Via Royal naar Les Mathes en Point de Grave naar Montalivet Les Baines

20 juni 2019 - Montalivet les Bains, Frankrijk

• De dag begon met lichte regen en het bleef een tijdje na druppen. Bij het ontbijt een beetje zon. Via de kust met af en toe door hoopjes duinzand op de fiets paden naar Royan gefietst ca. 20 km. Veel stranden en resorts onderweg. Ik kom steeds meer bepakte fietsers tegen. In Royan bij de boot naar Point de Grave een grote groep Duitse fietsers die tot Bayenne gaan en dan met trein/ vliegend naar huis. Met 30 minuten ben je over over de monding van de Girone heen. Daar staat een bord dat de de Jacobspelgrim route aangeeft. Eerst gelunched. Via een mooie route langs een toeristisch spoorlijntje naar Soulac sur Mer gereden. Daar staat de Baselique Notre Dame de la Fin des Terres die in de 17 eeuw volledig onder het duinzand is geraakt en rond 1860 weer is op gegraven. Delen van de kerk zitten nog steeds onder de grond. Vannaf de 12 eeuw is er sprake van dat vele pelgrims deze kerk bezoeken. Er zijn ooit reliqien Sainte-Veronique bewaard. In de kerk staat een groot beeld van St Jacob met een beschrijvende tekst. In deze bijzondere kerk ontmoette ik Jeanne Babtiste die ook naar Santiago is geweest. Hij tekende een stempel in mijn pelgrimspas en maakte een foto voor op facebook. Leuke otmoeting. Soulac ser Mer is redelijk groot dorp een grote strand boulevard met daarop een monument met vrijheidsbeeld ter herinnering van het vertrek van de Franse margues de Lafayette in 1780 naar de net zelfstandig geworden VS. Maar ook voor het 100 jarig jubileum in 1860 en gemaakt met de orginele mallen van Barthdie de bouwer van het grote vrijheidsbeeld dat geheel uit koperen platen is gemaakt. Daarna via allerlei wegen door bossen, duinen en moerassen in Montalivet les Baines aan zee op de camping municipal gestopt. Hier wordt buiten het dorp nog het een en ander aan vakantie villa's gebouwd. Er zijn nog plekken vrij en huizen te te koop. Het strand hier staat bekend om zijn surf golven. Het was echter vrij fris en bewolkt dus geen duik genomen. Het waterfront is niet zo bijzonder 2 restaurants daar achter ligt een straat met restaurants, winkels e.d. ook nog een aardig dorpje op het toerisme ingesteld. De tent staat, mooi geweest voor vandaag
  • Wordt vervolgd
  • Groeten

1. Bert:
    20 juni 2019
    De Krasse Knar is al bijna langs Bordeaux zien we op de kaart. Nog een paar dagen en we krijgen hier namen als Bilbao, Spanje dus. Mooi vlak rijden straks door het departement Les Landes, met de pijnboom-bossen, ooit geplant in opdracht van Napoleon. Dunbevolkte streek ook, 40 mensen per km2, gemiddeld in Frankrijk 112 (bij ons 400?). Luc begint steeds meer het pelgrim-gevoel te krijgen lezen we. En steeds meer soortgenoten te zien. Maar niemand is zo dapper als onze Luc natuurlijk. Tentje is al helemaal goed voor een thuisgevoel zien we aan de foto’s. Af en toe heimwee Luc, naar ons aller Boschje thuis? Ze boetseert wat af en Oerolt er stevig op los, ze verveelt zich niet hoor. Maar toch, de afstand in kilometers groeit met de dag. Ik wordt al volledig stuurloos en wanhopig als Marijke een weekje weg is. Alhoewel, ook heel goed hoor, elkaar de vrijheid gunnen. Dat is liefde. Staat ze je wel op te wachten bij de bestemming als je verlicht wordt en in hogere ordes wordt benoemd? We wachten het af en zijn bij je via dit blog met je adembenemende avontuur. Gaat goed zo, wordt vervolgd.
  2. Sonja:
    20 juni 2019
    Hee luc weer een stuk histori geschreven je beleefd veel.op deze dag veel fietsplezier weer t ga je goed groet
  3. Willemien van der Meer:
    20 juni 2019
    Leuk zo die geschiedenis te lezen, mooie foto's.
    Mooie fietstocht en wederom veel succes met de voortgang van het St. Jacobs pad.
    Het ga je goed en weer tot horens.