Van Chartres naar Bonneval

9 september 2020 - Bonneval, Frankrijk

Harm heeft brood gehaald in de stad. Van de jeugdherberg personeel is s' morgens niemand aanwezig. Ook bij het vertrek rond 9.30 niet. Dit heb ik in de vele jeugdherbergen maar 1 keer eerder gezien in Montreu sur Somme was ook s'morgens niemand aanwezig. Komt niet erg gastvrij over. Het onderhoud in de toiletten is hier ook al een tijdje niet uitgevoerd. En in de keuken hingen droogdoeken die er ook niet erg fris meer uitzagen. Beetje jammer. Snel op de fiets naar Maison Picasinette aan de rand van de stad. Dit gebouwtje en alle bouwsels er bij, zijn kunstig vormgegeven door stukjes glas en tegelstukjes op te lijmen De bouwer was een begraafplaats medewerker die het materiaal tussen 1930 en 1964 uit het stads afval verzamelde. Het geheel is omlijst met een fraaie bloementuin. Best mooi gedaan, maar wel een monnikenwerk geweest. De beheerder was nogal bot en viel onder andere over het feit dat ik mondkapje niet goed op had terwijl alles buiten is en er niemand anders op het terrein was. Na een half uurtje langs de L'Eure de stad uitgefietst. Best een mooie tocht. Het werd al snel warm +28 graden. Beetje wind mee     gelukkig. Na 20 km een koffie stop in een kleindorpje. L'Annexe. Het cafe is de enige voorziening die nog open is. Het is een cafe, sigaretten en brood op haal plek, postkantoor en winkeltje. Dat zie je hier in Frankrijk steeds vaker. Daarna door richting Tours. Onderweg waren er of geen cafes of winkels of dicht. Rond 4 uur in Bonneval ongeveer 50 km van Chartres. Een leuk oud vestingstadje. Aan Le Loir een zijrivier van La Loire. Hoe dat dat met le en la zit vind ik niet altijd duidelijk. Bijvoorbeeld gaan Sommige mannelijke lichaamsdelen  vooraf met la .. terwijl er volgens Harm ook vrouwelijke zaken zijn die met le beginnen. Hoe dan ook het is dus La Loire, en Le Loir. We gaan dit kleine riviertje nog een tijdje volgen tot die in de buurt van Tours in La Loire overgaat .Een deel van de oude muren en een stadspoort staat er nog. Ook hier een groot chateau, chateau Blanc dat een Psychiatrisch ziekenhuis blijkt te zijn. Na 18 uur zijn er niet veel zaken meer open. 1 cafe en een pizzatent waren nog open de rest was dicht. Dus bij de Italiaan gegeten. Was prima. Ik heb er nog een Aziatische hoornaar van de grond gehaald. Mooi voor de bijenlessen aan de bassisscholen waar ik altijd het verschil tussen bijen wespen laat zien en nu dus ook de gevreeste Aziatische reuze wesp kan laten zien. De Europese hoornaar heb ook.  Het werd langzaam donker en op de muren van de kerk en langs de grachten vond een mooie lichtshow plaats. Bekende schilderijen werden getoond en allerlei figuren en bijzonder licht en kleur effecten vaak met passende muziek erbij.

We slapen in een hotel met moeite hier aan de rand van de stad gevonden. Veel keus was er toch al niet. Alle chambre d'hotes en B en B's waren vol of reageerde niet.

Het is weer mooi geweest voor vandaag. Morgen verder richting Tours.

Wordt vervolgd groeten

1. Bert:
    9 september 2020
    Personeel afwezig.
    Vieze toiletten.
    Beheerder fraai gebouwtje nogal bot.

Het lijkt net of de Fransen met zijn allen in een nog diepere depressie zitten dan gewoonlijk. Geef niet op jongens, blijf vrolijk!

Vele groeten uit vrolijk opgeruimd Groningen
    ;)
  2. Bert:
    9 september 2020
    Personeel is afwezig
    Toiletten zijn vies
    Beheerders zijn bot.

Het lijkt er op dat de Fransen in een nog diepere depressie zitten dan gewoonlijk..

Geef niet op jongens om vrolijk te zijn.
    GROET uit opgeruimd en zonnig Groningen