Van St Jean Pied de Port naar Roncesvalles

2 juli 2019 - Roncesvalles, Spanje

In mijn slaapkamer kwam men pas rond 7 uur tot leven. Bij het ontbijt bleek al het brood al op te zijn. Gelukkig had ik nog een brood en croussants en kon ik met een stel uit NL mijn brood delen. Eerst nog mijn achter remblokjes vervangen het remmen werd minder. Aan de rechterkant was het blokje voor de helft weg de andere viel nog mee. Daarna op zoek naar een nieuw veiligheids hesje. Dan denk je dat je dat bij een sportzaak of fietsenmaker zo iets vind, maar nee. Na flink zoeken in een supermarkt bij de automaterialen hoek een knal geel reflecterend hesje voor 4 euro en wat ben ik blij dat ik die heb. Daarover later meer. Nog even op de citadel rondgekeken een grote vesting van 600 m lengte gebouwd om de Spanjaarden tegen te houden. En door Lodewijk de 14 verder versterkt. Tegen 10.30 op de fiets meteen een helling de stad uit de eerdte 8 km tot de Spaanse grens bleef dat op en neer gaan geleidelijk met klimmetjes van 8 % steeds hoger. Bij de grensplaats Arneguy was niks open dus nog weer verder met een steile klim tot in het volgende dorp  Valcarlos bekend uit de tijd van het leger van Karel de Grote, hier hoorde hij trompet geschal van zijn achterhoede aanvoerder Ridder Roeland die door de Basken werd aangevallen en gedood .In Mons (Fr) staat een kruis waar zijn graf zou zijn. In de kerk van het dorp staat een beeld van St Jacob de Moren doder, maar de kerk was op slot helaas.

​​​​​​Eerst een lunch gehaald bonensoep die was erg lekker en een hamburger. Ik kon er weer tegen. De weg begon weer te stijgen met hellingen van 7 tot 9 % met regelmatig haarspelt bochten. Dalen was er niet meer bij hoger en hoger. 20 km lang. Het werd vochtiger de planten groei van rivier volgers zoals geitenbaard,  heksenkruid veranderde naar dopheide, rode vingerhoedskruid, gele rol klaver, schurftkruid, malva, zuring kale jonker (een distel), gele papaver (hebben wij thuis ook) iep en beuk, eik geen naaldhout, brandnetel en bramen kom je overal tegen. En nog een eekhoorn die overstak. Ach ja terwijl het afzien toe nam probeer ik als afleiding om me heen te kijken. Af en toe een beetje uitzicht (een boer die beneden de koeien ging verweiden). in het begin nog wel, daarna mist. Er was wel verkeers vrachtautos met hout of stro een enkele camper, motoren en autos maar die hoor je van verre boven of onder je aankomen. Het werd nevelig met een miezer regen en daarna steeds mistiger. Die enkele sport fietsers zonder bagage, waaronder 2 NL ers op een electr. fiets die ik tegen kwam waren ook nog helemaal in het zwart gekleed. Ik was blij met mijn knal gele reflecterend hesje. Ook mijn voor licht m.b.v. de wakawaka aangezet daar zit een felle lamp op. Het verkeer houdt wel rekening met tegenliggers en blijft op zijn rijstrook. Het verkeer achter mij moest wachten totdat ik dan eindelijk door een bocht was en zij zicht hadden op de weg voor me. Het ging langzaam vooruit 5 tot 6 a 7 km per uur. Regelmatig even op adem komen pff.​​​​​  De mist nam toe nog 50 m zicht tot de top. Eindelijk na 3.5 uur en 20 km boven bij Puerto de Ibaneta, op 1057 m hoogte, wat een fantatische uitzicht zou je hier kunnen hebben. Helaas minder dan 50 m zicht, beetje wind en fris. Uit de mist doemt af en toe een wandelaar op, de routes komen hier samen. Ook een Spaans gezin met 4 jonge kinderen waarvan 1 in een soort wandelwagen die de senora duwde. Ook de wandelaars gaan recht omhoog om dat met een wandelwagen en 4 jonge kinderen te doen? Nou ja ieder zijn ding. Ik had al een regenjas aan maar nu ook een regenbroek tegen de frisheid. Op de fiets en omlaag naar Roncesvalles, ik was in 5 minuten bij het klooster en de hotels/restaurants meer is er ook niet, geen dorp. Alles is eigendom van het klooster. Er was nog een plek voor mij op de bovenste verdieping bed nr 338 als enige niet tussen 2 wanden met 2 bedden. Je kunt eet bonnen kopen voor 10 euro om in een v.d restaurants te eten en te ontbijten. Er zijn hier 4 NL vrijwillige gastvrouwen/heren van het NL genootschap van St Jacob, die camino gangers ondersteund en via nieuwsbrieven en bijeenkomsten de leden op weg helpt naar Santiago.

Na het uitgebreide diner met 3 gangen en forel of vlees naar keuze kon je naar een pelgrims mis in de grote kapel. Die heb ik ook bijgewoond. Helemaal in Spaans De pelgrims worden voor het einde door een pater van ruim 90 jaar in meerdere talen welkom geheten, niet in NL, maar dat hoeft ook niet en krijgen de zegen. Daarna kon je met een pater mee voor een rondleiding in de kerk, heeft 3 ongelijke beuken en is na een brand rond 1400 in een Frans Gotische stijl herbouwd, bijzonder voor Spanje Het gebouw heeft moderne glas in loodramen, een grafkelder/cript en het marmeren graf van koning Sancho V11 ' el Fuerte (de sterke) overwinnaar van de slag bij Navas de Tolosa.

​​​​​​Daarna vond ik het wel prima, om 10 uur gaan de lichten uit en 8 uur moet je het gebouw uit. Je kunt nog wel blijven zitten in het restaurant aan de weg voor het ontbijt. Ik had een paar slapende varkentjes in een van de bedden verderop, ze knorde er flink op los maar ik had oordopjes en heb er eigenlijk geen last van gehad. Voor half 7 is er al flink geschuif en geritsel. Tegen 7 uur waren de meesten al weg. 3 sliepen er nog. Maar een van de 4 NL vrijwilligers klopte op het bed om ze wakker te maken zodat zij voor 8 uur buiten zijn. De abt ziet daar streng op toe. Spullen weer op de fiets. Je kunt geen 2 nachten boeken, je kunt het pas weer na 1 uur proberen en na 2 uur naar binnen. Dan maar eerst ontbijten. Daar waren al veel tafels leeg, maar er was nog genoeg en ik kon samen met een paar anderen rustig ontbijten. Het was nog steeds mistig weinig zicht. Ook in de hotels kun je pas na 14 uur inchecken. Ik bleef de hele dag in de buurt. Nog even via het pelgrimspad 3 km door loofbos met af en toe een spar en een hulstbosje naar het volgende kleine gehucht gelopen. Daar is een supermarktje en een cafe en wat huizen. Daar wat jogert en een paar Lekkere lokale kleine peertjes gekocht Onderweg nog wat mensen gesproken o.a een Duits stel die gisteren bij mij aan tafel zat. Er waren meerdere Duitsers aan tafel en een stel uit Italie. Ik was de enige NL er en fietser. Men had bewondering voor het feit dat ik helemaal ben komen fietsen, nu 2400 km heb afgelegd en 7,5 week van huis ben. De meeste lopen een deel van het traject of zelfs maar een week of zo. Vanmiddag kwam ik een stel jonge dames tegen uit Dublin. Die waren gisteren in St Jean Pied de Port aan de tocht begonnen, zonder wandel ervaring en geen eten mee. Uiteindelijk zijn zij om 11 uur vannacht uitgehongerd aangekomen en konden nog een kamer krijgen in het hotel gelukt dus nog. Ze waren vol slank en hadden wat reserves. Bij mij is het vet er wel af en ik kan nog een paar extra gaten in mijn broekriem maken. Bij Harm had er al een paar bij gemaakt maar dat was te weinig. Lichamelijk gaat het wel, heb wel last van het liteken maar met paracetemol of iets gaat het meestal wel. Het blijft lastig vooral als bij zo' n inspanning het wat toe neemt, maar ik krijg dan geen andere mij bekende symptonen dus gaat het goed en ik heb minder last van kramp dan thuis. Als ik maar genoeg water drink gaat het goed. Ik slaap nog een nacht in het klooster volgens de NL vrijwilligers mocht dat wel maar de Spaanse bij de inschrijfbalie  deed het niet van harte. Nou ja ik ben binnen slaap nu op 2e verdieping bed 224 een heel anders ingerichte slaapzaal met telkens 2 stapelbedden tussen een houtenwand. Ik heb een spanjaard onder me daarnaast andere kant van het gangpad een Fracaise, daar boven heb ik nog niet gezien. Je kunt nu niet over de wand heen kijken. Helaas heb ik nu wel een boven bed. Omdat ik er s nachts nog wel eens uit moet niet echt handig. Maar het hoort er ook bij. Ook nu weer veel jongeren hier ik ben 1 van de 2 of 3 oudere jongeren, ook weer een aantal kinderen. Het verbaasd me wel dat veel mensen toch St Jean Pied de Port als start kiezen en niet verder naar het noorden dat wordt ook geadviseerd, je hebt meteen een dag met alleen maar stijgende paden. Zowel op de fiets als lopend. St Jean heeft een bus en trein verbinding dus dat zal wel de reden zijn.

weer genoeg voor vandaag morgen verder,

wordt vervolgd

groeten

​​​​​​

​​​​​

​​​​​

​​​

1. Sonja:
    2 juli 2019
    hee luc wat een uitgebreid verslag weer,zo gedetailleerd,leuk hoor vervelend dat je zo,n last van je litteken hebt,maar dat laat je niet van je padje brengen,doorzetter,
    ja je verbrand al je vet met dat vele fietsen,dus vooral goed eten om de reserves op peil te houden,leuk he al die varkentjes die liggen te ronken hihi balen lijkt me dat maar je hebt je oordoppen nog en een geel hesje, en heb je nu al een waslijntje???welterusten voor zo en morgen weer gezond op fijne dag morgen groet
  2. Bert:
    2 juli 2019
    Dames en heren. We gaan even wat stukjes uit het uitmuntende verslag van onze Luc, dé Luc, even op een rijtje zetten: Onze man is al 7,5 week op pad en heeft 2400km gefiets. Met een zwaar bepakte vakantiefiets. En daar klimt hij volgens dit laatste verslag ook nog even tot op 1051km hoogte. Het gevolg;: Zijn riem is bij broer Harm al van extra gaatjes voorzien om de broekjes om het steeds dunnerre lijfje vast te snoeren. En die zelfde riem heeft alweer extra van die gaatjes nodig.... Kortom; zie je het voor je? Er is in inmiddels véél minder Luc! Vele kiloos zijn blijkbaar verdampt en liggen in kleine deeltjes langs de stoffige franse dreven. Waar gaat dit heen? Welk schimmetje zien wij straks bij het eindpunt aankomen? Is hij dan uberhaubt nog wel zichtbaar voor ons, als oprechte en bevlogen fans? Ons advies aan de held; eet, eet, eet zoveel je kan jij dapper mens. Dan blijft er nog wat van je over en daarbij; het lijfje rammelt dan ook minder tijdens het fietsen. Maar alle gekheid op een stokje; er wordt hier een prestatie geleverd mensen, waar iedere Tour de France professional diep respect voor zal hebben. We hebben hier te maken met een Krasse Knar op een internationaal topniveau. Respect mensen! En wij mogen er van genieten met dagelijks een prachtverhaal. Met steeds meer details alsof we er zel bij zijn. Persoonlijk voel ik mij af en toe ook een pelgrim en noem mijn springbox opeens bed 224. Ik fantaseer daar een Spanjaard onder me bij. En die Fracaise, ik weet niet precies wat dat is, maar die bedenk ik er ook nog wel bij. Fantastisch wat een avonturen. Je ziet die familie gaan met die kinderenwagen bergaf. Ik heb al zo’n schrikvestje aan tijdens het lezen, want dan ervaar je de fietsverhalen nóg echter. Nog een kleine 800km en dan is de Knar op de eindbestemming. Nog drie weken genieten mensen. Daarna vallen we in een zwart gat, maar dat zien we dan wel weer. Voor nu: Lang Leve Luc!!!!!
  3. Sonja:
    3 juli 2019
    Wat een.humor bert daar geniet ik ook van
    van jouw reakties ik.ben.het met je eens dat luc een.topprestatie neerzet chapeau en.respekt ik stap zo in bed 62 hihi maar dan zonder varkentjes die liggen te knorren groet
  4. Bert:
    Breaking news:
    Knar raast bergafwaarts met 50km per uur.

Het uitzicht op 800 m hoogte na 25 km. Berg af is het lekkerst. De wegen zijn schoon en redelijk rustig als ik niet op let zit ik zo op 50 km/ uur een breetje te. Koffiepauze en net op tijd binnen voor de onweersbui en regen😀

En zegt:
    Genieten doe ik vooral v t landschap, chichorei, gele en andere klaver soorten langs de weg maar vooral een helling met Buxus, hier geen motten in zijn natuurlijke habitat. omhoog rijdend heb ik tijd genoeg
    om rond te kijken😀

Hij heeft dus een nieuwe bijnaam verdiend;
    Onze Speed-Knar!

Wat een vent hé!!!
  5. Anne:
    ha Luc,
    eindelijk ben ik dan eens jouw reisblog gaan lezen. Nou ja, niet helemaal natuurlijk want het is veel te veel! Ik heb een hoop gemist zie ik wel. Ik heb meteen maar mijn eigen dagboekje van 13 jaar geleden erbij gepakt en daarin lees ik dat ik in Roncesvalles ook in het klooster heb geslapen. Jouw foto's komen mij inderdaad bekend voor. Ik ben destijds begonnen met lopen in St Jean pied de port, en was zoals je schrijft, na die eerste dagen klimmen over de Pyreneeën bekaf! Is inderdaad beter om iets noordelijker te starten.
    Gisteren heb ik je nog aan de telefoon gehad, je zei dat je onderweg ging naar Pamplona. Benieuwd of je daar bent gearriveerd nu, ik zal het spoedig lezen. Ik herinner me daar heerlijke cafeetjes met de lekkerste tapas! Dat wordt genieten Luc, veel plezier!
  6. Anne:
    3 juli 2019
    o ja, nog iets wat ik nu teruglees in mijn reisverslag; ik was ook in de pelgrimsmis in Roncesvalles. Door de vermoeidheid gecombineerd met hitte en een paar glazen rode wijn, werd ik toen duizelig (op het moment dat we als pelgrims vooraan stonden om door de priester gezegend te worden) en ben toen gaan zitten met mijn hoofd tussen mijn knieën om niet flauw te vallen. Later hoorde ik van een medepelgrim dat een andere wandelaar dacht dat ik daar vooraan in de kerk door emoties overmand werd.... ha ha, gelachen!
  7. Bert:
    4 juli 2019
    Holā Luc.
    Nu je de heldenstatus aan het verdienen bent wordt het een eer om op je blog te mogen schrijven. Ik kan natuurlijk niet tippen aan de schrijverij van mijn wettige echtgenoot. Die vertrouwde mij gisteren toe dat hij hoopt het niveau van zijn naamgenoot Bert Wagendorp te evenaren.
    Ik krijg de indruk dat je ook steeds katholieker aan het worden bent....of is mij dat vroeger ontgaan? Dat gebeurt natuurlijk vanzelfbij zoveel kerk en abdijbezoek. En fijn dat je dan meteen gezegend wordt.
    Het liefste zouden we natuurlijk joelend en met klaroengeschal in Santiago staan om je te huldigen. Maar dat gaan we allang niet meer halen, dus hebben we alvast een drone die kant uitgestuurd om maar niks te hoeven missen.
    Nog een dikke 700 km; peanuts voor onze dappere fietser. Ga lekker door, een 11 stedenkruisje verbleekt bij jouw prestatie!
    Marijke