Van Sotes naar Santo Dominigo de la Calzada

8 juli 2019 - Santo Domingo de la Calzada, Spanje

Na een redelijke nacht met onweer in de buurt om 6 uur op. Ik had wat broodjes en water meet was er niet. De beheerster heb ik niet meer gezien om 7 uur reed ik het dorp uit. Het cafe was al open. Het eerste stuk lekker omlaag en daarna meteen weer een stijgende weg. Een moeizame start met veel last van mijn middenrif / liteken dat hield de hele dag aan helaas. Ongeveer 5 km verder lag het 1e dorp Ventosa daar zit wel een opvallende herberg waar wandelaars bij stonden dus daar zaten zij. Hierna bleef de weg met 7 a 8 % stijgen tot vlak voor Huercanos. 10 km verder. Daar heb ik koffie gehaald en zag bij het stierenrennen dat live werd uit-gezonden, enkele ernstig gewonden vallen een man werd eerst gespietst en toen onder de voet gelopen door een volgende stier en rennende mannen. Een aantal slachtoffers werden met brancard afgevoerd. Geen fijn gezicht. Daarna door naar Najera een eeuwen oud vestings stadje met een tegen de rode rotswand aangebouwd klooster. Ook deze was dicht en men was druk met het bouwen van podium voor een toneelspel met het klooster als achtergrond. Langs de rivier ligt een recreatiepark met in de rivier veel wit bloeiende waterviolier.  Na een rondje door het stadje te hebben gereden op weg naar Santo Domingo de la Calzada.  Dan slingert de weg zich verder omhoog met 7 tot 10% stijging. Het eerste plaatsje was Cardenas daar even geluncht. Ik vermoed dat de reden van meerdere leegstaande restaurants langs de weg de aanleg van de snelweg A12 is geweest. Daarna werden de binnen wegen veel stiller maar wel beter voor het fiets verkeer. Af en toe komt er een vrachtwagen, trekker of auto langs. Je ziet hier vrijwel alleen graan en druiventeelt. En hier vlakbij hop en aardappels,  in de bermen groeit st.johanneskruid, chichorei en malva. Ik vond nog een dode zwartkop mees langs de weg een verkeersslachtoffer er staan alleen veel hoger dennen bomen op de helling daar hoort hij thuis. Ik hoorde van alles zingen in het graan maar zag ze niet. Door naar Badaran weer 15 km verder via regelmatig stevig klimwerk. Een rustig dorp op het dorpsplein bij het cafe waar ik zat kwam de bus van een.mobiele bank staan. Je kon de klanten hun bankzaken zien doen. Bij het afrekenen in het cafe gaf ik een kleine fooi en dat vond deze kroegbaas zo bijzonder dat ik een handvol kleine cakejes mee kreeg. Die waren lekker.

Weer door naar Santo Domingo. Het begon in de verte te onweren en zo boven op de kale hellingen was geen fijn voor uitzicht. Gelukkig kon ik de bui voor blijven ook omdat de laatste kms naar omlaag gingen.en ik daardoor net op tijd voor de bui hier om 3 uur, na 51 km, in de pelgrimsherberg was. Weer een grote herberg met 14 of zo kamers met 6 tot 20 stapelbedden. Ik slaap in een kamer met 6 bedden niet allemaal bezet. Om 10 uur moet het stil zijn en om 7 uur moet je uit bed en voor 8 uur uit het gebouw. Uitslapen is er niet bij dus. Vanavond vond ik voor het eerst paella op het menu en het was prima.

Daarna naar de kathedraal er naast die nog open zou zijn dat klopt ook. Pas na enkele gebeden voor de deur mocht iedereen naar binnen het was druk. Bleek dat er een begravenis mis gehouden ging worden. Er werden bloemstukken binnen gedragen en toen ik naar buiten liep stond de lijkauto met open deur klaar om de kist naar binnen te rijden. Dus ik was nog mooi op tijd weg. Morgen ga ik hier eerst rustig de kathedraal en het stadje bekijken en zie wel hoe ver ik richting Bourgos kom.

Dus wordt vervolgd

Groeten

1. Bert:
    8 juli 2019
    Vandaag zit het lekker mee Luc. Rustige wegen, vogels die voor je zingen, extra cake van eem kroegbaas en nét voor de bui binnen. Natuurlijk ook het lijden, het litteken de stevige klim. Toch hoort dat ook bij de weg van de pelgrim. En wat fijn dat je niet mee hoef te rennen met stieren die dwars door je heen steken. Dat is pas echt moderne zelf-kastijding, wat jouw pelgrimtocht toch ook een beetje is. Maar lijden louterd, zegt men. Maar zorg er voor dat het niet te gek wordt en je niet in die lijkwagen met open deur terecht komt. Rustig aan, dan kom je er wel. Het einddoel is deze nog verse week weer 100km dichterbij. Groet uit Groningen, waar het eindelijk ook een beetje gaat regenen. Daar zijn wij als natuurmensen heel blij mee! 👋😄
  2. Bert:
    Breaking news: Onze Krasse Knar is weer vrolijk op weg:

“Buones dias amigo
    Ik ben er weer klaar voor werd om 5 uur al wakker door gestommel op de gang mijn kamer bleef rustig tot rond half 7. Eerst maar een uurtje rond kijken voor de kathedraal open gaat.”

En ik heb leuk leesvoer voor de Knar. Het reisblog van 2 pensionado's die dezelfde tocht ondernemen als Luc. Maar dan te voet;

3. Bert:
    9 juli 2019
    Onze Knar is weer vrolijk op weg;
    Buones dias amigo
  4. Sonja:
    Hee luc
    War een dag weer vol verrassingen een.handvol cakejes stijgen.en dalen om 10.00 mond op slot en niet uitslapen vervelend dat je zo.n last van.je litteken hebt sterkte slaapse en.morgen weer nieuw avontuur groet