Van Vendome naar Tours

11 september 2020 - Tours, Frankrijk

Na een warme nacht en weinig slaap in de tenthut rond 8 uur op. We kregen gaan ontbijt bij het winkeltje naast de receptie. Dat was goed verzorgd. Brood, jam en koffie of vthee geen ei vandaag. Rond 10 uur op de fiets. Eerst naar Eglise St Trinite die we gisteren aan de buitenkant bekeken en nu ook het in Frankrijk wereld beroemde😀 glas in lood venster van Maria met kind bekeken. Echt een mooi raam. Het is waarschijnlijk van rond 1306 toen de kerk werd gebouwd en niet uit 1140. ook de ramen er omheen hebben een bijzondere vormgeving. Mijn neef Bastiaan Noordman maakt ook mooi glas in  loodramen, dit soort werk zou wellicht ook iets voor hem zijn. Zie de fotos. Daarna naar de St Jacqueskapel gefietst. Die was gesloten. Op het grote plein bij de beltoren ook het houtenhuis met de uitgesneden hoofden van St Jacques en St Martin. bekeken. Best mooi gedaan maar niet onderhouden. Het was er ook markt met vooral kaas en vleesproduchten en veel kleding. Via de beroemde St George en ook pelgrimspoort de stad uit. Vrijwel meteen een 6% klim, wel heftig als koude start. Koud was het overigens niet ruim 27 graden met wat wind die later soms wat steviger was. De hele dag bleef het mooi weer. Hier en daar weer omhoog of omlaag soms met korte steile klimmetjes na ruim 20 km gestopt voor de lunch op een camping bij Prunay-Cassereau. Dat heeft een visvijver waar op karper en soms snoek wordt gevist. Het is een regenwater reservoir zonder verbinding met ander water, dus de vis is er ooit uitgezet. De keuken bleek net dicht. Een eitje koken kon niet frietjes bakken nog wel. Dus hadden friet en een soort steak voor lunch. Vreemd dat je dan geen ei kunt bakken. Deze camping is het hele jaar open en had nog geen covid problemen gehad. Dus maskers hoefde niet op tijdens het rond lopen. Na een uurtje en opladen van de fietsaccu en telefoon weer verder. Na 15 km bij Chateau Renault een aardig plaatsje met groot chateau dat nu gemeentehuis is. Voor je stad in fietst kom je langs een watertoren waar als een soort poort 2 betonwanden tegenaan zijn geplakt. Niet bijzonder mooi maar wel een opvallend toren. Nog eens 25 km verder kwamen we in Regny een klein dorpje met een cafe/ winkel, 2 ijsjes halen 1 betalen, die waren wel lekker. Nu nog 25 km tot Tours. Vanaf dit dorp volgde we een oude spoorlijn lekker vlak richting La Loire. Vlak voor de Loire ging de weg toch weer enkele stevig omhoog tussen de net geplukte wijnvelden om een stukje drukke weg langs de rivier te vermijden, echt de laatste loodjes, De route die Alternatieve route uit Parijs die hier samenkomt gaat wel gewoon langs de rivier bleek achteraf. In Rochecorbon kwamen via het het fietspad over de oever van La Loire over het evenementen/ feestterrein La Quinqette gefietst waar je op diverse terrasje kunt eten en drinken. we zijn rond 19 uur gestopt om er te eten. Het was er vrij druk. Tafels op ruime afstand en mensen die rond liepen hadden wel allemaal een masker op, maar het waren vele honderden. Dit terwijl dit soort evenementen in NL niet mogen. Er werd hier en daar ook als begroeting gezoend terwijl de besmettingen vandaag in heel Frankrijk al boven de 50.000 personen kwam. Wel op een bevolking van de 65 miljoen inwoners. De Franse regering heeft hield daar vanavond een persconferentie over. Harm heeft daar nog niks over gehoord. Er is ook een grote dansvloer. Harm heeft hier wel eens een dansfeest gehad. Er mocht nu niet worden gedanst omdat mensen soms van partner ruilen en dat kan ivm covid niet. Verder langs de Loire tot vlakbij het midden van de stad, daar via een fietsbrug bij de cathedraal langs gefietst naar het People hostel in de stad waar wij 2 dagen blijven. Dit keer wel een kamer aan de achterkant op de 4e verdieping. Vandaag 80 km en totaal hebben wij nu 1030 km vanaf Amersfoort afgelegd. Morgen gaan we Tours onveilig maken en wat er nog meer interessant is bekijken. Wordt vervolgd.

Groeten

1. Bert:
    13 september 2020
    TOURS!!
    LET OP DE NOORDMAN BROERS!!!