Van La Rochelle via Rochefort naar Les Marthes

18 juni 2019 - Les Mathes, Frankrijk

Om de grote groep schoolkinderen voor te zijn om 7 uur ontbijt. Ik ben nog niet zo vroeg op pad geweest. Op tijd op weg 30 km naar Rochefort en daarna nog ruim 40 km naar Royan aan de uitgang van de Gironde rivier. Tot 10 km boven Rochefort grotendeels de kust gevolgd. De Franse zaaien regelmatig verwarring met hun route borden. Het 2e bord geeft 30 km aan na 15 km geeft een ander bord nog steeds 30 km aan wannaar na een paar km  een volgend bord plots nog 12 km meld. Ging lekker zo. Tot het toeristen info centrum ging het prima. Omdat ik na Rochelle de route naar het zuiden volg heb ik daar tot Royan (komt de pelgrimsroute vanaf Tour langs), geen route beschrijving van en ook niet kunnen krijgen bij de infocentra of zelfs Decathlon (grote sportwinkel). Ik kreeg wel een plattegrond met fietsroutes de stad uit. Dat ging mis door onduidelijke bewegwijzering en een afgesloten oude brug het enige alternatief de stad uit. Ik vond wel een route die leek de goede kant op te gaan. Was ook zo maar wel via een fietstrookje langs de snelweg de D733 een vierbaans weg. Niet echt fijn om daar te fietsen en ook nog over een lange en vooral hoge brug over de La Charente rivier. Na de brug de snelweg weer af maar volgens de route er meteen weer op gestuurd. Toen hielden ook de fiets aanduidingen op de vluchtstrook op. Daar ging ik dan en kon er pas na 10 km weer af. Er lag ook geen parallelweg in de buurt. Daarna op zoek naar de fietsroute uiteindelijk weer gevonden die gaat met een grote boog naar het westen omdat er een rivier tussen zit het alternatief alleen via de D377 snelweg gaat. Ik kwam weer door een moerasachtig gebied met zwanen, zilverreiger, een ooievaar en een paar roofvogels maar die bleven te ver weg. Uiteindelijk bij Marrennes uitgekomen dat is de enige plaats waar je de baai en de monding van de Le Seudre rivier over kunt door alweer een hoge brug met een smal fietsstrookje langs dit keer een drukke 2 baans weg, D728E. Zo snel mogelijk een camping op gezocht en ik sta nu in Les Mathes. Na 88 km is het wel weer mooi. Het weer was ook vrij warm met tegenwind dat koelt nog een beetje. Ik ben ongeveer 18 km van Royan daar moet ik met een veerboot over de Gironde

Wordt vervolgd

Groeten

1. Meta Noorman (klaverjas vriendin):
    18 juni 2019
    Hé Luc , was weer een mooie spoorzoek-dag.
    Heb jij de Strava app ook op je telefoon? Kan misschien een uitkomst bieden. Maar ach je kunt je ook laten verrassen 👍💪. Zet’m op morgen!
  2. Sonja:
    18 juni 2019
    Nou nou.t zit.je ook.niet altijd mee met verkeerde routes lastig hoor maar morgen misschien beter je kon in elk geval rustig ontbijten zonder gillende kinderen slaap lekker en.succes morgen groet
  3. Bert:
    19 juni 2019
    Er gaat niets boven de Nederlandse knooppunten routes blijkt maar weer. Dit is echt de Franse slag; hier prachtige luxe fietsroutes maken en daar de boel laten sloffen. Maar goed dat onze Krasse Knar zo’n doorzetter is. Morgen weer verder Luc en lekker varen op een veerbootje! 👋👍