Van Les Rosiers sur Loire naar Thouars

11 juni 2019 - Thouars, Frankrijk

Na een hele gezellige week bij Harm werd het weer tijd verder te gaan. Via de Route Franchette V 43 die loopt van de noordkust van Bretagne naar La Rochelle aan de Atlantische oceaan.

Marcelle en Harm zijn hele fijne gastvrije mensen. Afscheid nemen vind ik dan weer lastig ik zie Harm al te weinig. Maar goed Santiago wacht en ik wil daar voor de 25e juli de naamdag van St Jacob zijn, liefst eerder omdat het op die datum erg druk schijnt te worden. Marcelle en Harm waren de laatste dagen druk met ijsverkoop op 3 evenementen waarbij het frisse wisselvallige weer de verkoop niet erg stimuleerde, maar dat is ook wel het risico van ijsverkoop natuurlijk. Maar dat kon de pret niet drukken. Een paar keer elders gegeten en een paar keer heb ik helpen koken. Vooral de paddo's oester en stobbe of liefst zwavelzwammen zijn mijn favoriet om te bereiden.  Na alles weer te hebben ingepakt, ik heb een jas en boekjes met de post terug gestuurd heb ik meer ruimte! Via de brug over de La Loire naar Gennes. Er staat al meer water in de rivier dan toen ik aankwam. De strandjes waren kleiner of helemaal weg. Wel een wat moeizame start mijn litteken van een borstoperatie in 2009 speelt erg op. Paracetemon helpt wel wat maar het is behelpen en na 2014 in Angers blijven dit soort zaken toch hinderlijk aanwezig helaas. Via een mooie bosrijke route en door velden met papaver en lucerne naar Due la Fountaine gefietst. Een groot dorp met veel bakkers en bedrijvigheid. Na de lunch verder via Le Puy Notre Dame een dorp op een heuvel met een grote kerk, in de regen richting Montreuil Bellay, gefietst. Daar kruiste we de route Francette nr 43 naar La Rochelle en de richting naar Saumur. Hier ging Harm terug richting huis en ik verder naar Thouars, 20 km verder op. Daar was ik om 5 uur. Helaas bleek de camping munucipal  pas op zondag 17 juni open te gaan. Maar omdat de volgende camping pas over 20 km is mogen we van de beheerster toch hier gaan staan met gebruik van een warme douche en wc en gratuide. De camping ligt aan de voet van dit grote dorp/stadje, aan de rivier met een oud kasteel en mooie tuinen er bij meteen naast de camping. Vanaf de camping gaat de weg stijl omhoog lijkt wel meer dan 3 graden dus wordt lopend omhoog morgen. Helaas gaat om 20 uur het laatste cafe al dicht zodat ik nu bij het wc blok op de camping mijn blog afmaak. Het heeft weer geregend ik sta vlakbij een in de rivier gemaakte stuw met een hoop water wat er overheen stroomt. In de Loire hebben ze helemaal geen stuwen of dammen en kan deze brede rivier binnen dijken die bijna 2 km uit elkaar liggen, zijn gang gaan. Er is na Angers ook geen scheepvaart meer mogelijk met een diepgang van meer dan 50 cm. Hier zijn wel veel stuwen in deze rivier.

het wordt fris ik ga mijn tent in

wordt vervolgd

groeten

1. Bert:
    11 juni 2019
    Hoi Dapper Mens Luc!
    Fijn; weer op pad door de wijde wereld. Samen met je bike en alle spulletjes. Zij het met een jas en wat broekjes minder. Wel wat kleertjes aanhouden hoor Luc, want een naakt fietsertje is in veel plaatsen in Viva la France een niet gewenst dingetje. Jammer dat je de pijn van 2009 moet wegslikken met paracetamol. Aan de andere kant herinnert dezelfde pijn er aan hoe ver je gekomen bent na die zware operatie. Sympathiek dat je overal de tent mag opzetten ondanks de gesloten campings. Wel, wij gaan hier ook slapen. In Engeland op dit moment, dus een beetje aangeschoten door langdurig en gezellig pubvertier. Vele groeten uit Herstmonceux!
  2. Sonja:
    13 juni 2019
    hee luc jammer dat je zo,n pijn hebt aan t litteken,maar je bent een doorzetter,zal wel weer wennen zijn na zo,n weekend ontspanning,inderdaad sympathiek dat je overal je tent kwijt kunt
    het ga je goed,slaapse veel plezier met je avontuur verder,sterkte met de pijn groet