Van Sonde l Abbaye naar St Jeanne du Port

30 juni 2019 - Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk

Vanochtend op tot op pad ik zat al voor 8 uur op de fiets en dat is vrij nieuw voor me. Het was bewolkt en dat blijft de hele dag zo max 23 graden bij de lunch in Saint Palais. Na de eerste 10 km meteen al een klim van 9%. Die ging eigenlijk best goed er volgde er flink aantal voor ik in St Palais aankwam. In het dorp met een 12e eeuwse kerk was ik op tijd voor de mis van 9.30. Ben ik op zondagochtend een keer vroeg in de kerk komt de pastoor niet opdagen, de dorpelingen ook al niet en dus een lege stille kerk. Op land stonden vooral rond Sorde l Abbaye veel kiwi plantages. Een gewas dat sterk in opkomst is en natuurlijk mais en tarwe. De bodem is hier kleiachtig. De bermplanten bestaan vooral uit geitenbaard (Sorbaria ..) een kruidachtige vlier (die s winters bovengronds afsterft) klaversoorten e.d.

ik vond nog  op een landweg een dode bosuil, een verkeersslachtoffer helaas, zie de foto. In het Groene Huis (milieu educatief centrum) in Amersfoort waar Sjoke werkt, ontdekte men deze week via de webcam dat de bosuil die al jaren in een holle boom in het park er omheen broedde en vertrokken leek, 2 jongen heeft in de uilenkast die in gebouwd is het gebouw uit 2016. Maar nog ongebruikt leek. Dus dat is een leuke verrassing voor de gebruikers van het Groene Huis. Mocht je een keer in Amersfoort komen, wij willen je wel het e.e.a. laten zien. De kerk Chapelle a St Palais,  net voor St Palais was juist net leeg gelopen. De kaarsen werden nog uitgeblazen en ' t licht ging ook uit. Een non die het altaar leeg haalde had mij kennelijk niet gezien. St Palaid is na 35 km, de eerste plaats die ik binnen kwam waar iets open was. Dit is best een aardig dorp met veel winkels, maar ja het is zondag dus alleen een supermarktje, een slager, een bakker en 2 cafes waren open. Onder een van de weinig oude bomen (een dak- plataan) in het dorp een lekkere omelet als lunch gehad. Voor 7,5 euro incl een fles cola. Probeer dat in NL eens. Daarna toch maar door naar St Jeanne de Port. Er volgde meteen al een helling van 8 % over een lengte van 2 km. Daarna volgde er nog zeker 6 of 7 waarvan een paar langs de hoofdweg de D933 die soms heel rustig was dan weer autos en vrachtverkeer. Gelukkig loopt er meestal wel een meter brede asfalt strook naast de stippellijn van de rijbaan. Echt fijn fietst het niet. Na enig afzien maar ook met mooie uitzichten over de dichterbij komende Pyreneeen heb ik tegen 5 uur na 68 km toch St Jean Pied de Port bereikt. De grote citadel steekt boven de stad uit en heeft een lange omhoog lopende straat met allemaal winkels, boetiekjes, restaurants en overnachtings plekken gericht op het pelgrimeren. Halverweg staat een kerk waar voor het Mariabeeld  veel kaarsen waren aangestoken. De refugio waar je een pelgrimspas moet hebben kost 10 euro per nacht in een 6 tot 10 persoons slaapzaal  ik slaap helemaal onder in het gebouw in een 6 persoonskamer die vannacht vol zit. De andere 2 of 3 kamers met 10 bedden zitten ook vol. Een 2 persoons kamer kost 15,- maar die waren al geboekt. Vooral veel Duitsers, Fransen en een paar Amerikanen zijn er nu. Een Duitse vertelde me dat na het verfilmen van een boek over de camino geschreven door een Duitse commiek er veel belangstelling voor de tocht naar o.a Santiago is. De top 3 van landen die de meeste pelgrims leveren staat Duitsland 2e na Frankrijk. Wel een leuk dorpje na 7 uur werd het heel rustig en zag je alleen nog een enkele pelgrim op straat of op een terras. In Normandie en Bretagne waren veel forellen kwekerijen maar het stond nergens op het menu van een restaurant, maar hier wel en het was lekker voor 13 euro met rijst en salade. Het is nu donker hier en de slapers komen binnen, men wil morgen vroeg op pad dus..

wordt vervolgd

groeten

1. Bert:
    1 juli 2019
    Ik kreeg vanmorgen alweer dit appje van onze pelgrim; ‘Bonsoir mon amies
    Op en klaar om verder te gaan nog even naar boven de citadel op en langs t NL steunpunt v h St Jacques genootschap en hop. Hopelijk wordt t niet al te warm. Groeten’ Met andere woorden; de stemming zit er goed in, onze man gaat als een speer! Hop, daar gaattie weer! Wat een Krasse Knar hé! We zijn super trots op hem. Fijne dag Luc! 👋😊👍
  2. Sonja:
    1 juli 2019
    nou nou nu kwam de pastor ook al niet opdagen voor de onverschrokken luc,een lege kerk kon je toch lekker mediteren in je uppie,maar de non was vast van je geschrokken hihi,zit je daar ineens in het pikkedonker,
    Nu komt het echte werk klimmen,succes ermee t ga je goed groet