Van Magne naar Arcais

14 juni 2019 - Arçais, Frankrijk

Op deze camping is wel een overdekt en verlicht onderkomen voor tent campeerders, kon dus uit de wind en bij licht eten en mijn blog schrijven. Stroom was er niet. vanochtend geen koekoek als wekker, maar rond 6 uur starten vrachtwagens die warm stonden te draaien bij een transportbedrijf naast de camping. De weg werd toch ook al steeds drukker. Hier nu wel beter weer licht bewolkt en al best warm. Ondanks een stevige regenbui vannacht was de tent snel droog. Een km verderop zat een bakker en een cafe. Dat lag ook nabij de route die nu de rivier volgt door populierenbossen, velden met koeien en bloemen. Best veel wind schade hier aan de bossen en soms een dak. Veel omgevallen bomen of takken langs de route. Dit gebied staat bekend als Marais Poitevin een nat moerassig natuurgebied waar vroeger het hout per bootje naar o.a. Arcais werd vervoerd. De oude haven hier is hersteld met nog een paar houten kranen om de stammen uit de boten te takelen. Leuk oud dorp om door heen te wandelenmnVanaf Magne kom je door Coulon waar verschillende routes door de poulierenbossen gaan. Dat is hier een belangrijke bron van inkomsten. Ik kwam over het terrein van een houtverwerkend bedrijf. Ze maken er karton oid van populierenhout. De fietsroute gaat plots over een stukje fabrieksterrein wel apart. Soms is het pad breed en goed verhard maar even plotseling wordt het smal met hoge korte bruggetjes. Bijzonder om door heen te fietsen. Ik kwam diverse fiets routes  tegen. In Arcais aangekomen eerst bij het toeristen bureau langs voor een camping. En ja er is hier een leuke aan de rand van het dorp. Staat pas bij de oprit aangegeven en niet op een kaart. Een kleintje, stil met 8 andere camper of caravan kampeerders. Het was lekker weer, tent opgezet, kleren gewassen en het dorp in. Je kunt hier kano's en rondvaart boten huren of de oude huizen en straatjes bekijken. Er waren veel scholieren die in de boten gingen. Er zijn meerdere restaurants, een winkel, bar en kerk. Als je hier een keer in de buurt ben je kunt ook fietsen huren en de meeste fietsroutes volgen een beek of kanaal en zijn vrij vlak. Morgen ga ik naar La Rochelle voor een paar dagen aan de kust voor ik via de kustroute richting Royan en  Arcachon en verder fiets. Ook hier geen fietser voorziening of een wandcontactdoos voor stroom.  Accu is bijna leeg. Dus wordt vervolgd.

groeten

​​​​​

​​​​

1. Sonja:
    14 juni 2019
    Hee luc mooi verhaal weer fijn dat je een leuke camping hebt gevonden lekker relaxen t weekend aan de kust geniet ervan slaapse groet en succes morgen doei
  2. Bert:
    14 juni 2019
    Mooie route vandaag Luc met ideaal fietsweer. Fijn om te lezen dat je zelfs je kleren wast tijdens de tocht! Dus de tent uitstinken is er niet bij. Een nette zwerver ben je. Wat zijn die Fransen bezig zeg, met al die fietsroutes. Zijn Nederlanders blij mee. Zo lekker vlak rijdend langs die kanalen lijkt me ook wel wat als oude tobber. Naar Arcachon ga je dus. Dat is al in Les Landes met al die bossen en heel vlak. Dan lijkt de Spaanse grens opeens niet zo ver meer. We gaan het zien. Eerst morgen naar La Rochelle en even uitrusten. Wat een heroïsche tocht. Lekker slapen en morgen vast mooi weer. En om uit te slapen; vermijdt warm draaiende vrachtwagens! Groetjes 😘😁🍺