Van Thouars naar Parthenay

12 juni 2019 - Parthenay, Frankrijk

Tja blijft lastig dat liteken vandaag viel het mee gelukkig.
Hier ook veel regen vannacht en vanmorgen en fris. De rit begon vanaf de camping met een 15% helling van 290 meter lang. Ik ben meteen gaan lopen hoor beetje veel van het goede als koude start. De stad Thouars is op en tussen heuvels gebouwd. Je moet eerst omhoog om elders in de stad weer sterk omlaag en weer deels omhoog te gaan voordat je er uit ben. Wel een oude stad voor zover ik dat in de regen heb kunnen zien. Vanmiddag in Airvault na 30 km gelunchd ik kwam na 2en maar men wilde mij nog wel bedienen. Daarna ook niks meer aan winkels tegen gekomen. Tegen 5en nog een bui. Veel tegen wind en nog vrij steile heuvels vlak voor deze stad Parthenay. Toen ik hier kwam was alles al dicht . Maar ik heb nog brood en jam en bananen. Morgen doe ik minder. Ik probeer rond Het weekeinde in La Rochelle te zijn nu nog 120 km en een rust dag te nemen. Ik kom nu wel meer bepakte fietsers tegen een stel NLers uit de richting van La Rochelle en een ander ouder stel die hier een rondje vanuit een camping fietsen. Mooie rustige route vandaag die zoveel mogelijk een rivier volgt maar toch af en toe een doorgaande D weg die hier niet veel verkeer hebben. Ezels zie ik hier helemaal niet. Ik hoor wel regelmatig een koekoek nog overal waar ik geweest ben. Er is hier meer landbouw, zonnebloemen en soja en minder koeien. Ook nog weinig wijn velden gezien alleen bij de Loire. Mooi die oude gebouwen, grote kerken en grote Hotels de Villes (gemeentehuizen) in vaak kleine dorpen vraag wel af hoeveel rijkdom hier geweest moet zijn of wellicht nog is. Ook nog over een mooie oude Romeinse brug gefietst. Ook hier geen overdekte ruimte voor de tentkampeerders. Ik zit nu in een verwarmd washok er zijn er meer die dat doen. De koekoek roept weer tijd om te gaan slapen

groeten en wordt vervolgd

Luc

1. Bert:
    12 juni 2019
    Hoi Luc. Als ik dat zo lees loopt het Franse platteland een beetje leeg. Weinig winkels, kleine dorpen met grote gemeentehuizen en kerken. Volgens mij kiezen de jongeren meestal de steden voor hun toekomst. Mogelijk krijgt de natuut zo meer ruimte. In ieder geval onze oude zwerver Monsieur Luc. Prachtig om met je fietsbandjes de Romeinse historie aan te raken. Hadden de Romeinen mooi niet; fietsjes. En die campings daar moeten toch fietsvriendelijker worden. Zit je met je koude happie in een washok. Wel verwarmd dan, maar toch, een fietser verdient een ereplaats. Wel Luc. Op naar La Rochelle. Rustig aan en het lijkt er op dat de weergoden morgen beter gestemd zijn. Groet uit Herstmonceux (East Sussex).
  2. Sonja:
    13 juni 2019
    hee luc, verstandig dat je bent gaan lopen,je krijgt gelijk hoogtes op en hellingen af,pfff
    fijn dat je nog wat kon eten,je hebt nog heel wat vd boeg,goed dat je tussendoor een rustdag inlast,kan je even lekker opladen,bedankt voor de fraaie foto,s weer
    succes groet