Van Geraardsbergen naar Doornik/Tournai

31 augustus 2020 - Doornik, België

Op tijd op. Broodjes in de campwinkel en kaas gehaald. Veel keus in beleg was er niet. We konden wat ferfen thee maken dus toch een.ontbijtje. rond half 10 op de fiets. Via de Dender langs Geraardsbergen lekker rustig nu vrijwel geen andere fietsers. Over de taalgrens Walonie in. Onderweg hoor je vrijwel alleen nog Franse taal. Door naar Lessines. Daar effe koffie gehaald en terug naar de route. Dat viel tegen. Voor de koffie waren we helling af het halve dorp door gereden. Om de helling te vermijden zochten we een alternatief aansluitings punt met de route. Dat viel tegen, met veel omzwervingen en ergenissen na ruim een uur weer op de route. Die ging door de landerijen, heuvel op en af. Er zaten leuke? Klimmetjes tussen. In het dorpje Houtaing ontmoette wij 2 dames bij een St Jacob monumentje ze komen uit Apeldoorn die op de fiets onderweg zijn naar Santiago. Wat ervaringen uitgewisseld. Zij waren net 5 dagen onderweg met veel regen. Hebben wij kennelijk geluk gehad met de regen hoeveelheid. In het dorp vind je ook het fraaie grafmonument in  Jugendstil van de gravin Clemente d' Oultremont Croy uit 1895 en een grotere kerk met Maria en Jozef vereringen. Daarna op zoek naar een lunch plek. Stukje omgefietst naar dorp  Leuz en Hainaut eindje van de route. Helaas was er niks open. Bij de bakker wat broodjes en drinken gehaald. Was ook lekker. Daarna door naar Doornik. Rond 4 uur in Doornik. Rond de grote cathedraal met 5 torens  gefietst op zoek naar de jeugherberg. Weer een heel lang stuk ovet de kinderkopkes. Daar aangekomen bleek men ons bericht voor het reserveren pas vanmiddag te hebben gelezen. Ook namen ze hele morgen en deel van de middag de telefoon niet op en zaten ze inmiddels vol. Men vond wel een alternatief voor ons vlakbij de cathedraal Hoetel Cathedral het ziet er goed uit. Na het omkleden nog even de stad in. Op het plein met de cathedraal staat een schutting mer een hele rij borden met uitleg over onstaan geschiedenis en de nopende restauratie van dit bijzondere gebouw. Morgen gaan we binnen kijken en ga ik proberen om een gps versie van st Jacobsroute deel 1 op de telefoon te krijgen. Ik heb al een jac 1 totaal gps bestandje maar voor gebruik in maps.me moet dat de KML of KMZ exstentie hebben wordt effe zoeken dus. Vanavond in de stad gegeten. Men spreekt alleen Frans soms een beetje Engels. Nederlands wordt pas bij leerlingen vanaf 11 jaar aangeboden en is niet verplocht dat vertelde ons een leraar die dat veel te laat vond, maar zo gaat dat hier.

Morgen een dag in Doornik

Wordt vervolgd

1. Bert:
    2 september 2020
    Weer een heleboel indrukken en jullie ervaren dat het niet altijd van een leien dakje gaat. Wat zal dat rammelen, dat magere Noordman lijf op die bestratingen met kinderkopjes. Hoop dat jullie nog veel gezellige natgeregende dames tegenkomen op de tocht. Die oude gebouwen zijn mooi, maar er gaat niets boven dames. Succes met het gps gedoe en niet teveel ergenissen gewenst uit mooi Groningen!!