Van Melide naar Loxo

22 juli 2019 - Loxo, Spanje

Vanacht was een deel van mijn was op de vochtige vloer beland en niet droog. Iemand had ook een hoop troep op tafel achter gelaten en de vloer was ook nat. Een stel vies peuken die ruim na 11 uur binnen kwamen (sluitings tijd) en niet zachtjes doen in de slaapzaal. Je moet toch uit kijken waar je loopt. De meeste vloeren zijn van natuursteen en spekglad als er water op staat. De camino is afzien dat was vannacht ook zo. Bloed heet binnen de ramen aan de voorkant konden ivm het drukke verkeer ook niet open en iemand deed iedere keer de binnen deur naar de keuken en zithoek dicht daar was het veel koeler. Tegen 3e had mijn buurman een ventilator aan de gang gekregen en werd het wat behaaglijkker. Tot mijn verassing was ik om 6.30 een van de eerste die op was en dat scheelde flink bij het gebruik van de wc en wastafels/ douches. Daar waren er maar 2 van voor 25 gasten. Alles weer ingepakt, banaan gegeten en fiets naar beneden geschouwd daarna de tassen er weer op en op pad naar een ontbijt tentjje. De 1e was al uitverkocht. De 2e had een beter deal. 2 flinke stukken geroosterde stokbrood met boter en  jam naar keuze, koffie en verse sap De 3 extra croissant die ik besteld had werden keurig iingepakt n een mandje met pakjes boter en jam erbij. Dat paste allemaal niet in mijn stuurtas dus alleen de eerst gesmeerde broodjes meegenomen. Daarna op pad eerst een klein stukje terug tot de rivier om een Romeinse brug in de camino route nog te zien. Nadeel was wel dat ik de heuvel weer op moest om door het dorp te komen. De grote weg was nu veel drukker met vrachtverkeer en autos. Meteen na het dorp boog de fietsroute af naar een rustiger maar wel 7 km langere route. Na 3 km stopte er een auto, de vriendelijke seignor vertelde me dat ik terug moest omdat de camino route net buiten het dorp rechtsaf slaat. Dat wist ik maar de fietsroute loopt ook hier dus anders. Dat snapte hij eerst niet maar ik mijn routeboekje liet zien was hij een beetje overtuigd en vertrok weer. Het gebeurd vaker dat bewoners je stoppen om de route te wijzen. Soms is dat handig, maar vaak verwijzen zij naar de wandelpaden en dat is vaak hobbelig  is nu met dit achterwiel beter om te mijden.  Onderweg naar Arzua steeds meer Eucalyptus bossen ecologisch een ramp omdat het afvallen blad en schors de natuurlijke ondergroei tegen houden je ziet alleen nog wat varens en voor de fauna is het ook onaantrekkelijk. En het grote brandgevaar door de oliehoudende bladeren. Het ruikt wel lekker naar eucalyptus olie wanneer je tussen de bossen door fietst. Ik zag ook wat meer andere ook in NL voorkomende soorten als akkerkool en blauwe knoop, kruizemunt, gele rol klaver en de gele of zwarte toorts, Ze bloeien allebei geel, wie weet het verschil?. Je ziet Arzua al van verre op een heuveltop liggen. Eerst ga je een flink stuk dalen en vlak voor dit stadje weer vrij steil omhoog. Er zijn veel albergues vooral langs de hoofdweg dezelfde drukke weg als in Melide. Even gestopt een verse sap gehaald wat bananen en yogert. Het werd alweer warmer dus na een bezoek aan de Iglesia San Magdalena met een kapelletje voor Magdalena en een St Jacobsbeeld. Hier kon ik weer een van de verplichte stempels halen. De kerk was ooit onderdeel van een verdwenen klooster en heeft daarom een wat vreemde vorm. Het ligt aan met platanen omzoomd pleintje dat aan andere kant aan die drukke weg ligt. 5 km verder in de richting van Santiago is de snelweg wel open en wordt de N547 een stuk rustiger. De fietsroute gaat via de nog stillere N240 ook weer met de nodige hellingen en ver van de camino route die min of  meer de N547 volgt. Wat me ook opvalt is dat je in Frankrijk overal laurierstruiken ziet en hier niet. Hier in de tuin staat er een. Maar verder weinig gezien. De senora was vanmiddag voor het eten wat bladeren aan het plukken. Ik ben gestopt bij een refugio naast de kerk in Loxo. Het wordt te heet en ik heb nog 3 keer een klim van 7 en 1 van 10% voor de boeg voor ik in Santiago ben. Is te warm en heb er nu 40 km opzitten ik vind t wel goed zo De laatste plek met onderkomen voor Santiago. Ik ben de enige gast er zijn 2 kamers met een dubbel en 1 pers bed en eigen badkamer mooi onderkomen. Soort oude hoeve o.i.d. De senora spreekt weinig Engels. De nacht kost 20 euro. Betere plek dan sommige hostel met een 1 pers kamer die duurder waren.

Morgen dan nog 26 km tot bij het centrum. Kan ik daar mooi op tijd zijn. Er is hier in dit kleine dorp verder niet veel er moet ergens een kleine supermarkt zijn maar waar? En het is te warm om te gaan zoeken .Toen ik vanmiddag aankwam liet Zij de me tekst zien over het eten. Ik begreep toen dat er eten bij zat.  ze bedoelde dat ze geen eten verzorgen voor 1 gast. Toen ik mijn Spaanse camino woordenboekje pakte en vroeg of ze een pelgrim maaltijd aan boden zei ze meteen no no, dat is dan duidelijk. Kan ik eindelijk het in N. Frankrijk aangeschaft nood rantsoen rijst, de blikjes sardimes en doperwten met wortels gebruiken. Ik was al van plan het in Santiago weg te geven aan een hongerige pelgrim. Ik hou alleen nog wat rijst over. Het was even wennen om te koken op ern ceramische plaat maar de rijst was snel gaar.en smaakte goed, de vis had een beetje blik smaak maar vroeger waren de pelgrims al blij met een stuk brood. En dat vulde hun maag een stuk minder dan deze rijst hap, dus eigenijk nog best lux.

Het wordt buiten koeler nu nog  26 grd. Morgen lijkr het minder heet te worden. Ik wil op tijd op pad. Ik kreeg net nog een mand met melk en doosje koffie en koekjes. Kan ik morgen bij het ontbijt koffie zetten. Er is hier zelfs een filterkoffie apparaat. Ik hou er mee op. Op tijd naar bed. Kan wel ik gebruiken na de vorige warme nacht. Hier is het binnen heerlijk koel.

Dus wordt vervolgd

Groeten

1. Wiep Vlot:
    22 juli 2019
    Nou Luc,zit het er toch bijna op! En het ziet er naar uit dat je vannacht lekker rustig kan knorren! Succes met de laatste etappe, en ik vind het echt een mega prestatie! Ik zal je verslagen missen( en ook de schrijfsels van Bert,met zijn dagelijkse dosis humoristische peptalk) tot ziens!
  2. Bert:
    22 juli 2019
    Ha die camino Le Luc. Onze eigen Krasse Knar. Wat houden we van die man en wat zijn we trots op hem! Je zal maar zo’n maat hebben die tot dit soort heldendaden in staat is. Maar; fijn dat het morgen de laatste dag is. We lezen tussen de regels door dat onze Knar nu toch wel verlangt naar zijn rustige pensionado leventje. Lekker slapen in zijn eigen bedje, gezellig met het Boschje. Geen storende mede pelgrims meer die zijn nachtrust verstoren. De dag zonder in de rij te staan beginnen met een fijn ontbijtje. Dagblad Trouw naast het bordje. Kopje koffie....heerlijk bejaard!

Het noodrantsoen is aangesproken, een symbolisch moment. Het is volbracht. De megaprestatie is met glans tot een prachteinde gekomen. Goed gedaan Knar. Je bent nóg hoger in ons aller achting gestegen. Tot binnenkort in ons saaie vlakje landje. Heeft ook zijn voordelen... 😏👋
  3. Sonja:
    Hee luc
    Geniet lekker van de privacy die je nu hebt
    Lekker alles voor jezelf mooi verhaal weer t zit er bijna op nog even volhouden dan is het ultieme doel bereikt chapeau pelgrim luc na veel ontberingen en kriebelige huisdiertjes die je jeuk bezorgen je hebt t gehaald en volgehouden respekt slaap lekker heerlijk je eigen kamer zonder aso.s veel succes groet op naar santiago
  4. Andéla (vriendin Sjoke):
    23 juli 2019
    Ha Luc,
    Een bijzondere dag vandaag, de laatste loodjes... Wat ik zo las, zijn die met colletjes van 7 en 10%, zoals laatste loodjes zijn, ZWAAR!
    Echt een hele prestatie (we weten hoe zwaar fietsen met bagage in de hitte voelt, ook zonder colletjes van 7 en 10%)!
    Geniet toch ook nog even van de laatste kilometers van de Camino! En een goede aankomst vandaag!
  5. Bert:
    23 juli 2019
    BREAKING NEWS; onze man is aangekomen in Santiago:

“Die laatste paar klimmen vooral die van 10% was een killer. Wiel heeft gehoude ik weet niet hoe want er zaten gisteren meer spaken los die heb ik met de hand aan gedraaid. De slag valt ook mee. En wie loop ik als eerste bij de kathedraal tegen het lijf letterlijk
    Mijn fietsende engel bij Portomarin. Dat biertje wilde hij nu niet misschien de volgende ontmoeting”

Hoe Don Luc terug gaat gaan we nog horen, mogelijk met de trein, dat is milieuvriendelijker. En dat laatste is denk ik toch ook een belangrijk pluspunt van de fietsreis; daar kwam geen uitstoot van vieze stoffen bij vrij! Grote klasse en passend in deze tijden.

En onze Pelgrim appte mij vanavond zijn pelgrimbewijs (of hoe dat heten mag). Kortom, helemaal met succes afgerond deze uitdaging.

Nu even ontspannen en dan de terugreis. Het zal wennen worden, ook voor de trouwe lezertjes van het reisblog....
  6. L C Noordman:
    25 juli 2019
    Hoi Plaatmaat bedankt voor jou leuke reactie en support. Dat heeft me hier gebracht. Ik ben blij dat het er op zit zaterdag nog een dagje naar Finesterte. Ik sprak gisteren een Franse medefietser die ik vaker heb gedproken en die er net vandaan komt moet heel bijzonder zijn a d kust. Daarna zsm naar A foort
    Groeten
    Luc