Van Craon naar Le Lion d' Angers

3 juni 2019 - Le Lion-d'Angers, Frankrijk

Vanmorgen eerst grijs met regen tot ca 9 uur luifel nat maar ik kon ontbijten op een veranda van een leegstaand huisje tegenover de tent. De rest was min of meer droog. Om half 10 op de fiets geen beheerder aanwezig. Touristen kantoor zou volgens internet om 10 uur open zijn maar nee dus waarschijnlijk alleen in juli en aug volgens een papiertje. Via een voie verte de eerste 4 km door de landerijen gereden. Ik passeerde een grote paarden racebaan en stallen, een sport die ik hier vaak op tv zie. In Hilversum gingen Harm (mijn broer)  heel vaak via illegale ingangen naar de races kijken. In NL is dat voorbij. Op de route werd gewaarschuwd voor een mogelijke aanval van een buizerd. Die niet gezien of gehoord. Na 4 km ging de het verder via een gewone D weg met af en toe vrachtverkeer die aan beide zijde van een soort fietsstrook is voorzien. In de dorpen kwam er vaak een hegje tussen en werd de fietsstrook niet veel breder dan een halve meter. Gelunchd in Chateau Gourtier een aardig stadje met een groot gemeentehuis (Marie). Hier kun je langs de Mayenne vrij van ander verkeer fietsen. Vanmiddag werd het zonnig en uit de tegenwind best wel warm.
Na Chateau Gourtier volgt de route de Mayenne tot ca 6 km hier vandaan meeste is redelijk vlak. Veel sluizen met een sluiswachter. Grote huizen aan het water en mooie plekken. Het fenijn zat weer in die laatste 5 a 6 km met een paar aardige heuvels.

Ik sta hier weer op een camping vlakbij de rivier en het centrum. Ook hier nog geen beheerder gezien . In Le Lion d' Angers weer een grote Marie / hotel de Ville. Daar past die van Soest bijna in, maar hier veel minder inwoners en ook weer leegstaande winkels en restaurants. Die in Chateau Goutier was nog veel groter zie de lunch fotos. Volgens de kaart gaat er hier vandaan een route langs de rivier de L' Oudon naar de La Loire bij Angers en komt bij het universiteits ziekenhuis langs waar ik in 2014 met spoed behandeld ben, wel een dubbel gevoel hoor. Probeer ver van dat soort instellingen te blijven, maar je weet nooit. Morgen middag ontmoet ik Harm bij het station in Angers hij komt met zijn electrische fiets in de trein van 14.30. En dan samen richting maison Broisson Noordman in Les Rosiers sur Loire en een aantal dagen of weekje effe zonder fiets.

wordt vervolgd

groeten uit een zonnig Le Lion d' Angers

1. Sonja:
    3 juni 2019
    Mooi verhaal luc zo morgen de fiets op stal voor even veel plezier met.je broer fijne dag morgen voor.nu welterusten groet
  2. Bert:
    3 juni 2019
    Hoi Luc! We gaan het beleven; morgen bij broer Harm. En hij fiets een stukje met je mee, heel wijs met een e-bike. Geweldig moment die twee Noordmannen door het mooie Franse land. En dan even rust. Je hebt het gered man. Niet dat wij daar aan twijfelde hoor, een maand geleden. Ja toch; toen je 4 keer in een paar uur bij dezelfde brievenbus uitkwam. Of bij die omrij toestanden en onvindbare slaapplekjes. Ik was toen allang een moreel wrak geworden en had radeloos hulp gezocht bij Het Leger Des Heils... Maar jij ging door. Het was geweldig om te lezen iedere dag. We gaan het missen. Uiteraard gunnen we jou rust. Even geen fiets meer en een gastvrije slaapplek barstensvol broerliefde. Maar eerst nog een stukje fietsen. Welterusten Luc!