Van St Vallery sur Somme naar Arques la Bataille (Normandie)

20 mei 2019 - Arques-la-Bataille, Frankrijk

Vanochtend is de oude hoog liggende en ommuurde stad bezocht. Was er nog stil. Er staat een grote oude kerk gewijd aan St Jozef. Met 2 grote van lokale stenen op getrokken beuken (delen van kerkgebouwen met heel veel oude kunst.  Er was verder niemand. De meeste kerken zijn hier overdag gewoon open. Het was een prachtig uitzicht over de deels droog gevallen oever. Aan de overkant ligt de badplaats Le Crotoy. met zandstranden en de enige badplaats in (west) Frankrijk dat naar het zuiden gericht is.

in 1916 is tijdens de slag van deSomme 1 juli tot 18 november stevige strijd geleverd. De Engelse dachten de Duitsers uit hun loopgraven te hebben gebombadeerd dit viel echter fors tegen en tijdens vele frotale aanvallen zij in korte tijd ruim 419.000 Engelsen en 204.000 Fransen gesneuveld. En aan Duitse zijde ruim 434.000 soldaten gesneuveld zonder enige terrein winst dit mede dankzij eigenwijze leger aanvoerders aan geallieerde zijde die de Duitse stellingen bouw verkeerd hadden ingeschat. Wat een slachtpartij brrr.

De omgeving is zeker mooi en voor tijdens de meeste klimpartijen kijk ik om me heen en op de weg. 3 stevige beklimmingen vandaag net buiten EU ook erg steil 800 m lang tot de helft op de fiets kunnen blijven. Die buiten Caneham net voor Guilmecourt van 1 km lang en steil heb ik uitgezeten​​​ pff. De Derde en laatste net voor een spoor buiten Tourville la Chapelle heb ik deels uitgezeten, was niet zo lang maar effe te heftig (je kunt hier heel lang op een trein wachten  de railstaven zijn aardig roestig) ik ben nu in Arques la Batailles in een B en B. morgen een rustigdag met chateau bezoek Tourville sur Arques dichtbij. Je kunt ook in een B en B van het chateau slapen maar dat kost dan wel 148 euro per nacht en ze zaten deze dagen vol. De beken hier in het dorp zijn glas helder en zitten vol vis. Je heb hier en eerder onderweg ook veel forrel visplekken. Ik heb ze alleen nergens op een menu gezien. Wel veel zeevis, mosselen en andere schelpen.

Dieppe laat ik zitten. Ben ik al vaker geweest. En hier is een mooi gebied met  genoeg te zien.

wordt vervolgd

​​​​groeten

1. Sonja:
    20 mei 2019
    mooi verhaal weer,ja normandie,wat een vreselijk geweld zich daar heeft afgespeeld triest
    zoveel doden,die beklimmingen zijn wel heftig daar,als ik dat zo lees,jeetje,wat een beproeving,gelijk heb je rustdagje inlassen,even op krachten komen lekker eten slapen en ontspannen,wens je welterusten en een fijn dagje morgen groet
  2. Bert:
    20 mei 2019
    Al strijdend gaat hij dieper Frankrijk in, onze Super Luc. Oneindig moediger dan de wielrenners met hun lichte fietsjes zien we hem met zwaar bepakte fiets de hellingen bestormen. En ondertussen tracteert hij ons op boeiende verhalen. Wat een reisblog wordt dit, is dit al! Trots op mijn beste vriend Luc!