Van Le Petre naar Craon

2 juni 2019 - Craon, Frankrijk

Best wel goede plek om te kamperen bij La Maison du Triskel in Le Petre. Ik kreeg de keuken en prive badlamer tot mijn beschikking en een glas  rode wijn bij het eten. Het huis is al 3 generaties in de familie en was tot 10 geleden in gebruik als tandarts woning. De oude wachtkamer is nu deel van de grote woonkeuken. Mocht je hier in de buurt willen overnachten, een mooie streek nog net in Bretagne, kan ik je het echt aanraden. Ze hebben 4 kamers met dubbele bedden en meestal ruimte genoeg, maar waren vannacht volledig verhuurd. Dus La maison du Triskel Le Perle. Foto van het kaart met adres staat bij mijn fotos Na het bijwerken van mijn reislog tegen 23.30 in de tent. De fonteinen in de vijver spoot het grootste deel vd nacht door om blauwalg tegen te gaan. Maar vanochtend was die plots uit. 2 jaar geleden is de vijver droog gelegd alle vissen er uit en fonteinen er in. De bron ligt in het park aan de vijver. Er zit nu vooral karpers in de zwemvijver en er worden forellen uitgezet maar meteen daarna wordt daar dan massaal op gevist einde forel. Gisteravond werd er ook gezwommen meestal mag dat het grootste deel v d zomer tenzij er blauwalg optreed. Vanacht was er in de tegenover de La Maison een feest in de feesthal. Tot 3 uur niet zoveel van gemerkt maar toen zijn er kennelijk deuren opgezet en kon de hele buurt mee genieten wel leuke muziek maar miden in de nacht nou nee, dat ging tot ca 5 uur door. Om 7 uur werd ik gewekt door langdurig klokkengelui. In de tent klonk het prachtig maar een beetje vroeg voor mij op zondag. Van slapen kwam niet meer zoveel. Ik had vanuit mijn tent een mooi uitzicht over de tuin en het meer. Toen een tijd naar Vroege Vogels radio 1 liggen luisteren. De zwaluwen op radio hoor ik hier ook. Er werd gemeld dat de NL Hoge Raad de door de regering genomen stikstof uitstoot beperkende maatregelen als onvoldoende heeft verworpen. Er moet dus meer gebeuren dan de voorstellen. Boeren met een stikstof/ammoniak uitstoot vergunning blijven die behouden maar alle aanvragen zijn ongeldig geworden. Er was ook een boer die commentaar gaf en die vond ook dat het anders moet om NL leefbaar te houden, geen of minder krachtvoer inporteren op je bedrijf en kunstmest gebruik sterk terug dringen. Dat kan zei hij maar dat moeten wij als consument daar dan wel in mee werken. Geen kg knallers, de werkelijke kostprijs voor producten betalen en zoverl mogelijk de vervuiler laten betalen waardoor het prijsverschil met duurzaam geproduceerde producten een stuk minder wordt en veel meer lokale producten bij de producent kopen ipv bij die grote grootgrutters. Je. Kunt het allemaal terug luisteren. Mijn spullen waren snel droog en een flink ontbijt voorgezet gekregen. Ze wilde niet dat ik iets voor mijn verblijf betaade, wel mocht ik een donatie doen in het ski potje voor hun 2 zonen van 9 en 11 jaar . De 2 talige opvoeding is een beetje mislukt ze verstaan wel Engels maar de voertaal in huis is Frans. Vooral de oudste kon de 2 talige opvoeding niet aan en daarna hebben zij het laten gaan. Uiteindelijk tegen11 uur op pad. Eerst brood e.d. halen bij de lokale bakker en andere dingen bij een andete winkel naast de kerk. De mis was inmiddels afgelopen en ik sprak de koster die de hoofdingang afsloot. De meeste kerken zijn hier over dag gewoon open. Ik vroeg hem om een stempel in mijn pelgrimspas, maar eerst had hij die niet. Toen mocht ik mee langs het altaar naar de sacrestie en jawel hoor hij vond er een ook wel weer een mooie. Hij heeft de route naar Santiago in 3 maanden samen met zijn vrouw gelopen. Chapeau hoor. Daarna de kerk nog even bekeken en op de fiets richtin Craon (Cra) zeggen de meeste Fransen volgens de Ierse gastvrouw Lucie. Maar vele weten het ook niet goed uit te spteken.

Ik ben in Craion op camping gaan staan en onder weg een paar grote kerken bekeken. Best mooi van binnen. Op de camping eerst kleren gewassen werd weer tijd. Er zou regen komen maar dat valt mee wel harde wind. In 2 uurtjes was alles weer droog. De laatste trouwens steeds flinke wind tegen gehad. De heuvels zijn nu wel lager, of het gaat mij beter af??

je kunt hier pad vanaf 7 s avonds eten. Alles was verder dicht, een restaurant, creperie was open. Ik was er om half 7 maar niemand komt je voor 7 uur helpen. Ook s middags kun je na half 2 geen boodschappen meer doen of iets gaan drinken tot 3 a 4 uur.

ook deze camping municipal is heel netjes. De beheerder is er op zondag niet en je kunt ook niet inschrijven. Via een andere gast kreeg ik de code voor het toilet gebouw. Andere ruimtes kom je ook hier niet in zodat ik ook nu weer staande of hangend mijn telefoon kan opladen en dit verhaal schrijven. Als je slecht weer treft kun je behalve in de toiletten nergens schuilen. Dat is kennelijk kamperen op zijn Frans. Het licht valt uit ik hou op.

wordt vervolgd

groeten

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Sonja:
    2 juni 2019
    Wat een.verhaal weer tot in de details geschreven. Je kan.goed schrijven leuk om te lezen echt een.avonturenreeks die verhalen van jou lekker uitslapen was er ook niet bij vandaag morgen dan slaap lekker en succes morgen groet
  2. Bert:
    2 juni 2019
    Weten jullie nog hoe onze Luc begon met zijn verhalen? Het waren korte stukjes, puntig en leuk. Inmiddels zien wij iedere dag een compleet verhaal. Met allerlei extra informatie en overdenkingen. Nog leuker. En dat te bedenken dat hij het vandaag schreef, ongemakkelijk hangend in een toilet waar het licht uit ging. Kamperen op zijn Frans is af en toe meedogenloos. En de winkel en restaurant tijden zitten niet altijd mee. Toch; onze Lic gaat door. Nee Luc, de heuvels zijn hier niet lager, jij begint een krasse knar atleet te worden en vliegt nu met gemak de hoogtes over. Van ons mag onze geharde knar Luc ook nog best maanden doorgaan naar Santiago. Maar dan moet er niet te vaak gefeest worden naast het tentje. Hoop dat je vannacht de nodige 8 uurtjes kan halen. Droom maar fijn over boeren die eindelijk wijs worden en hoogwaardig voedsel produceren zonder de leefomgeving zwaar te belasten. Welterusten monsieur zwerver. Chapeau!