Van Portomarin naar Melide

21 juli 2019 - Melide, Spanje

Gisteravond werd op plein bij de kerk bij het terras waar ik zat te eten spontaan muziek gemaakt door een groepje locals.. klonk goed en was best gezellig. Vanmorgen al weer vroeg wakker, omdat verschillenden pelgrims zich voorbereiden op vertrek. Ik sliep vlak bij de uitgang dus iedereen kwam voorbij. Buiten was de uittocht van vele wandelaars hoorbaar. En kon ik ze over een brug beneden goed volgen. Fietsers gaan via de weg. Ik heb nog veel bultjes zelfs tussen mijn vingers op de polsen, en mijn rug zo erg hen ik het nog niet mee gemaakt, maar er is niks bij gekomen dus het moeten wel vlooien zijn. Bedwansen kom je niet zomaar vanaf, maar vreemd blijft het. Rond 7 uur op. Ingepakt en nog wat ontbeten maar hier was geen ontbijt bij dus een paar crossants en water. Ik kom nog wel een boter en jampakje gebruiken als beleg, die lagen in een mandje.. Na 8 uur op pad. Nog een paar spaken aan gedraaid en hop meteen een steile klim van 1 km en 10 %. Ik kwam er snel achter dat het niet lekker liep. Na de top en afdaling gestopt. Inderdaad de rem liep stevig aan door een slag in t wiel. Losse spaken te veel aangedraaid dus. In een bocht ruim buiten de weg fiets op de kop alles er af en kijken hoe ik dit weer kon oplossen. Maarten mijn broer had goede raad. Alle spaken een beetje los en kijken of dat helpt. Een stel Belgische fietsers die ik eerder had gesproken stopte maar wist het ook niet op te lossen. Daarna kwam er politieauto langs na zwaaien stopte zij. Met een beetje Engels vertelde ze mij dat zondag alles dicht is maar er morgen in Portomarin een fietsenmaker open is. Dat bleek later een autobedrijf. Zij stopte 2 Spaanse fietsers maar ook zij konden mij niet helpen, ja mijn rem los gooien en zo verder. Staan 3 politiemensen en de 2 fietser te kletsen maar weten de oplossing ook niet. Veel andere fietsers stoppen niet of wensen je bon camino.Dus zelf maar geprobeerd Is wel een geduld werkje en zo langs de weg viel dat tegen. Het werd er eerst niet beter op. Plots  doken er 4 Spaanse Engeltjes per fietsers op die ik een paar dagen eerder had toegezwaaid, dat wisten zij nog en zij hadden een 4 man een fietsenmaker die kwam nog. Hij wilde graag kijken en binnen 20 min. liep het wiel weer redelijk normaal. Ik heb afgesproken in Santiago samen  een biertje te drinken. Na 2 uur in de berm kon ik verder de 12km lange helling op. De 10% zat in het begin maar de hellingen daarna deden er weinig voor onder. Na ruim een uur eindelijk na 12 km op de top op   m. Daar zit een cafe restaurant en eindelijk een laat ontbijt Tortilla pattas dat smaakt. De wandelaars komen er vanuit een andere kant ook langs omdat hier een brug over de snelweg is. Het begint een aardige stroom wandelaars te worden en het 8s nu binnen 100 km van Santiago dus iedereen moet nu 2 keer per dag stempelen. Na de lunch snel verder nog een aantal flinke klimmen tot het volgende dorp  Daar kwam net een processie aan met het Maria beeld gedragen door 4 vrouwen voorop en een priester gevolgd door muziek trommels em doedelzak. Zie foto Zijn liepen een rondje rond een klein kerkje en verdwenen daarna naar binnen.. Eerder hoorde we al van verre knallen en zagen witte rookpluimen utegen de blauwe lucht van vuurwerk dat kwam hier vandaan en tijdes de rond gang volgende nog een paar knallen. ik ben weer door gefietst de weg bleef af en toe flink stijgen met uiteindelijk een afdaling dan kom je veel pelgrims tegen die dezelfde route volgen. Soms moet ik bellen om dat zij over de hele breedte van de weg lopen. Naast de kruising waar de rustige binnenweg de drukke hoofdweg bereikt nog snel wat gedronken. Het was toen nog 15 km naar Melide. Je kunt via het camino wandelpad doen maar dat hobbelt meer en wil ik met het achterwiel niet riskeren en dat is met zoveel lopers niet prettig zowel voor mij als ook de lopers. De drukke N457 wordt vervangen door een snelweg maar die is in 2019 nog niet klaar. Maar het is zondag en dan is er minder verkeer en bijna geen vrachtwagens. Dus toch maar over de grote weg. In het begin lag er een meter brede asfaltstrook buiten de strepen maar dat liep vooral op omhoog lopende delen snel terug tot een halve meter naast de vangrail. Voor motorrijders hebben ze in bochten toch ook een onderste strook aangebracht zodat een gevallen motorrijder er niet onderdoor tegen de steunen geslingerd word maar er langs glijd. Er zou 1 klim van 5% zijn maar ik heb er veel meer gehad.ik zag op verscheidene plekken hoger in de bermen de bergheide volop bloeien en ook beenbreek een rose bloeiende plant in de berm langs de caminopaden die van kalk houd. Je ziet hem/ haar vaak ook langs schelppaden in NL. Dit terwijl de bergheide een meer zuur minnende soort is die in tegenstelling tot de struikheide kalk wel tollereerd. Ook zag ik regelmatig roofvogels met donkere vleugeltoppen, een bruine kiekendief of toch iets anders? en tamme kastanjes en wintereiken en hoger op de toppen dennen en vandaag voor het eerst ook Eucalyptus bossen in Spanje. Jonge en oudere aanplant vaak in de buurt van dennenbossen. Er groeien alleen adelaarsvaren onder. Met veel dood hout in de bomen hier moet geen bosbrand langs komen dan explodeert de boel! Vlak voor Melide liep de weg naar heneden om vervolgens het hele dorp door weer te stijgen. Het is een km s lange hoofdweg door het dorp. Het centrum ligt  bovenaan de helling aan de noordzijde van de hoofdweg. In het centrum zitten meerder hostel. Bij de 1e die ik zag gestopt. Het zit op de 1e verdieping. Heeft 1 slaapzaal met 9 stapelbedden. Toen ik aangaf liever een beneden bed te hebben omdat ik nog weleens kramp krijg s nachts en dan snel mijn bed uit moet, wilde 1 van de Spaanse jongere wel ruilen. Hebben ze toch te doe met deze fietsende oudere jongere😃 . Mijn fiets moest ik naar boven tillen dus eerst alle tassen er af maar dat ging. Er is een stoeltjes lift maar met een fiets? Morgen vanaf 11 uur is er weer iemand van het hostel. We kunnen er wel uit maar na 23 uur niet meer in. Dus ik zal mijn trouwe Batavus ook weer naar beneden moeten tillen. Ik kwam onderweg nog een NL stel te voet tegen hij was jaren lang vertegenwoordiger van fietsmerken als Batavus. Hij liep met een Fries vlaggetje maar was geen Fries. Ook hier geen warm water bij de was hoek, wel een wasmachine. Dus mijn shirt , fietsbroek en sokken koud gewassen. Dat gaat ook en de boel wordt redelijk fris. Nog effen het centrum in daarbij een oud kerkje San Pedro de Melide op het plein kregen enkele bewoners buiten op straat dansles. Was leuk om te volgen. De kerk is ook wel aardig weer een bijzonder altaarstuk en een beeld van St Jacob en een kapelletje voor Moeder Theresa en een Mariakapel. Het is nog druk op de terrasjes. Wel veel langs rijdend verkeer. Wat zal het rustiger zijn als de snelweg open gaat! Nog ruim 55 km naar Santiago dus morgen rustig aan weer op weg. De heuvels zijn minder steil maar de wegen blijven omhoog en omlaag gaan. Maar even goed tel ik nog minstens 7 hellingen van 7 tot 10 % meestal 2 - 3 km lang maar toch. En in Santiago liggen ook nog een paar steile klimmentjes te wachten. Morgen verder

wordt vervolgd

groeten

1. Bert:
    21 juli 2019
    NOG 55KM MENSEN! Als de spaken het houden, moeten we nog even melden. Alles draait om die spaken ja. Dus duimen mensen, voor die spaken. Je zou toch maar 2800km gefietst hebben en dat het spaak loopt op het laatste ritje, vanwege die spaken. Ik krijg er de zenuwen van. Vooral door het verhaal vandaag. Een pelgrim-fietsenmaker, politieagenten, vele mede- camino’s, allemaal buigen ze zich over die spaken. Als het maar goed gaat mensen morgen. We gaan slapen nu, maar het spaakt maar door in mijn hoofd. Zal toch echt een aantal paracetemolletjes moeten nemen om te kunnen slapen. Was het maar morgenavond, dan lezen we de ontspaking, eh, ontknoping. Hartelijk groet. Pfff
    😖
  2. Sonja:
    hee pelgrim luc.
    We gaan nu toch geen rampspoed krijgen nu je er bijna bent ajb,praat dag en nacht met je spaken zodat ze t vol houden,nu komt t er op aan de laatste loodjes in zicht,nu kan je spreken van een helse uitdaging het behoorlijke stijgen,het dalen is dan wel fijn maar wees alert,want een ongeluk zit in een klein hoekje,misschien raak je door het dalen die rot vlooien wel kwijt,helpt die zalf wel,ik hoop het lekker slapen goed eten want dit vergt veel van pelgrim luc en fiets succes en groet
  3. Sonja:
    22 juli 2019
    hoi mooie foto,s weer en een uitgebreid verslag chapeau op naar Santiago groet succes
  4. L C Noordman:
    22 juli 2019
    Berankt voor je leuke reactie. Santiago Dat gaat morgen vast lukken
  5. L C Noordman:
    22 juli 2019
    Ik ben benieuwd hoe het hier met het rten gaat. Ze eten hier al tijd na 7 of 8 uur dus t het kan nog wel effe duren. Buiten flink heet nu. De was droogt zeer snel. Vanacht was een deel van mijn wss op de vochtige vloer beland en niet droog. Iemand had ook een hoop troep op tafel achter gelaten en de vloer was ook nat. Een stel vies peuken die ruim na 11 uur binnen kwamen (sluitings tijd) en niet zachtjes doen in de slaapzaal. Groeten
  6. Sonja:
    22 juli 2019
    tja aso,s heb je overal,die geen rekening houden met andermans spullen,jammer van je was,naar bij deze warmte droogt het snel ,balen dat je zo laat pas kunt eten,heb je nog croissants en bananen,voor tussendoortje valt t mee met de jeuk nu en helpt de zalf wel
    veel succes neem je rust en eet goed trusten voor straks doeii toi toi toi