Van Bonneval via Chateaudun naar Vendome

10 september 2020 - Vendôme, Frankrijk

We werden wakker met een bewolkte lucht. Het rook buiten lekker fris  naar gedroogde grond en de resten van verdoogde tarwe stengels van de velden avhter het hotel. Er waren nog 2 gasten. Nu de Engelsen na terugkeer 2 weken in quarantaine moeten, komen zij niet meer hier en dat merken ze flink im de bezetting. Na een uitstekend ontbijt zelfs met een gekookt ei. De 1e in Frankrijk. We zaten in de ontbijtzaal uit de Louis de 14e periode. Het maison is de in 1767 gebouwd. En de ontbijt zaal is nog vrijwel geheel in de orginele staat. Wij sliepen aan de achterkant zodat wij weinig hinder van de drukke provinciale weg N10 hadden. Vanaf april heeft het niet meer geregend. Grote bomen zoals de paardemkastanjes op het binnenplein staan er met hangende bladeten bij een triest gezicht. Eerst sterk bewolkt en een beetje wind. Na eenmpaar km de 1e stevige klim. Harm trok me een stuk er van dat scheelde wel. Het was weer zonning en 27 grd. Na 18 km in Chateaudun met een groot chateau dat vanuit de vallei op 60 m hoogte ligt. Een beetje onmoedigend als je vroeger te paard of te voet het kasteel wilde aanvallen😀 Vandaag is het ook marktdag. Er is ook een oude kloosterkerk La Madeleine. Het schip volgt de kromming van de stadsmuur en zou ook een kapel voor  St Jacobs bevatten maar die was er niet  wel een voor de maagd Maria. Bij de markt effe een koffie pauze. Daarna via allerlei sluipdoor paadjes naar het chateau. Harm wees de weg maar het werd steeds smaller wel een aparte route, maar niet voor fietsers. Het eindigde bij een paar trappen die we gelukkig lopend ook af konden komen. Dan een korte snelle afdaling onder het kasteel langs gevolgd door een korte stevige klim van 6%. Vandaag valt het aantal stevige klimmentjes mee. Het waren er een kleine hand vol. We volgde Le Loir vaak er vlakbij dan weer wat hoger op. Het landschap was soms erg kaal na de oogst van koolzaad o.i.d. op veel velden staat geheel in of gedeeltelijke verdroogde mais. Als de wind er door heen waait het hoor je het ritselen vam de droge bladeren. In de meeste dorpen is geen winkel of cafe meer. Na ruim 20 km in St Hilaire sur Yerre op een bankje langs de weg gelunched. Na nog 20 km in Cloyes sur le Loir een korte terras stop. We wilde tot Vendome gaan ruim 60 km van Bonnevan. Tijdens de stop wat hotels, B en B's en een camping gebeld. Veel zaten vol of namen niet op. Uiteindelijk een tenthut op de caming naast het centrum van Vendome kunnen boeken. 40 euro incl ontbijt. De tent heeft 1 dubbel bed en 2 losse bedden. Je kunt er koken maar er is geen stromend water, wel electrisch. En ons eigen toilet met nr 12. Het ziet er best goed uit en het dubbele bed ligt ook goed.  Na opfrissen de stad in. In de Gallo Romeinse tijd werd deze plaats in het Latijn de Witte Berg genoemd. In de 11e eeu11e eeuw is een.kasteel en abdij gebouwd en werd dit stadje bekend. Door een legende over St Martin die hier een stervend kind in de armen van zijn moeder weer tot leven wekte werd dit een bekend bedevaartsoord voor pelgrims die onderweg waren naar Santiago de Compostella. Er staat hier ook de chapelle St. Jacques aan de St Jacquesstraat. Aan Place St. Martin staat de vrijstaande Tour en uit de 15e eeuw, een van de mooiste Romaanse klokkentorens van Frankrijk. En stond model voor die in Chartres. Aan het plein staan mooie houten huizen uit de middeleeuwen. Met bij nr 24 uitgesneden figuren van St. Jacob en St. Martin. Via de pelgrimsroute verlaat je de stad via de brug over de le Loir bij de stadspoort St. George uit 1467. De mooie abdijkerk St Trinite uit 1306 is in fase gebouwd en ook hier luchtbogen. De voorgevel is in laat Gotische stijl in 1506 beeindigd. Het glas in lood raam met Maria met kind is de oudste bekende afbeelding. De voormalige abdij is nu stadsmuseum en de is vrij te bezichtigen. Morgen ochtend gaan we nog een paar van deze bijzondere plekken belijken. Daarna door naar Tour. Nog ongeveer 70 km. Grotendeels de Loir volgend. Mooi geweest, wordt vervolgd.

Groeten

1. Bert:
    10 september 2020
    Wat een mooie dag hadden jullie vandaag. En door het boeiende verslag helemaal mee mogen beleven. Dank jullie wel. Heerlijk land Frankrijk met een ei er bij! En weer heel veel historie. Wel een ramp denk ik voor de natuur, die droogte. Jullie zijn er bijna mannen. Goed gedaan hoor. Complimenten uit Groningen en leuk dat we mochten genieten.