Van Leon naar Astorga

16 juli 2019 - Astorga, Spanje

Ik kon pas om 7.30 ontbijten dus late start. Ik zat  net na 8 uur op de fiets. De stad uit langs en over de rivier ging redelijk soepel. De weg was wat glooiend in het begin maar rond 10 uur had ik 3 hellingen van 7 % gehad. Mooie training voor de klim naar de pas met het ijzeren kruis op 1200 m over of over morgen. De eerste stop was in Villar de Mazarife waar meerdere pelgrims zaten te ontbijten. De tortilla pattas was op dus een paella schotel genomen. Deze smaakte zo als het hoort met veel meer zeevruchten en ook groente er in. Door naar Puente de de Orbiqo. Dezelfde hoog vlakte met veel graan en een beetje wind. De pelgrimd lopen daar vrijlang langs of op de asfalt weg waar ik fiets.

Buiten het dorp heb ik een beetje de route moeten zoeken maar na een kwartiertje zat ik weer op het juiste spoor. Dit keer een paar km via het gravelpad van de lopende pelgrims.  Tegen 12 uur was ik in Hospital de Orbigo. Je komt het dorp binnen over een lange oude Romeinse boogbrug over de rivier Rio Obigo een unieke brug met 18 stenen bogen. De rivier was nu ca. 20 m breed maar kan in het voorjaar wel 100 m breed worden, vandaar de lengte en je kruist weer Canada Real de la Plata een middeleeuwse  veedrijverpad naar de noordelijke streek van de Babia. Even rond gelopen over de brug en korte lunch stop. Hiet ligt ook het 300 km punt nasr Santiago! Nog 20 km verder ligt Astoga en dat werd het eindpunt voor vandaag. De weg was redelijk vlak deels door een kaal landschap met veel graan overgaand naar veel mais die via allerlei kanaaltjes bevloeid wordt en vlakbij Astorga ook hopteelt. Ik ben na ruim 60 km gestopt in Astorga ook weer met een bischopszetel en daarmee dus een kathedraal. Ook weer een bijzonder gebouw. Het middenschip is veel hoger dan de zijbeuken. Er komt door de glas en loodramen veel licht binnen. Het dak met de ribbogen toont in dit geval door de gebruikte motieven en constructie duidelijk de toenmalige invloed vanuit Duitsland. Dit is de enige kathedraal in Spanje(?) die deze invloed laat zien. In de 8 of zo kapellen in de zijbeuken wordt natuurlijk Maria vereerd met ook verschillende heiligen. Ook het altaarstuk is groot en overweldigend uit de 16 eeuw en het koor is ook groots uitgevoerd  met een groot orgel en zitplaatsen van notenhout met allerlei uitgesneden heiligen, en dieren moitieven. Het museum naast de kathedraal laat ook veel bijzondere zilveren of vergulde houten sieraden zien. Een zaal vol kleding voor de kerkdiensten, schilderijen etc.

​​​​​​Je kunt via de oude stadswal die fors boven alles uitsteekt een leuke wandeling rond de stad maken. Er zijn verschillende parkjes met terrasjes. En je heb er een mooi zicht over de omgeving en de bergen op de achtergrond. De herberg zit inmiddels aardig vol en het is weer stilte tijd vanaf 10 uur. Mooi geweest voor vandaag. Morgen weer een intensieve dag.

wordt vervolgd

groeten

1. Bert:
    16 juli 2019
    Dus over of overovermorgen is de dag van het IJZEREN KRUIS. De grote klim. Het heftige laatste loodje! Maar daarna peanuts man. Minder dan 300km is voor jou een eitje. Alle tijd om nog meer kerkjes en musea’s te verkennen en de opgedane ervaringen met ons te delen, om daarmee licht te brengen, in de duistere onwetendheid van ons Groningse platteland. Helaas de barre werkelijkheid van ons dorre en saaie bestaan. Laat uw verslag morgen weer sprankelen Camino Le Luc, zodat wij weten dat de wereld groter is dan Gaarkeuken en Lutjegast! 😬👋
  2. Sonja:
    17 juli 2019
    Nou het eindpunt bijna in zicht santiago
    Dus dat word afzien met stijgen maar dat kan.pelgrim luc wel weltetusten en veel succes groet