Dagje Chartres

8 september 2020 - Chartres, Frankrijk

Harm heeft broodjes en iets te drinken gehaald voor het ontbijt. Nog wat kleding gewassen. Rond tien kregen we te horem dat het gebouw dicht ging en gingen we op pad. Echt gastvrij zijn ze hier niet. Harm reed naar decathlon voor een jas, de vorige is hij onderweg verloren. En hij wilde naar een ceramiek museum, maar alle musea bleken dicht. Ik ben via allerlei bruggetjes en binnen paden de berg naar de cathedraal op gelopen. Ik had de rondleiding op het dak van de cathedraal net gemist. De torens zijn nu helmaal niet toegankelijk. Maar je kan ook een mooie audiotoer doen. Wat een details en ook de doordachte bouwkunst. 2 vormen van pilaren die de aandacht aan de grootsheid van het gebouw vasthouden. Een 36 meter hoog gewelf van het middenschip, Zo hoog als toen mogelijk was mede door het eerste gebruik van luchtbogen die de constructie vanaf de buitenkant extra steun geven. En ook ectra ruimte en zicht bieden. Een uniek staaltje bouwkunst uit die tijd die al snel werd overgenomen in andere kerken. Het koningsportaal als hoofdingang geeft o.a. de verbinding van de koningen met god aan, met prachtig gebeeldhouwde beelden. Het werd als een van de weinige delen tijdens de grote brand van 1194 gespaard. De beide zijbeuken hebben ook een mooi gebeeldhouwd portaal met mooie gebeeldhouwde bijbelse verhalen.   Deze cathedraal is de enige die nog een intact labyrint op de vloer heeft. Het heeft 12 meter doorsnede en is 300 meter lang. Het symboliseert je levensloop. 2 keer per jaar gaan de stoelen er af. Rond 1 november en in februari kun je het labyrint na lopen.    Er zijn 2 torens de rechter is een Romaanse toren van 105 meter hoog. De jongere linker een Gotische toren van 115 meter hoog. De cathedraal heeft veel 11e eeuws gebrandschilderde ramen. De meeste in Frankrijk. Het zijn er 176. In 1939 zijn de ramen uit voorzorg verwijdert en elders bewaard. 80 % van de ramen is uit de 1e periode met 5000 figuren van bouwwerken, voorwerpen geestelijken, ridders, ambachtslieden, boeren en dieren. Ook afbeelding van St Jacob, Karel de Grote en ridder Roeland (die bij Roncevalles Spanje in een hinderlaag werd gedood) staan op een groot raam.                     Het is zeker indrukwekkend allemaal. Als je hier komt moet je audiotour in NL doen dan hoor je er alles tot in details over. De ramen vormen een soort 13e eeuws fotoboek. Wat een details en ook de doordachte bouwkunst. 2 vormen pilaren die de aandacht aan de grootsheid van het gebouw vasthouden. En licht van kleur zijn. Een 38 meter hoog midden schip. Na ruim 1,5 uur was de audiotoer klaar en ik ook. ik heb na de lunch ook nog een groene stadswandeling gemaakt. Mooie tocht. Ik zag veel oude huizen en straatjes, en een gigantische mammoetboom op een binnenplein van een pand staan. Ik ben er toch effe naar toe gelopen. Zeker bijzonder. Ook zag ik op een bloeiende hedera op de muur langs de rivier veel verschillende soorten bijen en wespen en ook diverse hoornaars. Een paar Europese en ook de voor bijen schadelijke Aziatische hoornaar. Deze laatste wordt tot nu toe nog weinig in NL waargenomen en meteen uitgeroeid.  Maar of dat voldoende blijft is afwachten. De Europese bij heeft er nog geen goed verweer tegen. Zie de fotos. Na eten gingen we nog drinken in een leuk ingericht cafe met allerlei zithoekjes. De jonge manager heeft een Nederlandse stiefvader uit Deurne en zij sprak een mooie paar woorden NL. Ze heeft ook een stamtafel met leesmateriaal in het cafe geprbeerd (gezien In NL) maar dat werkt in La France niet.

Mooi geweest voor vandaag. Morgen richting Tour.

Wordt vervolgd

groeten

1. Bert:
    9 september 2020
    Allereerst moeten we Cool Hand Harm goed in de gaten houden Luc. Hij verliest helmen en jasjes en mogelijk nog meer attributen die wij niet mogen weten. Dat overkomt jou toch nooit Luc. Hoogstens wat zout op de paden door zweetafscheiding en hier een daar een diareetje of zo.

Maar goed; weer een leerzaam betoog over de mooie kerk. De zoveelste alweer en je zou zeggen dat Luc volledig terug is in de Katholieke moederschoot. En we gaan goed op de enge bijen letten die onze lieve bijtje op eet. Hebben we dat weer. Uit Azië komen vaak enge dingen. Onze vliegenmeppers liggen klaar, eh; bijenmeppers. Aziatische enge bijenmeppers. Bedankt Luc voor de waarschuwing en prettige dag nog verder.

Is de maag al weer stabiel?
    Heeft Harm al zijn spullen nog!
    Zijn de Fransen wel lief voor jullie?

Groetjes