Van Pamplona via Puente la Reina naar Cirauqui

5 juli 2019 - Cirauqui, Spanje

Op tijd op vanmorgen 6.30 aan het inpakken. Nog redelijk geslapen ondanks dat het warm was en de buren om 4 uur een tijd vrij hard aan het kletsen waren. Mijn oordopjes hielden het meeste tegen. 6.45 op de fiets. De bakker was al open en na koffie met croussants op pad. Eind van de straat nabij de citadel kon ik aanhaken aan de camino route de stad uit. Tot een dorpje zizar Major ging dat goed maar toen vertelde een voorbij ganger dat ik op een ronde recht moest en niet rechts. Goed bedoeld natuurlijk. Mijn route boekje gaf toch echt rechts op de rontonde aan. Het blijkt dat vanuit Pamplona meerdere routes richting Puente la Reina gaan. Ik heb bij een volgende rontonde zonder enige richting aanwijzing, de richting gevolgd die ongeveer volgens mijn routebeschrijving  liep en na een paar km zat ik weer op de juiste route. Het ging weer aardig omhoog tot 7% tussen de zonnebloemen en de net gemaaide tarwe. Je ziet hier weer veel meer druiven en graanteelt. En ook olijven lager in de vallei of kersen nabij de rivieren en Iepen als helling beplanting maar je ziet veel aangetaste of dode veld iepen, dit is naast o.a veld esdoorn toch wel een belangrijke boomsoort hier. Na de zoveelste klim van 5 tot 8% kwam ik langs de rivier Arger hoger en hoger en uiteindelijk door naaldbos. Het werd al warmer tegen 10 uur ongeveer 28 grd. De rivier was afgedamd en er is een stuwmeer met bij de dam nabij Puertebla Reina een electriciteit centrale. Rond 12 uur en na 40 km was ik in Puente la Reina. Daar is de San Pedro kerk met o.a een St Jacobbeeld en je krijgt er een pelgrim stempel en het heeft ook een groot altaarstuk met uitleg over welke personen er op staan. Na een korte lunch stop toch nog verder het was 28 grd en ik heb meerdere opties onderweg. Meteen buiten de stad een lange helling van 7 % en geen schaduw langs de weg. Estella ging ik niet halen en ik ben rond 2 uur na 50 km in Cirauqui bij een Alberque tegenover de kerk San Roman Santa Catalina afgestapt. Het dorp ligt op een heuvel alle straten lopen vrij steil omhoog. Dit is een leuke herberg met goed Engels sprekende eigenaar. Ik heb een mooie 2 pers.kamer voor mezelf voor 35 euro. Er zijn hier 4 Amerikanen, 4 Fransen, 1 Spanjaard, een Deense. Het was leuk om ervaringen uit te wisselen onder het genot van iets te drinken en de chocolade repen die ik nog steeds had en ook niet gesmolten waren. Het smaakte hun en mij best. Eind van de middag kwamen Irene en Bert uit Amersfoort die nabij Estella kamperen, even langs om bij te praten en wat te drinken. Was erg leuk om ze weer te zien.  Zij wilde bij hun tent eten en vertrokken toen het etenstijd was. Het diner was koude Spaanse tomaten soep en vispannenkoekjes en natuurlijk wijn. Prima. Na het eten de zonsondergang bekeken en nu is iedereen naar bed. De meeste willen rond 5.30 vertrekken. Ook morgen weer warm maar wel stukje koeler.

dit is het weer voor vandaag

wordt vervolgd

groeten

1. Sonja:
    5 juli 2019
    Hee luc
    Vroeg op weer uitslapen lukt niet erg daar maar koffie en croissants maken.dan veel goed mooi verhaal weer lekker slapen straks en.morgen kijken wat de dag brengt succes verder kalm aan met die warmte groet
  2. Bert:
    5 juli 2019
    Hoi Luc. Vanavond BBQ met oude vrienden van je. Namens Yvon en Marian, Marita en Serike, Gonnie en Dries (en Marijke en ik natuurlijk); een goede reis morgen en complimenten voor deze grandioze onderneming. Groet en rustig door fietsen in de warmte ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️