Dagje Burgos.

11 juli 2019 - Burgos, Spanje

Wat een onrustige nacht. Boontjes en mijn darmen gaat toch echt niet samen. Toch nog redelijk geslapen tot rond 6 uur tot 7 uur blijven liggen maar dan komt er een Spanjaart langs om je uit bed te krijgen. In mijn kamer sliep bijna iedereen nog terwijl zij vanwege de hitte vroeg weg wilden. Spullen in gepakt en op mijn fiets gehangen. De fiets kon ik laten staan. Aan de overkant kun je een ontbijtje krijgen dus daar effe lekker gezeten. Daarna naar de kathedraal die gaat om 9.30 open. Ik ben voor de deur gaan zitten tot ze open gingen en was de 1e bezoeker. Je krijgt een NL gesproken audio tour mee  Wat een bijzondere Gotische kathedraal. Het is een mooi voorbeeld van de Gotische bouwstijl. De bouw op en naast een oudere versie begon in 1221 en was na 39 jaar klaar. Wat een tempo en wat een details in de bouw structuur als ook in de versieringen. Er zijn nog 2 orginele kapellen in het gebouw van de eerdere Romaanse versie. Daarna is het gebouw nog regelmatig aangepast of (in de Renaissanse stijl) aangevuld. In 1567 was het gebouw echt klaar. Heel veel is er voor beelden en meubels met notenhout gewerkt. Het meeste is echter bijzonder beeldhoud werk.  Met bijzondere steensoorten en heel veel marmer vooral de liggende beelden op de graven, echt natuur getrouw zijn de gezichten en handen en dergelijke na gemaakt. Dit is een bezoek meer dan waard en met de pelgrimspas ook nog goedkoper. Je heb er wel even tijd voor nodig mits je geinterreseerd ben in oude bouwkunst en kerkgeschiedenis. Ik stond na 2.5 uur weer buiten. Daarna een schoenmaker op gezocht om een paar gaten in mijn broekriem er bij te laten maken. Mijn broek zit nu weer een stuk beter. De schoenmaker vroeg slechts 20 cent en protesteerde dat ik hem meer gaf maar dat had hij wel verdiend en ik ben er blij mee!  Daana eerst mijn fiets opgehaald, ik kon zo naar binnen niemand vroeg mij iets. Het hotel zit 2 straten verder. Omdat ik daar aangaf zeker voor 8 uur weg te zijn moest ik mijn fiets maar mee naar de kamer nemen. 4 etages hoog. Er is een lift maar daar paste mijn fiets niet zo maar in. Nadat ik alle bagage had los gemaakt en de fiets op het achterwiel de lift had ingereden kon de deur dicht de fiets staat nu als trouwe kamergenoot naast mijn bed. Daarna nog over de komende routes gelezen. Er komt nog een ca 30 km lange beklimming over een pas voorbij Villafranca del Biezo. Er zijn er nu wel plaatsen met een herberg onderweg, wel wordt er een rustdag voor deze route geadviseerd. Maar dat duurt nog bijna 400 km. Voor die tijd al diverse klimmetjes. Morgen ga ik richting Castrojeritz 50 km verder en ik zie wel hoe dat gaat. Dat hangt van de temperatuur af. Het wordt weer warm en vaak is er geen schaduw onderweg. Het was gezellig druk op de pleinen hier. Tegenover de herberg van gisteren kwam ik de priester studenten weer tegen. Die waren vandaag uit Villafranca Rio de Oca vertrokken met deze warmte moet je vooral al wandelaar vroeg op pad.  Het is weer mooi geweest voor vandaag.

wordt vervolgd

groeten

1. Bert:
    11 juli 2019
    Mooie foto’s Luc. Moeilijk met zo’n mobieltje, maar er zijn er bij die een mooie zwarting hebben en goed van kleur zijn. Knap die software achter dat onooglijke minilensje. Als je ziet wat ik voor een bak glas mee sleep met mijn DSLR camera. Maar dat is ook leuk om te doen hoor. En wat was dat voor mannetje op de foto boven die klok. Was niet scherp die foto (software van je mobiel was gefopt) , wel heel grappig. En wat een pracht gebouw inderdaad die kathedraal.

Kijk, dat is dan minder aardig om te lezen, voor 20 cent nog meer gaatjes is de broekriem. Waar houdt het op Luc? Zo wordt je een heel dun Kras Knarretje. Fijn dat je er blij mee bent, je broek zit weer goed.

Slaap gezellig met je maat vannacht. Het Boschje lijkt mij prettiger, toch; beter dan niets. En het lijkt er op dat de laatste loodjes het zwaarst gaan worden voor je pelgrimstocht. Sterkte daarmee, fiets met gezond verstand. Tot slot; EET GEEN BOONTJES meer! 😖 Groet uit Groningen 👋
  2. L C Noordman:
    12 juli 2019
    Ik eet best goed hoor daar let ik nu wel op. Meestal een uitgebreidere lunch al ligt dat ook weer zwaar op de maag zoals vandaag. Het blijft bij deze 2 gaatjes in de riem.hoor. ja ik heb nog wel het e.e.a voor de boeg
    Leuk je reactie
    Groeten
  3. Sonja:
    Hee luc
    Maar even geen bonen meer die liggen behoorijk zwaar op de maag leuke spanjaard die je je bed uitjaagt streng regime daar mooi verhaal weer nu fijn je fiets naast je bed gezellig hoor je trouwe metgezel ben je zo mager geworden dat je er paar gaatjes bij.moest laten zetten in je riem goed eten hoor uitrusten is er niet bij trusten voor straks morgen weer nieuwe dag met uitdagingen succes groet
  4. Sonja:
    11 juli 2019
    Leuk plaatje fiets naast.je bed hihi cool
  5. L C Noordman:
    12 juli 2019
    Ja mooi he
    je had mr moeten zien in de lift