Van Mortain naar Beauvoir nabij Mont St Michel

29 mei 2019 - Beauvoir, Frankrijk

De dag begon erg mistig alles was vochtig.

Vannacht was het helder met sterren niet heel koud en kon je de witte fabriek als een grote licht vlek zien liggen. Tegen 9 uur kwam er een beetje wind droogte de tent ook en trok de mist wat op. Rond half 10 kon ik vertrekken. Heerlijke croussants en appelbroodje bij de bakker gehaald en op zoek naar het oude spoorlijntje. Voordat ik in een hoger gelegen dorpje kwam, kwam ik eerst de grootste waterval (La Grande Cascade) van Normandie tegen. Mooie waterval.

Het miezerde wat en de zon leek door te komen maar deed dat niet. De wind trok weer lekker aan en weer uit het zuid westen helaas.

In het dorpje Le Noubourg op zoek naar de route een bar eigenaresse wees me de weg, nog best lastig om de voie verte terug te vinden,  pas bij een begin of afslag staat het aangegeven. Eerder niet ook de camping wordt pas laat aangegeven. Kun je aardig om moeten zoeken.

Via allerlei kleine dorpjes zoals Virey, isingy le Buat  Ducey, Pontaubault na 30 km op het eind van de spoorlijn een mooie route door de velden met veel vogels en en een paar roofvogels maar die waren te snel weg zodat ook niet zeker weet wat het was. Geen buizerd maar geheel bruin en schuw. Via een vervolg pad langs een rivier zie je plots Mont Saint michiel voor je in zee liggen. Gelukkig zijn alle parkeerplaatsen voor campers vlak voor de Mont verplaats. Je mag er nu niet meer met een camper o.i.d vlakbij komen. Je kon in 2014 geen fatsoenlijk zicht meer op de Mont hebben of er stond een wit vlak in de weg. De dam is vervangen door een brug zodat het tij weer zijn gang kan gaan en de baai niet verder verzand. Via de kust en plaatsjes als Courtilis, Huismes sur Mer, Ardevon en Le Pas eindelijk in Beauvoir 5 km van de mont maar een goede uitval basis. Een echt toeristen plaatsje. Morgen blijkt het Hemelvaart te zijn. Vrijwel alle gites, chambre d' hotels en B en B zaten daarom vol of kosten meer dan 80 euro zodat ik uiteindelijk op een volle camping terecht kwam. Daar sta ik nu op het sportveldje tegen de voetbal kooi.

Morgen eerst op de Mont kijken het is Hemelvaartsdag en er zou een festival zijn. Druk wordt het zeker met 300.000 bezoekers per jaar.

wordt vervolgd

groeten

1. Bert:
    29 mei 2019
    Wat een heerlijk verhaal Luc. Nog net op tijd voor een reactie. Vol met witte wijn moet ik zeggen. Dus kort berichtje. Lijkt me een gezellige dag geweest. Goed dat je een tentje mee hebt. En wat zijn die Fransen goed bezig met die lelijke campers uit het zicht te krijgen. Veel plezier morgen en slaap lekker 💤💤💤💤
  2. Meta Noorman (klaverjas vriendin):
    30 mei 2019
    Hemelvaart en Mont st Michel; een mooie combinatie! Mooie verhalen ook Luc. De weg is idd mooier dan de bestemming 😊. Volgende week vast en zeker zonnig weer en windje in de rug . Geniet van je reis.
  3. Bert:
    30 mei 2019
    Hallo ferme fietser,
    Wat een veelzijdeige kiekjes komen er toch uit jouw telefoon. Ik dwaal in gedachten af naar ons fietsmoment rondom de Mont st M. Het fietspadennet was net klaar en veelbelovend. Wij kampeerden toen in Mont Dol. In Dol heeft Bert nog zijn fiets laten maken; een prachtige stad met toen een middeleeuws feest.
    Jouw route wordt nu steeds mooier; geniet ervan, wij genieten mee!
    Marijke