Leon

15 juli 2019 - León, Spanje

Rond 7 uur op eerder kon ik niet ontbijten. Dat bevatte echter niks meer dan koffie, klein glaasje sap en een croussant. Rond 8 uur op de fiets. De route was redelijk vlak en ging langs verschillende slapende dorpen. Geen wandelaar meer te zien. .Na 20 km in een klein dorpje Trobajo de Cerecedo even koffie gedronken. Daarna sllngerd de route om een buitenwijk van Leon via een fietspad langs de rivier de stad in. Eerst het hostel opgezocht daar kwam ik toch vlak langs. Ik mocht mijn fiets mee naar de 2e etage nemen. Probleempje mijn fiets pas nog niet voor de helft in de lift. In de hal beneden is wel genoeg ruimte dus ik heb mijn achtertassen eraf gehaald en de fiets vast aan de trapreling. De tent en voortassen laat ik zitten. De tassen zitten met een slot vast en wat moet iemand met gebruikte kampeer spullen?  De voordeur valt altijd in het slot. Ik kon pas na 12 uur inchecken en dan maar de stad in, naar de Gotische  kathedraal uit de 13e eeuw. Vanaf 1256 in 50 jaar gebouwd in een stad met toen slechts 5000 inwoners. Het werd door de hele bevolking financieel gedragen. Het graf van koning Ordono de 2e uit de 10e eeuw die zijn paleis gaf om de kathedraal te kunnen bouwen vind je er ook. Koning Alfonso de 10e gaf in 1256 de opdracht aan bouwmeester maestro Enrique en maestro Simon Pedro Cebrian en de deel van de middelen om op de plek van de Romaanse baseliek een nieuwe Gotische baseliek  te gaan bouwen. De kathedraal hier is een meester staaltje van de 13e eeuwse gothiek. In de kerk werd voor het eerst een lichtere bouwconstructie toe gepast met  o.a kruisbogen en  grotere glas in lood ramen ramen zodat er veel meer licht binnen komt dan in de Romaanse kerken.

Aan de zuidkant van de kathedraal zijn de ramen veel lichter gekleurd en door de zon komt er veel licht door en dit symboliseert de liefe van christus, de hoop en het leven hierna. De noordzijde is veel donker en symboliseert het duister zonder de heer. In 1850 was het geheel tijdens een foute restauratie bijna in een hoop puin verandert. De steunbeten waren aan het kraken en scheuren nadat een eerdere archikte de centrale koepel had laten verwijderen. Door uiteindelijk een andere architeckt die door studie van de Gothiek, alles eerst tijdelijk met houten palen liet  ondersteunen en de juiste constructie herstelde is deze hier nog steeds te bewonderen😀  Bij een van de kapelletjes aan de zijkanten van de kathedraal zie een bijzondere boog die een mooi voorbeeld is van de flambojante Gothiek of Isabel stijl. Heel fijn steenhouwwerk met fijne figuren en blad motieven uit de 15e/16e eeuw. Het is een mooie kathedraal maar die in Burgon is nog uitbundiger uitgevoerd en vond ik nog mooier. Beide kathedralen zijn na het voorbeeld van de kathedraal in Chartre (Fr) gebouwd. Die was de eerste waar de nieuwe Gotische bouw werd toegepast.

Daarna ben ik gaan lunchen en paella besteld, nou ja het enige wat er op leek was de gelige rijst. Er zaten 2 lege schelpen in, een gebroken mosselschelp, een oud stuk mossel en een garnaal waarvan het middenstuk ontbrak en hier en daar een stukje kop of staart te vinden was. Tja dat heb je in het toerische stadsdeel. Er zijn veel bezoekers hier. Wel een mooie stad Leon. Ook weer veel groen, langs de rivier en boulevards en op pleintjpleintjes. Ik was nog in het museum van de San Isodorokerk. De kerk ernaast hoort er ook bij maar daar kom je niet bij rondleiding. Een leuke Engelstalige rondleiding over door de oude Vlaamse meesters gemaakte muurschilderingen die afgelopen 3 jaar met een speciale techniek op doek zijn overgebracht en waar mogelijk hersteld. Binnen in het voormalige klooster en voormalig koninlijk paleis mocht je niet fotograferen, maar toen we zicht hadden op de oude Romijnse stadsmuur buiten de ramen en ik daarvan een foto maakte mocht dat ook niet. De gids vond het zelf ook wel raar, maar ik heb toch een foto. In de oude klooster omgang zie de bouwkunst veranderen van Romaans naar die van de 18 eeuw toen er o.a. een 2e verdieping op het oude klooster is gezet. Zit je daarna rustig in de San Isodorokerk, naast het museum, het altaarstuk te bekijken en iedereen houd zich aan de stilte. Gaat er luid een telefoon af. Notabene bij een non in witte habijt en zwarte sluier. Het moet niet gekker worden😃 . Maar ook wel grappig.  Nog effe in de stad rond gelopen was best druk op de terrassen ook in de wijk van mijn hostel zijn nog veel mensen buiten. Het is weer een warme avond 23 grd en broeierig om 10 uur. De prijzen liggen hier ook wel hoger dan buiten de stad. In de dorpen kun voor 8 - 10 euro goed eten hier is dat wel meer en de kwaliteit / qantiteit viel tegen. Morgen ga ik toch weer verder ik heb een goede indruk van deze stad en ik probeer rond de 25e in Santiago te zijn.

wordt vervolgd

groeten

1. Bert:
    15 juli 2019
    Nou, dat was dan weer een kunst-college tour van Camino Le Luc! We weten straks alles over Romaanse en Gotische bouwstijlen. En wat een schatje die Witte Non. Leuk haar mobieltje laten afgaan terwijl dat verboden is. Kijk; daar heb je wat aan! Morgen goed eten man, was vanmorgen weer niks hoor. Daar kan je geen vlieg mee dood slaan. Hebben ze geen English breakfest voor een keer? Dat staat tenminste. Tis niet anders in die rare pelgrim hotelletjes blijkbaar. Dat wordt een nieuwe broekriem, het houd een keer op met die extra gaatjes. Morgen weer verder. Goed zo. En we willen horen; eindelijk lekker veel gegeten en het smaakte heerlijk! Een gelukkig leven gaat toch om lekker eten? Camino? Maar ja. Soms vergeet ik dat je als pelgrim een beetje moet lijden. Voor het hogere inzicht en dergelijke. Gelukkig is de finish dichtbij. Nog even langer zo heilig leven en dan wil je gaan wonen bij die witte non. Geef mij Het Boschje maar! Groetjes Topper. Mooie tocht morgen 😁👋
  2. Sonja:
    16 juli 2019
    hee luc
    dat was weer lekker veel je ontbijt 1 croissant jeetje wat een krenten daar,en dan je lunch flikkeren ze er oude meuk in gatver,heb je het trouwens opgegeten,straks krijg je nog buikloop van die zooi,ja weer een stukje geschiedenis erbij en weer uitgebreid leuk hoor bedankt vd geschiedenisles zoek morgen een goed eettentje waar je je lekker vol kan eten dat heb je nodig als je zo zwoegt als jij het eindpunt is bijna in zicht veel succes en slaapse groet
  3. Sonja:
    16 juli 2019
    wat een lachertje die non met haar mobieltje hihi je zou toch denken dat een non geen mobiel in bezit zou hebben,lachen