Burgos naar Castrojeritz

12 juli 2019 - Castrojeriz, Spanje

Om 5.30 op vannacht redelijk geslapen ondanks een hoop gegil rond 2 uur van thuis komende feestvierders. Fiets en tassen weer in de lift die heeft 2 uitgangen haaks op elkaar dus was effe stoeien om er beneden weer uit te komen. Snel een ontbijt gehaald om de hoek tegenover de alberque van gisteren. Rond 10 voor 7 op de fiets. Ging lekker vlot de stad uit. Na 2.5 km komt de 1e helling halverwege de helling bedenk ik me dat mijn helm nog op het terras ligt. Raar dat ik die niet gemist heb. Dus terug. Na 20 min terug waar ik al was halverwege de 1e helling, balen. Bij het oversteken van een snelweg kwam ik vlakbij een truckstop langs. Omdat ik voor mijn piepende versnelling wat kruipolie nodig had ben ik daar even gestopt. En ja ze hadden een.klein busje dat leek op DW40 een Spaanse variant. Tandwieltjes schoongemaakt beetje kruipolie er op en geen gepiep meer te horen. En ik kon daar meteen mijn handen wassen en het water aanvullen. De rest ging goed tot de koffie stop. in het dorp Estepar. Daarna een afslag o.i.d gemist was niet erg duidelijk en kwam parallel aan de snelweg op een grindweg terecht (die dankzij google) die eerst dood liep op een spoorlijn. Daarna sprak ik een boer en die wees me de goede richting. Na 8 km weer op het juiste pad. Google gebruik ik maar niet meer. Ik zocht het dorpje Iglesia (kerk) maar dan krijg een dozijn dorpen of kerken met een 2e naam er achter. Een volgend dorp kon ik wel vinden. Het is een gebied eindeloos beplant met graan en af en toe zonnebloemen. Geen schaduw langs de weg. Wel mooie uitzichten, zie de fotos. Wat moet het hier na de oogst van het graan een dorre boel zijn vooral in augustus en september. Ik had ook extra water bij me op advies in de route gids en bij ieder dorp met een drinkpunt of cafe vul ik bij. Bij een kreeg ik er ijs in lekker koel water. Een volgend dorp had ook een drinkput maar toen ik iemand vroeg of dat aqua portable (drinkwater) was zei ze zoiets van voor ons dorpelingen wel maar voor jou weet ik niet. Ik heb het daarom alleen als koeling gebruikt en bij de lunch weer vervangen. Daarna kwam ik door het​dorp Iglesias effe bij een boerenloods in de schaduw gestopt. Ik had wat tystrips gevonden en een van de mannen in de loods zag dat en bood me een handvol nieuwe aan. Zijn altijd handig mijn bagagedrager wordt ook al weken deels door tystrips bijelkaar gehouden. Het was al snel + 30. Na Iglesias weer een 6% helling. Eerst helemaal geen schaduw maar boven op de helling plotseling kleinbladige iepen langs de weg. Bijzonder die iepen hier langs de weg. in Amsterdam staan ze met hun voeten bijna in t water en hier hoog en droog nabij de top van 800 m hoogte na Iglesias en gaven nog een beetje schaduw of een stop plek om effe uit te blazen en water te drinken. Er was een beetje wind de vele windmolens op de toppen stonden allemaal stil. Nog 10 km te gaan naar een dorp met een eetplek of winkel dat was het dorp Castellanos  de Castro heeft ook een hele mooie herberg waarvan een deel van de oude historische vloer en die door vele pelgrims is betreden met een glazen vloer zichtbaar gemaakt is. Het was erg verleidelijk om hier te blijven maar ik probeer toch minstens 40 km per dag af te leggen. Na een vol bord macroni met veel tomatensauce en vers water weer verder Het lag daarna wel wat zwaar op de maag maar het ging nog steeds en tot hier toe onder esdoorn, populieren en lindebomen de helling af. Lekker koel. Onderweg zag ik dat de lopers veel minder schaduw hebben. Een aantal had ook de weg op gezocht. Verkeer is er vrijwel niet. Het was al 31 grd om 13 uur. ik ben nu in Gastrojeritz bij 34 grd zit in hostel Orion. Met een Engelsman en een Koreaanse eigenaar. Mijn wasgoed was in een uur droog . Mooie herberg. Er zijn hier Z. Koreanen, een Noor, Amerikaan, 2 Ierse dames en een Duits stel. We kregen een Koriaanse maaltijd best lekker en voor het eerst dat ik Koreaans heb gegeten Je kunt het zo heet maken als jezelf wil. Er zaten 8 Z. Koreanen aan tafel die gaven uitleg maar ook de kok/ eigenaresse. Ik ben meestal wel in voor iets nieuws😀 en vooral na al dat gefiets waarvan zeker 12 km voor  noppes. Uiteindelijk 62 km gefietst. Ik heb een lunch pakket mee gekregen omdat ik de enige was die om om 6.30 wilde ontbijten. De lopers zijn dan of al weg of eten geen ontbijt. Bij het volgende dorp Pisuerca na 15 km is wel van alles te krijgen omdat daar meerdere alberques zijn. Morgen weer op tijd op het wordt weer een warme dag. Veel verder gaan had ook geen zin omdat de eerste 15 km geen onderdak is. En het me te warm werd.

ik zie morgen wel verder

Wordt vervolgd

Groeten

1. Ian Borwell:
    12 juli 2019
    Hoi Luc,
    Ja, het ziet er heet uit, maar zo te lezen gaat het goed. Ondanks de onnodige helmtocht, Google maps en fiets onderhoud onderweg. Je bent al een aardig eind gevorderd. Geniet zoveel mogelijk van de laatste 10 of zo dagen.
    Groeten, Ian
  2. Bert:
    12 juli 2019
    Wat een bloedstollende dag vandaag. En een pelgrim kan onderweg niet zonder degelijke ambachtslieden zoals boeren en truckers. Dat blijkt maar weer en betrouwbaarder dan het speeltje van de Google jongens en meisjes. Gezellige foto met de Koreanen en het hapje zag er lekker uit. Weer 60km er af gesnoept en nu goed slapen. Morgen de hitte weer in. Man man wat een afzien. Zie die wandelaars al gaan in de meedogenloze zon. De lol ontgaat mij volledig maar voor jou heb ik dikke respect hoor. Je gaat het halen , op je eigen manier. Zolang je maar geen boontjes eet en je helm niet nog een keer vergeet. En nu: 💤💤💤💤💤💤💤👍👍
  3. Sonja:
    hee luc,
    Jeetje man wat vroeg op weer,om 5.30 draaide ik me nog lekker om en vertoefde lekker in dromenland,maar ja ik heb ook geen pelgrims bloed haha,en dan nog je helm vergeten
    sliep je nog een beetje??? wat een uitgebreid verslag weer,waar haal je de energie vandaan om zo,n interessant verslag te schrijven leuk hoor en dan die warmte pfff hier is het lekker koel in amersfoort bedankt vd mooie foto,s weer lekker slapen en morgen weer a brand new day het ga je goed succes groet
  4. Sonja:
    13 juli 2019
    wat een leuk plaatje met al die bloempotten geweldig
  5. Ronald:
    Hola Luc,

Je wordt nog eens een echt ochtendmens😉👊

Wat schiet jouw reis al hard op.
    Tegen mijn kinderen zei ik vroeger altijd als we een eind verkeerd gefietst of gewandeld hadden de filosofisch bedoelde woorden: “ Het hele leven is een omweg”.

Succes met het vervolg van je reis!