daar sta je tussen het graan en zie je weinig maar 50m eerder kon ik wel een foto maken. Dan een afdaling van 3 km dat was wel even lekker. Tegen half 5  in Villanasur de Rio Oca aangekomen. Een B en B blijkt gesloten er is ook een hotel. Dat is dicht maar de eigenaar zegt over de telefoon dat ze om 5 uur open gaan.

Ja ja dan denk komt wel goed nee dus om 6 uur nog niemand. Toen kwam de gardia civil langs, altijd behulpzaam, maar ik moest wel bijna voor de auto gaan liggen om ze stoppen. Nee een hotel hier kende ze niet. Ik wijs naar het gebouw. Nee hoor er is geen hotel. Of ik de naam en telefoonnr heb. Laat ik via google zien. Om ik ze dan wil bellen. De persoon aan de telefoon spreekt zeer weinig Engels de politieman neemt het over. Ja mevr. is waarschijnlijk om 8 uur wel weer terug en dan gaat het hotel open. Kan ook later worden zij is in Bourgos 50 km verder  ik heb die politieman nog bedankt en ben toch maar een stuk terug reden daar is wel een herberg maar wel weer omhoog en omlaag en morgenochtend dus eerst dat stuk ook nog. En dat had ik juist willen vermijden. Tja t valt niet mee als pelgrim ben. Ik ben nu in Villafraca Montes de Ocain een auberge/ hotel.
De auberge hoort er bij maar zit buiten a d achterkant. Er zijn hiet aardig wat bedden bezet ik heb weer een pelgrimsmaaltijd genomen voor 13 euro 3 gangen incl fles wijn. Hier zit ook een van oorsprong Amersfoortse studente Christel, ambulange verpleegkundige. Zij ging helemaal los om dat ze eindelijk weer eens NL kon praten. Was wel weer effe gezellig. Na mijn log op tijd op bed. Morgen naar Bourgos is mijn planning maar ik heb nu wel extra hellingen.

Wordt vervolgd

Groeten

1. Bert:
    10 juli 2019
    Mooie foto’s weer Luc. Wij hopen dat je vandaag Bourgos bereikt. Dat is toch echt een belangrijke stad voor de pelgrim. Dan zit je bijna midden in Noord Spanje en is het einddoel 500km van je verwijderd. Er staat een geweldig mooie kathedraal daar met daar vlak achter een hotel voor de pelgrims. Goed eten lees ik in de blogs van pelgrims die de tocht ook gemaakt hebben. Nu, goede tocht vandaag en raap al je Knarren energie bij elkaar voor de 50km die je gaat fietsen. 50km is best veel met al die hellingen. Groet uit Groningen waar het overal vlak is. Maar ja; hier waait het altijd. 🙃👋