Van Parthenay naar Noirt en Magne

13 juni 2019 - Regionaal Natuurpark Marais Poitevin, Frankrijk

Was weer een frisse nacht zonder regen. Licht zonnetje bij het ontbijt, plotseling meer bewolking maar ik kreeg alles toch droog ingepakt. Meteen na mijn vertrek was een bakker annex koffietent dus eerst maar brood gehaald en koffie. De hele dag bewolkt met af en toe zon. De route ging over stille wegen. Maar een paar fietsers met bepakking gezien. Na 20 km is er een groter dorp Mazieres en Gatinem met een restaurant cafe aan de route waar je voor 12 euro deel kunt nemen aan een saladebar met vis, kip, ham, koude salades met van alles er in komkommers en augurken in het zuur etc, dan komt er ook nog kip, vis of pork bij met wortels, doperwten etc. Onderweg verder niks tegen gekomen tot Noirt. Onderweg bij een kerk in  effe gerust. Daar staan veel grote bomen en de grootste plataan naast de kerk heeft een stuk ingroeiende draad om de stam omdat, na navraag aan een onderhouds man bleek,  daar er 1 x per jaar een spandoek tussen de boom en de kerk hangt. Ik had met deze man en nog enkele bezoekers discussie over de ingroeiende draad. Er zat ook al een 12 duims spijker op hoogte hopelijk gaan ze die gebruiken. Ik heb maar even mijn ETT (European Tree Technician) bewijs getoond toen geloofde zij me al wat beter nu nog de actie. Ik zei nog anders meld ik het op facebook daar keken ze vanop. Ben ik helemaal niet actief mee. Maar wellicht zet het hun aan tot verbeteringen. Vandaag niet vaak bij een riviertje langs gefietst wel dwars door het soms sterk omhoog en omlaag gaand landschap met voornamelijk rogge, tarwe, tuinbonen en zonnebloemen. Spoorlijnen liggen er hier roestend en begroeid bij al tijden geen trein voorbij gekomen. Al staan de slagbomen en borden er bij als of ieder moment er toch iets aan komt.​ Uiteindelijk was ik rond half 6 in Noirt een grote stad met centraal een park waar een grote p -garage onder zit er omheen terrassen, theater en een grote kerk de Cure Saint Hilaire. Een levendig stad. Na het bekijken van de kerk ben ik nog naar het toeristen kantoor geweest maar zij wisten alleen 2 campings 11 en 20 km aan de zuid west zijde van Noirt. Dus nog 11 km verder naar Magne in een natuurgebied. Maar de camping zit gewoon langs een doorgaande weg, nog maar weinig van het natuurgebied gezien. Morgen ga ik effe rondkijken en zie eerst wel waar volgende campings langs deze route zijn. Die staan niet in de route aangegeven. B en B en chambre d' hotels weer wel. Welletjes voor vandaag toch weer een lange dag

wordt vervolgd

groeten

1. Sonja:
    13 juni 2019
    Hee luc met je neus in een saladebar lekker hoor en dat voor 12.00 je doet weer te veel op een dag kalm.aan maar sportieveling lastig maar wel avontuurlijk dat je niet van tevoren weet waar je kan slapen inderdaad welletjes voor vandaag lekker slapen en.morgen weer verder valt de pijn mee van je litteken sterkte en succes groet
  2. Bert:
    13 juni 2019
    Hallo dé Luc. Wat zie ik op je foto van vandaag; het richtingbordje naar Le Luc! Ter info: Le Luc is een gemeente in het Franse departement Var (regio Provence-Alpes-Côte d'Azur) en telt 8534 inwoners (2005). De plaats maakt deel uit van het arrondissement Draguignan. Maar daar ben je toch helemaal niet dé Luc, dat is zuidelijk en jij zit in het westen, toch? Zijn er dan twee Le Lucs waar je als dé Luc doorheen rijdt? In het westen een Le Luc en in het zuiden een Le Luc? Hoe zit het dan monsieur dé Luc? En is er ook een Le Bert ergens? Prangende vragen die je tussen het eten van vis, kip, ham, augurken, pork, wortels (!) toch even moet beantwoorden. Goed! Voordat ik ga slapen; nog wel bedankt namens alle boomliefhebbers voor een beter platanen leven. Want zo’n draadje om je bast daar houden platanen niet van. Groetjes uit Engeland en tot morgen 😘😁👋😫
  3. Sonja:
    Fijne vakantie bert
  4. L C Noordman:
    14 juni 2019
    Bedankt voor jullie lieve reacties ik kom er niet iedere avond aan toe maar leuk jullie support. Ja er zijn 2 Le Lucs ook hier nabij Niort dus maar is zo klein waardoor ik het gemist heb. En voor de goede orde ik eet geen varkensvlees o.i.d. al sinds 1980 niet meer.
  5. Bert:
    14 juni 2019
    Hoi Luc; bedankt voor nadere uitleg en fijn van dat varkensvlees. Eten we niet meer. Dank je wel Sonja. Fijn land dat Engeland. We hebben het zeer naar de zin. En we blijven je supporten Luc, tot de laatste trap! Groet allemaal!