Van St Leget en Yveline naar Chartres

8 september 2020 - Chartres, Frankrijk

Na een goed ontbijt de madame maakte zelfs een ommelet voor ons, weer op pad. Bij Adainville de route op gepakt. Een korte kliim van 5%. In Bois de de la Charmone zagen we veel paarden fokkerijen voor de paardenraces. Rond 13 uur gestop in hwt stadje met een groot Chateau de Maintenon dat eigendom was van gravin . Koning Lodewiijk de 14e trouwde in 1683 in geheim met haar en werd daarna devoot katholiek. Dit had 2 jaar later de jacht op de protestanten o.a. de Hugenoten  tot gevolg. Daarvan zijn er vrij veel naar de toenmalige Hollandse republiek gevlucht. In onder andere Amsterdam kun je er nog sporen van ontdekken. Toen vingen wij dus ook al vluchtelingen op! Het chateau is helaas op maandag gesloten. Het bevat een redelijlk groot huis en landgoed met een renaiscance tuindeel. Wij zijn er deels omheen gefietst. De rivier de L'Eure loopt er langs en doorheen. Het landgoed is km's lang  en achterin staan nog resten van een hoog aquaduct dat de fonteinen van Versailles had moeten voeden, maar naar veel problemen door zieke en muitende soldaten is het project na 40 jaar gestopt. Parallel aan de L' Eure richting Chartres gefietst. Kwamen enkele vervallen watermolens tegen en ook aantal groepjes racefietsers. Rond 5 uur bjj de jeugdherberg. Die is vrij beperkt open tussen 15 en 20 uur en om 10 uur moet je er weer uit.  Ontbijt kun je er niet krijgen, wel zelf maken. De bakker zit een eindje de stad in Later bleek er ook een ruimte om te koken te zijn met wel 5 koelkasten. Voor een deel gevuld met spullen van gasten. Er is geen wasruimte. Na het wassen van wat kleding heb ik mijn waslijntje in het fietsenhok opgehangen. Daar droogt het vrij goed. s'avonds in de stad een terras op gezocht. We troffen een man uit Liverpool, die een karper visser bleek te zijn. Hij vangt niks anders en zet ze daarna weer terug. Hij kwam net terug van 8 weken vissen in Zuid Frankrijk. Ieder zijn hobby. Na het eten de bijzondete verlichting van huizen en de cathedraal bekeken. Echt bijzonder fraai gedaan. Zie de fotos. Het is mooi geweest, morgen dagje Chartres te voet!

9 september 2020
    Nou
    Dat is een mooi dagje zeg!
    Met blauwe luchten zien we.
    Eindelijk begrijpt Marijke waarom haar achteroom als Hugenoot naar Nederland moest vluchten. Ik heb ook zo’n Hugenoten tak overigens. Uiteindelijk het gevolg van de geheime liefde voor die gravin. Romantiek met een donker randje.

Wat een dramatisch project voor de fonteinen. Om na 40 jaar noeste arbeid de poging te staken is ongekend. Malle Fransen. Maar nog zinlozer is een leven lang iedere dag naar karpers te vissen om die direct weer te water te laten.

We hebben weer veel om over na te denken....