Van Arcais naar La Rochelle

15 juni 2019 - La Rochelle, Frankrijk

Vannacht rond 5 uur was het weer flink afgekoeld dus flinke condens op de tent.  De camping was lekker rustig. Geen tenten verder alleen campers/ caravans. Gelukkig kwam de zon tegen 8e op de tent. Rond 10 uur weer op pad. Het eerste deel van de tocht naar Damvix ging geheel door moerasbossen met hoofdzakelijk populieren en essen. Wel een bijzondere tocht en gebied. Er wordt veel met populier herplant maar nu meer langs de perceel grenzen zodat er in het midden nog grasland overblijft. En ook zo je zogenaamde rabatbosjes met bomen op dammentjes omgeven door water. Er zullen wel muggen zitten hier in de zomer maar nu geen vlieg of mug gezien. Damvix is een klein dorp met kano/ rondvaart boten. Hier vandaan heb ik vrijwel de hele kanalen gevolgd meeste tegen de sterke z westen wind in. Vanaf Taugon onder Damvix eerst pal west en vanaf Marans  een ca 30 km lang kanaal tot het centrum van La Rochelle gevolgd. Vooral de laatste 10 tot 15 km is het kanaal dwars door heuvels gegraven met hoge taluds. Na de weer een oorlog met de Engelse heeft Napoleon de 1e heeft hier opdracht voor geven om een bevaarbare verbinding Parijs naar La Rochelle te maken. Beste klus geweest de schop en met kruiwagens, paard en wagens. Uiteindelijk bij de Auberge de Jeunesse (jeugdherberg) in La Rochelle aangekomen. Deze ligt aan de haven met uitzicht op een grote jachthaven vol luxe jachten. Ik ben nu dus aan de Golf van Biskaje aangekomen. Weer een route (de 3e) afgerond. Ga nu over naar  de Nederl. talige route en tweede deel van de St Jacobs pelgrimsroute  tot de Pyreneen, de westelijke variant. Nu nog 1200 km te gaan tot Santiago. Vooral vanaf Bayenne in zuid west Frankrijk gaat het stijgen en tussen St Jean Pied du Port en Roncevalles over 30 km vrij snel. Grote vloed en eb verschillen hier en het water stijgt zeer snel. Mooi zandstrand met de gebruikelijke barretjes en restaurantjes. Veel te zien hier o.a een groot zee aquarium, diverse oude gebouwen en de stranden/ haven.

Eerst hier een paar rustdagen en dan weer verder

wordt vervolgd

groeten

1. Sonja:
    15 juni 2019
    Hee luc mooi verhaal weer jij schrijft over die beste klus bevaarbare route uit te graven ik vind het een beste klus wat jij nu doet altijd enthousiast in je verhalen en beleving en dat eind fietsen petje af hoor je maakt ook.mooie foto.s lekker slapen en morgen weer op pad succes en t ga je goed groet
  2. Bert:
    15 juni 2019
    Goedenavond Luc. Zo! Wij hebben weer lekker uitgebreid gegeten in een geweldige pub; The Merrie Harriers in Cowbeech, 6 km vanaf onze B&B in Herstmoncieux. Overdag ‘Gardens’ en Old Towns bekeken en flink aan de koffie met gebak geweest. En tot slot deze avond nog uitbundig gelachen bij een spelletje Yatshee. Nu zit ik op mijn comfortabele bed van mijn comfortabele kamer het verhaal van onze Luc, Dé Luc, monsieur de krasse knar, die kanjer dus, te lezen. Ik voel mij uiterst decadent en bejaard vergeleken bij de heroïsche verhalen en eindeloos lange tocht van onze held. In zijn tent waar in de ochtend het vocht afdruipt en met zijn prachtverhalen, schrijvend hangend in een klam toilet. Al ruim een maand onderweg en hij moet ‘nog maar’ 1200km.. 1200 kilometer op de fiets, tegen de wind in, bergop, de Pyreneën voor de boeg.....Het gaat mijn verstand te boven en met de dag groeit het respect voor mijn kameraad. Nu een paar dagen rust Luc en dan het volgende deel. Weer mooie beschrijvingen vandaag en we leren weer veel van de streek. Wel, ik ga nu naar mijn privé badkamertje de voorbereidingen treffen voor de nacht. Dat is bij oude mensen nog een heel gedoe en moet ordelijk en omgeven met een ruime dosis luxe gebeuren. Dan vlei ik mij op de zachte boxspring en val geriefelijk in slaap. Maar denk zeker nog even aan mijn dappere vriend, een leeftijgenoot, maar in gedrag ruim 30 jaar jonger. Heel knap hoor Luc. En je gaat het halen, over ruim een maand ben je er, in verweggistan. En we kijken iedere daf uit naar je verhalen. Slaap lekker en even goed uitrusten. Groet ook van Marijke 👨‍🦳👵🏻
  3. Ronald:
    16 juni 2019
    Wat ben je goed bezig, Luc. En knap dat je nog geen vliegticket naar Santiago hebt geboekt om de pelgrimstocht omgekeerd en dus richting Amersfoort te doen. Ik schrijf dit verband met alle letterlijke tegenwind die je hebt.
    Gelukkig lees ik in jouw verhalen en in je mooie foto’s dat je vaak figuurlijk de wind in de zeilen hebt.
    Heeeel heeeel lang geleden heb ik met Evelyne een deel van jouw te komen route gefietst. Richting St Jean Pied de Port en Roncevalle. Ik herken de grote getijdenverschillen daar; echt schitterend mooi daar.
    Dus geniet van een paar daagjes rust daar. En ik kijk uit naar je verhalen en foto’s.