Mont Saint Michel

30 mei 2019 - Beauvoir, Frankrijk

Vandaag op tijd naar de Mont. Het wad nog relatief rustig. Met pendelbussen worden de bezoekers aangevoerd. Alleen fietsers en voetgangers mogen over een vrijliggend fiets voetpad. Over de brug moet je je als fietser door de wandelaars slingeren. Ik mocht v e buschauffeur niet op de lege weg rijden. Is een mooi pendel systeem. Geen autos of campers in beeld. Het was laag water en zo ver je kon zien vele km's stond de baai droog. Onder de brug stroomde het nog wel. Meteen nasr boven nasr de cathedraal gelopen, heel veel trappen pff maar dan laat je wel meteen groepen bezoekers achter je. Rond 10 uur in de cathedraal, daar nog vrij rustig. Om 11 uur begon een een Engelstalige rondleiding dus had ik de tijd om rustig rond te kijken en in de kerk te zitten. Inmiddels begonnen een aantal nonnen ( totaal 7 en 6 broeders) en een broeder de Hemelvaart mis voor te bereiden. Die begon om 11.30 zodat onze gids nog in de kerk iets kon vertellen. De cathedraa is uit de 11- 12e eeuw en is gebouwd op 4 andere kapellen die het geheel ondersteunen. Alle stenen e d kwamen van een noordelijker gelegen eiland, alleen tijdens hoogwater kon materiaal worden aangevoerd en met takels om hoog getakeld ,wat een klus moet dat geweest zijn. De 100 jarige oorlog tussen de Fransen en de Engelsen heeft de bouw vertraagd maar geen schade op geleverd. In de Franse revolutie is het complex geplunderd en zijn alle glas in lood ramen vernield.

Na die tijd was het tot 1870 een gevangenis voor mannen, vrouwen en kinderen. De cathedraal werd als productie ruimte gebruikt. De gevangenen gebruikte een groot houten rad om voedsel en goederen vanaf de grond omhoog te krijgen. Na 1880 stond het complex min of meer leeg in de 2e WW nog gebruikt als uitkijk punt door de Duitse soldaten die alles in tact hebben gelaten. Alleen waren de meeste oude boeken uit voorzorg naar de vaste wal bij Sant Lo opgeslagen en laat nou net die plaats tijdens de strijd incl.  de meeste boeken worden verwoest. Men heeft dus weinig archieven meer helaas. Vanaf de 60 tiger jaren heeft de overheid het beheer van de Mont over genomen en zijn gaan restaureren en toerisme aan gaan trekken. Inmiddels ongeveer 3 miljoen bezoekers per jaar, ik zat er gisteren een nulletje naast. De dam uit die tijd is vervangen door de brug. Bij de uitgang na de rondleiding moet je met zijn allen over een smalle trap eerst een stukje omhoog en dan via een trap omlaag, beetje eng met zoveel bezoekers. Er waren ook Duitse en Franse gewapende soldaten aanwezig , maar die waren ook bezoekers en komen voor de 75 jarige herdenking van D Day volgende week. Wordt hier dan druk in de streek.

ik kreeg bij het Maisson Pelgrim onder vlak bij de kerk na aanbellen een stempel maar verder geen vragen of interresse. Beter ging het bij de toeristeninfo centrum Ik kwam daar voor een kaart en voor mij stonden 2 jonge pelgrims die een diploma kregen. Bij vertoon van je pelgrimpas krijg je een pelgrims diploma. Die heb ik dus nu incl. stempel en wat meer interrese.

Ik vond het een goed bestede dag  op en naast de rots s' middags kwam af en toe de zon door en werd t warmer, vanochtend was t hier een graad of 10 maar droog.

​​​​​Wordt vervolgd

Groeten

​​​​​​

1. Bert:
    30 mei 2019
    Wat leren we weer veel vandaag van onze gediplomeerde zwerver. Goed gedetailleerd verslag hoor. En even die trappen van die Mont oplopen is natuurlijk een makkie als je gewend bent met een zware vakantiefiets bergop te gaan! En wat een ellende overal en altijd miljoenen toeristen op bijzondere plekken. Zelfs in IJsland wordt het Kalverstraat op koopavond. Morgen weer fijn op de fiets Luc. Fris en fruitig. De laatste stukjes. Harm staat al te wachten hoor! 👋😬
  2. Sonja:
    31 mei 2019
    Hoi Luc,
    Interessant verhaal weer,je kan t allemaal leuk verwoorden,vind de reactie van bert ook altijd heel leuk,ik lees het met genoegen,lekker slapen en morgen weer nw avontuur,
    veel plezier en succes verder
  3. Ronald:
    31 mei 2019
    Ziet er erg mooi uit Luc! Mooie foto’s!
    Wij zijn op het schitterende Terschelling en met jouw fijne reiservaringen en foto’s is het net of ik twee vakanties tegelijk heb:)
    Succes op de fiets morgen!