Van Torres del Rio naar Sotes

7 juli 2019 - Sotés, Spanje

Eindelijk redelijk geslapen. Om 5.30 gingen de 1e pelgrims op pad mijn wekker ging 5.50 op tijd voor het ontbijt. Koffie en glas verse sinaasappelsap, een cakeje en 2 stukjes geroosterd stokbrood met boter en jam. De meeste waren al weg van de meer dan 20 schoenparen bij de trap stonden er nog 4 a 5. Je moet namelijk je wandelschoenen uit trekken zodra je naar binnen of boven gaat. Soms wordt er op toegezien maar hier niet, mijn schoenen stonden naast mijn bed maar wandel ook niet. Verschillende mensen uitgezwaaid, bon camino. Het Ierse stel zat bij mij aan tafel en volgend jaar komt hij door A'foort fietsen en kan ik hem de middeleeuwse binnenstad laten zien. Het wordt pas tegen 6.45 licht dus veel eerder weg ga ik niet  Rond 7 uur weer op pad, een enkele wandelaar was er nog. Begon meteen.weer met een lange klim die na 5 km eindelijk in een afdaling overging. Wel met prachtige uitzichten een beetje ochtend nevel en af en toe een pelgrim die de weg kruist. Dit ging zo door tot de volgende oude stad Viana, na 12 km. Een leuk oude vestings stad uit 1219, ooit een belangrijke ettape plaats voor pelgrims met 3 hospitales. Het heeft een groot plein en een grote kerk Santa Maria die nog gesloten was helaas  en dat op zondag 8 uur. Op de torens zaten een aantal ooievaarsnesten met klepperende vogels er op. In de straat beneden aten verschillende mij inmiddels bekende pelgrims hun ontbijt op de terrasjes. De meeste waren rond 5.30 gaan lopen en gaan tot Logrono nog 22 km. Op tv zag ik een stuk van de stierenrennen in Pamplona en hoe er sommige op de hoorns gespiest werden of onder de voet werden gelopen. Zag er niet goed uit voor de slachtoffers, maar het is hun keuze. Na de rennen komen meteen de veeg ploegen de straat weer schoon vegen. Even rond gelopen ook hier weer veel gierzwaluwen en enkele huiszwaluwen. Verder gefietst naar Logrono. Een grote stad die je vanaf de hellingen ervoor goed kunt overzicht. . Ik was op tijd voor de mis in de kathedraal Santa Maria. Weinig mensen bij de dienst er werd door de priesters volop gezongen. Na een kwartiertje ben ik weer verder gegaan. Viel mij op dat er regelmatig mensen even gaan zitten en dan weer vertrekken. Op dat moment alleen Spanjaarden. De andere grote kerk Santa Maria  de Palacio (zie overzicht foto) met een fraaie torenspits ben ik niet in geweest. Omdat de grote weg de stad uit N12, druk en gevaarlijk voor fietsers is volgt de fietsroute het pad van de pelgrims onder de weg door, door een recreatiepark langs een stuwmeer de stad uit. Vlak voor een brug in het park werd ik door een hardloper ingehaald en die hielp mij een helling op. Bij het stuwmeer ging een damesgroep op mountainbikes op de foto wel een grappig gezicht. Een van de dames liet me de juiste route om het stuwmeer zien. Halverwege is een restaurantje een mooi moment voor een hapje en sinaasappel sap Daarna kwam ik 2 NL mannen op de fiets uit Haarlem en omgeving tegen. Zij zijn op 10 juni uit Haarlem vertrokken en via Parijs en Bordeau naar hier gefietst. Wel op veel lichtere fietsen en met het doel 100 km per dag te halen. Ze doen hun best maar. Volgens mij hebben ze weinig tijd om rond te kijken. Meteen na vertrek een lange helling van 10% ook nog over de wandelroute deels over grindpaden. Vlak voor het eind vlakbij de snelweg op de heuvel hangt een gazenhek vol met pelgrim kruisjes van vaak takjes gemaakt en teksten of fotos. Bijzonder. Een van de teksten is: no pain no gain! Mooie tekst om te onthouden bij een volgende moeilijke helling. Rond 12 uur kwam Naverette in beeld o.a bekende van de wijnproductie en een oude Jacobstraditie. Ik heb het stadje niet bezocht het werd warm en ik wilde rond de 40 km fietsen vandaag dus nog door naar een volgend dorp Sotes dat ik na een klim van 10% bereikte en daarna nog steil omhoog moest het dorp in. In het dorp zouden verschillende herbergen zijn maar na veel zoeken vond ik er een buiten het dorp ook weer een stuk omhoog. Een in de Spaanse gids aangegeven alberque voor pelegrons heeft geen bord aan de gevel en alles zat potdicht. Ook Deze herberg  stond slecht aan gegeven maar het hek stond open en alleen op het hek een klein bordje. Dus eerst gemist en na een rondje dorp helling op en af gevonden. De segniora leek te schrikken van een gast. Ik heb nu een 4 pers kamer er is verder niemand meer gekomen. Warm eten en ontbijt doet de segniora niet aan dat moet ik maar in het cafe halen zei ze. Ook goed.

Dat cafe is samen met nog een oudere mensen societeit het enige wat open is in dit dorp. In het cafe stond de tv op het sport kanaal en ik heb nog gevraagd of men voetbal NL dames versus de VS wilde kijken maar nee dat interesseerde men niet. De aanwezigen spraken alleen Spaans. Kreeg toch wat te eten besteld maar het meeste op de kaart kon niet. Wel eerst een broodje omelet dat zie je hier vaak en na de wedstrijd kon ik ook nog vlees en friet krijgen. Het bier hier, al klinkt het Spaans is vaak van Heiniken die hebben ook hier veel brouwerijen opgekocht. Nu ben ik hier nog steeds alleen en vraag me af waar al die wandelaars die ik na Navarrete nog zag zijn gebleven. Het was toen al ruim 28 grd.

Morgen weer vroeg het is hier op het terras met kinderbad lekker fris geworden en het waait, morgen ook weer las ik en koeler. Nog 100 km naar Burgos en nu nog 600 naar Santiago.

Wordt vervolgd

Groeten

​​​​

1. Bert:
    7 juli 2019
    Wat een geklim Luc! Zeg, 10% dat is toch bijna recht omhoog? Onbepakt voor mij al niet te doen, dat wordt kruipen. Maar voor onze favoriete Knar (jij dus Le Luc), is het inmiddels dagelijkse routine. En gelukkig neem je tijd om vele details goed in je op te nemen en het allemaal met de lezertjes te delen. Waarvoor dank! We fietsen gewoon mee en genieten van de hoogtepunten en de zware momenten zoals de hitte, vermoeidheid, strijd om hapjes eten en een goede slaapplek. En nu helemaal alleen in een hotelletje van een enge signiorita. Ik hoop dat de andere pelgrims morgen weer tevoorschijn komen, want anders heeft die verdacht schichtige dame, de stakkers in een donkere kelder verstopt. Brrr!!! Wanneer je 2500km hebt gefietst is 600km nog maar een klein stukkie Luc. Ook al gaat de route gepaard met talrijke klimmerijen. Ga lekker door zo, neem de tijd, want wij willen nog wel een tijdje genieten van de mooie verhalen die we iedere dag cadeau krijgen van je. Groetjes uit Groningen!!!
  2. Sonja:
    8 juli 2019
    Hoi luc
    Nou.komt het echte werk.met klimmen poe das niet mis wel fijn 4persoons kamer voor jezelf maar geen maaltijden gelukkig bood het cafe uitkomst maar geen voetbal dames hebben toch verloren jammer en nu nog maar 600 km pffff slaap lekker succ es morgen groet
  3. Bert:
    8 juli 2019
    Breaking news:

“Bijna alles is normaal en die signorita was er niet, maar heb ik na gistermiddag niet meer gezien. Ik zit nu 22 km verder bij Badaran effe iets te eten. Het is heerlijk koel beetje fris zelfs op de fiets vanmorgen. Ik vermoed dat de pelgrims een dorp verder zaten daar was wel een duidelijke herberg. Zij volgen na Najera en t klooster een andere route dus kom ze nu niet tegen. Later meer.”