Cadzadilla de Cueza naar Mansilla de las Mulas

14 juli 2019 - Mansilla de las Mulas, Spanje

Op tijd op vanaf 6.30 was er iemand beneden aan de bali om ontbijt te maken. Er kwam ook nog een Frans echtpaar bij en buiten hoorde ik wandelaars passeren, dat hoorde ik om 5 uur ook al.

Na het ontbijt rond 7 uur op weg. Het was nog fris met wat wind.

Na 6bkm kom je door Ledigo een klein dorpje met herberg en Jacobs kerkje op een hoog punt. Die was nog dicht maar gaf wel een mooi overzicht over de omgeving. Weer verder of de stille weg, geen verkeer maar het is ook zondag. Bij Terradillos de los Templarios (er was hier ooit een vestiging van de Tempelridders) kwam ik langs een mooie alberque zag er echt mooi uit maar kijkt over de snelweg uit. Na 7 km en na het dorp Sant Nicolaas de Real Camino ben je de provincie Palencia uit. In dit dorp werden vroeger lepraleiders behandeld. Je komt dan in de provincie Leon. De volgende stop plaats 25 km was Sahagun op 820 m hoogte dus eerst een klimmetje. Het begint bijna te wennen. Karel de Grote komt hier ook weer in legendes. Aan de oever van de rivier vind een veldslag plaats waarbij 40.000! christenen en Milon de vader van ridder Roeland sneuvelden hoeveel moren sneuvelden staat niet vermeld. In het stadje staan 2 kerken met kenmerken 4 kanten torens met smalle bogen in de Mudajar stijl overgebracht door gevluchte monniken en bouwmeesters uit het zuidelijke Cordoba. In het stad vind je de resten van een groot klooster, een boog daarvan overspant nog de doorgaande weg naar de brug de stad uit. Er is daar nog veel meer te zien maar ik moet keuzes maken en de temperatuur steeg al weer. Verder over het Catalaanse hoogland uitgestrekt en verlaten met dromende dorpjes langs de route. Vroeger waren wolven hier een probleem nu kan vooral de wund parten spelen. De pelgrims wandelroute volgt ook lange tijd de N120. In 1993 werd dit pad aangelegd ter gelegenheid van het heilig jaar. Met langs de wandelroute platanen boompjes die her hier en daar erg moeilijk hebben door de droogte van het gebied. Maar toch steeds meer schaduw aan de lopers bieden. Dit gaat vele km zo door. Ook hier veel huizen in de adobe bouw (leem en stro). In El Burgo Ranero een lunch pauze gehouden bij een herberg er zijn hier meerdere. Op de dorpskerk weer klepperende ooievaars op hun nest. Daarna nog 15 km naar Mansilla de las Mulas. En daar ben ik nu in een auberge en camping maar het bijna hele gras in de tuin wordt door een groot terras in beslag genomen. Er zijn 2 slaapzalen met 12 stapelbedden. Zit niet helemaal vol meeste boven bedden zijn leeg. Net gegeten met een Zweeds stel uit de buurt van Stockholm, beide bij het Zweedse genie legeronderdeel.  En een gepensioneerde Brit die al jaren in Malaga woont. Leuke avond. Nu 10 uur bed tijd de meeste liggen al. Motgen naar Leon voor 2 nachten dan na 3,5 dag een hoge bergpas met groot stalen kruis op de top en voor Santiago is nog een aardige berg te over winnen.

Wordt vervolgd

Groeten

1. Sonja:
    hoi luc.
    je krijgt nog aardig wat vd boeg,de laatste loodjes zijn meestal het zwaarst,maar je kunt vertrouwen op je stalen ros en op jezelf ,eet goed en rust goed uit,neem nog een tros bananen mee voor onderweg je weet maar nooit hihi leuk dat je diverse nationaliteiten ontmoet,en genoeg aanspraak hebt
    welterusten en veel succes verder groet
  2. Sonja:
    prachtige foto,s luc,
    Mooi die schudsluis
    succes
  3. Sonja:
    14 juli 2019
    de laatste loodjes luc die zijn meestal het zwaarst,maar je kunt altijd rekenen op je stalen ros en jezelf,succes met de berg ,neem nog tros bananen mee voor onderweg hihi altijd lekker leuk dat je ook allerlei nationaliteiten ontmoet op je reis ,je hebt zat aanspraak
    rust goed uit en morgen weer op pad succes groet
  4. Bert:
    15 juli 2019
    Wanneer je weer pelgrim af bent, we weer op pad gaan om bomen te inspecteren, dan noem ik jou eerbiedig Camino Luc. Wat een topper ben je Luc! En wat een verhalen, de hele Tour de France verbleekt bij jouw avontuur. Groet uit Groningen 👍
  5. Bert:
    15 juli 2019
    Laatste nieuws van onze man;

“wel redelijk geslapen maar erg warm i d slaapzaal de plavonventilator hielp gelukkig wel. Ga nu naar Leon heb daar een 1 p kamer geboekt. Addios”
  6. Bert:
    Laatste nieuws van Camino Luc: