Van Cirauqui via Estella naar Torres de Rio

6 juli 2019 - Torres del Río, Spanje

Beetje gestoorde nacht gehad. Ik ben vaker tussen 2 en 4 wakker maar bleven mijn darmen irriteren. Na een stuk chocolade en paracetemol heb ik nog wat geslapen. Slaap je alleen heb ik dat weer. Om 5.3o is het hier nog donker. De dag lengte in Spanje scheelt nu ongeveer 1 uur en 10 min. met NL. De eerste lopers gingen al op weg. Er werd geen ontbijt verzorgd maar ik had nog croussants (veel zoeter dan in Frankr.) en er was een koffie automaat. Toen ik rond 6.45 vertrok waren er nog 3 mannen de rest was al weg. Ik dacht slim te zijn door ipv door het dorp een stukje omhoog, meteen de pelgrimsroute te volgen. De eerste paar honderd meter ging goed. Toen hield de verharding op en weed het een hobbelig stenig pad naar beneden ik moest wel lopen. Plots was er een trap daar kon ik nog omheen maar daarna na een dalletje een trap omhoog naar de doorgaande weg. Terug was steil omhoog ook geen optie. Deel van de trap kon ik nog om de treden heen maar een groot deel moest ik mijn fiets de trap op duwen. Leuke ochtend oefening maar ik was dood moe toen ik eindelijk op de weg stond. Gelukkig gingen de eerste km's omlaag. Daarna tot Estella 14 km verder regelmatig steil omhoog. Meestal rond de 7%. Voor Estella eindelijk een lange afdaling. Rond 8 uur was ik in Estella. Sommige winkels waren al open, voor de vele groente en kruideniers winkeltjes. De grote iglesia San Miguel, moet wel bijzonder zijn, maar was niet open. De moerbei bomenrijen op het kerkplein droegen al rijpe bessen, heerlijk om jam van te maken, maar ze geven ook vreselijk vlekken in je kleren als je niet op let. Daarna nog den beetje rond gekeken, broodjes en koffie gehaald. Best een leuk stadjeen voor een wat langer bezoek dan een uurtje. Meteen buiten het stadje weer een pittige klim van 5 km. Vlak voor je boven bent is er een oud klooster helaas verstopt achter een moderne wijnbodega. Beetje weinig cultuur besef. In het klooster was een tentoonstelling met veel fotos en verhalen van waarschijnlijk lokale mensen. Je kunt er wel een pelgrimstempel krijgen en water tappen en bij het wijnmuseum er naast ook een glaasje wijn. Ik heb alleen water getapt vooral ook vanwege de alweer stijgende temperatuur richting 25 en later vandaag naar 34 grd. Daar kwam ik de eerste NL fietser ook met bepakking tegen. Hij volgt de Oude Wegen route die is nog veel zwaarder. Hij rijd op een fiets met een V snaar aandrijving. Heb ik NL vaker gezien maar hier niet. Hij fietst ook naar Santiago en dan naar Finnistere en via de noordkust terug tot Bilbao waar zijn gezin hem opgehaald. Ik weet niet of het alleen door de V snaar en de lichtere fiets komt maar hij reed een stuk sneller de helling op dan ik. Was niet echt motiverend voor me. De volgende 20 km ging weer gestaag omhoog een snelweg over. 2 keer tot 600 m hoogte. Zag volop bloeiende lavendel onderweg en vol bijen. Toen ik daarvan een foto maakte kwam een oudere NL man mij met een 3 wieler karretje tegemoet lopen. Hij is uit Oisterwijk te voet naar Lourdes gereisd, daarna naar Santiago en nu weer via Lourdes onderweg naar huis. Hij was al 120 dagen op reis via de wegen want de wandelpaden zijn ongeschikt voor een kar. Wel weer een bijzondere ontmoeting. Intussen kwam rond 11.30 uur Los Argos nader. Een klein stadje waar ik een broodje omelet at en een kop koffie. Het was verleidelijk hier te blijven maar 5 en 6 km verder zijn nog 2 mogelijkheden om te overnachten dus nog effe door. Ook hier weer een lange op en neer gaande klim van 5 tot 7 % over 5 km tot 500 m hoogte. Ik ben na half 2 in Torres del Rio gestopt. De laatste km heerlijk berg afwaarts. Het werd echt te warm en ik was het klimmen beu. Ik zit in albergue Casa Mariela. Weer prima verzorgd nu voor 30 euro alleen in een 4 pers. kamer incl eten en gebruik zwembad bij een naburig restaurant. Het werd nog veel warmer en heb effe heerlijk in het 8 bij 4 meter bad gezwommen. Daarna effe heerlijk gelegen. Het eten is om 7 uur dus nog tijd voor een rondje dorp via de schaduw rijke plekken. Er is een heel kleine 8 hoekige 12e eeuwse kapel Santo Seprulco. Met een bijzondere archtectuur met Moorse invloeden geinspireerd door de moskee van Cordoba. Je mag er alleen in als er een bewoner aanwezig is en je kunt weer een pelgrims stempel krijgen. Er hangt een bijzonder kruisbeeld in. Verder op in het dorp is de grotere iglesia die was eerst gesloten tot dat de klok geluid was en toen stond de deur een stukje open. De kerk heeft een bijzonder altaar wand stuk. De koster  stak 2 grote altaar kaarsen aan, meestal het begin van een mis. Ik heb een tijdje gewacht. Niemand kwam ik hoorde de koster praten verder niks. Toen ik daar effe zat werd de klok geluid weer stilte. Toen ik weer buiten stond en naar een plotseling te voorschijn gekomen kudde schapen in een gemaaid graanveld had staan kijken was de kerk weer op slot. Ook weer iets bijzonders. De schapen eten de stoppels van het graan, lijkt mij in deze warmte erg droog en waar zij  water vandaan krijgen? Geen herder te zien.

Tijd voor de pelgrims maaltijd met keuze uit soep of salades, vlees en kip en als toetje yogert of chocolade mouse en nog zo iets. Er zat een Amerik. stel uit North Carolina , een stel uit  Ierland en 3 studenten uit Taiwan bij mij aan tafel. Het stel uit de VS loopt tot Santiago de Taiwanezen ook en wat de Ieren gaan doen weet ik niet. De Ierse man was wel vorig jaar vanaf de Franse kust over de alpen naar Rome gefietst en volgend doet hij een rondje NL. Ook hier weer veel zwaluwen gierzwaluwen en ook de huiszwaluw zit hier met veel nesten onder de dakranden.

Het is bed tijd. Het koelt nu iets af  en er is wat wind. Morgen om 6 uur ontbijt en weer verder

wordt vervolgd

groeten

​​​​​

​​​​​

1. Bert:
    6 juli 2019
    De beproevingen stapelen zich op voor onze favoriete Krasse Knar. De inwendige knar is onrustig dus weinig slaap, geen echt ontbijtje deze ochtend, afgestrafte slimheid in de vorm van hobbelpaadjes lopen en trapjes afsjouwen, uitgeput geraken en bergopwaards overtroeft worden door een NL fietser. Maar die had een fiets aangedreven door een belt-ding. En het is waar Luc; dat rijdt niet alleen lichter maar trapt ook met minder weerstand. Lees maar: “Een belt drive heeft minder wrijving dan een fietsketting doordat de versnellingen verwerkt zijn in de naaf of trapas. Hierdoor ervaart u minder weerstand en fietst u lichter en makkelijker. Ook heeft een belt drive een veel lager gewicht dan een fietsketting.” Dus Knar, dat voelt even beter, deze fietser had een voordeeltje. Toch weer mooie dingen meegemaakt vandaag gelukkig en zoals gewoonlijk prachtig beschreven. En de rit zit ook vol mysterie deze keer met in zichzelf pratende kosters, spontaan galmende kerkklokjes en uit het niets opdoemde schapen, herderloos en stoppels etend. De wereld is soms één groot wonder! Luc, kracht morgen en wat gaan die Ieren doen? En goed eten morgen ochtend hoor! Groetjes 💪