Dagje Sorde d Abbaye

29 juni 2019 - Sorde-l'Abbaye, Frankrijk

Beetje uitgeslapen. Het is stevig bewolkt en geen wind. s nachts waait het hier wel vaak. Vandaag rond de 22 grd. In de kerk werd alles in gereedheid gebracht voor een bruiloft. De familie stond al een tijd te wachten maar de bruid kwam maar niet. Na veel gebel komt een mercedes sport met de bruid aan. Gekleed in een witte bruidsjurk met lange sleep.Ze was nogal zenuwachtig en moest een tijdje buiten wachten. Toen iedereen zat kwam ze aan de arm van haar moeder heel langzaam schrijdend de kerk binnen. Een hele klassieke bruiloft met groot koor en muziek bij binnenkomst en vertrek.​ Bij het naar buiten komen werd het paar met rozenblaadjes bestrooid en door het koor in het Baskisch toegezongen. Na de kerk ging men naar de auberge op de hoek. Ik had gehoopt daar iets van het damesvoetbal NL versus Italie te zien maar helaas. Internet is hier bijzonder traag en daarom is hier geen wifi en via een app ging ook niet. Nog een wandeling langs de rivier en de watermolen annex stroomgenerator gemaakt. Er staat van alles te bloeien. Ik ben na 2 groene slangen van een meter lang (die vlak voor me over de weg de berm in kronkelde) de laatste dagen wel alert als ik van een pad afstap ze zijn waarschijnlijk giftig. Aan de andere kant van het dorp zat een grote groep mensen aan lange tafels te picknicken en werd er het jeu de boile spel gespeelt. Hier nabij Baskenland komt het Baskische balspel Pelote ook vaak voor. SJean Luc heeft rijst met vlees gekookt en de nodige wijn erbij.

morgen weer verder richting St Pied du Port. Via Oloron St Marie is ruim 100 km meer. Na ongeveer 10 km is de alternatieve route naar St Jean du Port. Dus ik ga voor de kortere. Vanmiddag was een laatste repetitie van het orkest optreden in de abdij kerk morgen. Het zou pas om 6 uur beginnen maar dat bleek al eerder zodat ik het laatste deel alleen gezien en gehoord heb. Best mooi in deze grote ruimte. Jean Luc heeft weer gekookt rijst met vlees en geraste wortels. Met een beetje wijn. Voor het eten kwam de Mauritaanse vrouw van de overbuurman Maurice op de borrel. Wel effe gezellig. Zij sprak goed Engels.  Jean Luc klaagde daarna dat sommige van de huidige pelgrims met grote persoonlijke problemen komen en dat hij dat moeilijk vind om mee om te gaan. Is niet altijd makkelijk en je staat er hier als beheerder ook alleen voor en soms heeft hij dagen lang geen bezoekers. Na mij tot maandag,+ zijn laatste dag, tot augustus) waarschijnlijk ook niet. Daar moet je wel mee om kunnen gaan lijkt mij.

Het is al weer laat

Wordt vervolgd

Groeten

Na het eten was Jean Luc plotseling heel  moe neerslachtig en ging effe buiten zitten. Volgens mij heeft hij vanmiddag in t cafe gezeten of zo hij kwam ook pas tegen 6 uur terug. Toen was ook de brullofs  bijeenkomst daar afgelopen. Nou ja hij ligt al lang te pitten

1. Bert:
    30 juni 2019
    Hoe kan Jean Luc nu met onze dé Luc neerslachting worden? Eindelijk een leuke pelgrim met een opgeruimd gemoed en volledig zonder persoonlijke problemen. Is het nog niet goed voor die andere Luc. Nou ja.. Gelukkig zijn er ook Mauritaanse vrouwen waar onze favoriete Knar de gezelligheid mee vindt. Hoe komt zo'n vrouw daar nu, denk ik dan. Helemaal uit Mauritanië lezen wij verblufd. Even Wikipedia geraadpleegd: "Mauritanië, officieel de Islamitische Republiek Mauritanië, is een land aan de westkust van Afrika, grenzend aan de Westelijke Sahara, Algerije, Mali, Senegal en de Atlantische Oceaan. Nouakchott is de hoofdstad en de grootste stad van het land." Ik weet niet wat onze lezertjes denken, maar ík had er nog nooit van gehoord. Mauritanië! Dacht eerst ergens bij Nieuw Zeeland.. Mis; het land bevindt zich in West Afrika. En de hoofdstad 'Nouakchott', voor het eerst dat ik het opschrijf terwijl er 1 miljoen mensen wonen. Allen Mauritaniërs dus. Ze leven vooral in de hoofdstad want in het hele land wonen er maar 3,7 miljoen mensen. En één van die mensen, een dame nog wel, komt onze knar dan hier tegen. Dat gebeurt mij nou nooit zo'n ontmoeting met een exotische vrouw die óók nog goed Engels spreekt. Weer een hoogtepunt in de rijke historie van deze geweldig interessante en goed geschreven 'fiets-pelgrimstocht'. Wat gaan we nog meer beleven? We wachten gretig af! Vele groeten uit warm Groningen...
  2. Sonja:
    1 juli 2019
    hee luc,

Sorry vd late reactie,leuk verhaal weer,leuk dat je ook mensen leert kennen die jean luc was beetje neerslachtig,dat moet jij niet worden hoor verstand op nul en fietsen maar,je krijgt ook veel vrouwelijke belangstelling,toe maar,word lekker gekookt voor je toe maar geniet van de geneugten van het leven succes verder groet