Van Aalst via de Dender naar Geraardsbergen

30 augustus 2020

De nachtrust werd eerst flink verstoord door verkeer en late cafe bezoekers. Met behulp van oordopjes toch nog redelijk geslapen. Half nog op en ontbijt dat was dit ruim voldoende en we konden meer bestellen als we dat wilde. Je realiseert je dan ook wat er veel wordt weggefooid. Broodjes, kaas of vleeswaren die op andere tafels onaangeroerd overbleven moeten.ivm covid allemaal worden weggegooid. Ik mocht die broodjes ook niet meenemen en kreeg nieuwe uit de keuken. Rond 10.30 op de fiets. Rond de 18 graden en licht bewolkt met af en toe een zonnetje.

Meteen in de stad de route via het jaagpad langs de Dender weer opgepakt. Het begon goed tot de stadsrand de route onderbroken was en er een.onduidelijke omleiding was die ons via een oude industrie wijk en een bijzondere brug bij Denderleeuw  terug voerde naar de Dender. 10 km gereden nog geen 5 km uit Aalst verder gekomen. Weer Veder langs de Dender mooie route met hier en daar een verwaarloosde sluis en brug, roestig en bladerende verf of boompjes op de sluisdeuren. Het hoogte verschil aan de ene kant van de sluis bedraagt vaak vele meters iedere keer weer. Beroeps scheepvaart lijkt er niet meer te zijn. Het was vrij druk met groepjes race fietsers het pad is net breed genoeg om in te halen. Uit kijken dus ook omdat je racers vaak niet hoort aankomen. Een bel hebben ze meestal niet. Rond de middag in Ninove. Leuk plaatsje voorheen bekend van de textiel. Ontstaan dankzij de oprichting van een abdij in 1137. Die tijdens de Franse bezetting is opgeheven. Al on 1226 trokken 6 gelovige burgers, in plaats van gebruikelijk riddes of geestelijken, al naar Santiago de Compostella.

De terrassen zaten redelijk vol maar er was nog plek. Achter ons bleek een groep Spanjaarden te zitten. In heel Spanje heerst nu code rood dus zouden zij niet in quarantaine moeten zitten vraag je je af. De tertas eigenaar wist het ook niet en haalde zijn schouders op. Langzaam kwam er een zwarte wolk aandrijven. Ik had net op tijd mojn jas uit de gehaald toen begon het flink te regenen. Onder de parasol bleven we gelukkig droog. Na een half uurtje was het weer droog en konden we verder. Ik had een trekkershut in Geraardsbergen kunnen regelen ook weer op ern recreatie gebied van de provincie Oost Vlaanderen in dit geval. Onderweg bedachten we om nog wat verder te gaan om morgen een wat korter traject te hebben in de 1e heuvels maar de 1e 20 - 30 km na Geraardsbergen bleek er weinig accomodatie te zijn en die we belden zaten vol of hadden geen trekkets hutten meer. Dus maar in Geraardsbergen gebleven. Eerst nog eem flinke stortbui onderweg bij Schendelbeke. Daar in een schuilhut langs het jaagpad voor fietsers geschuild en brood gegeten. Het jaagpad komt langs de Gavers en dat bleek een heel groot recreatie terrein te zijn met grote meer achtige vijvers. Met o.a kano, fiets, verhuur, een sporthal, zwembad camping etc. We slapen hier in een 4 pers. Trekkershut. Deze keer wel met borden, bestek en 2 pannen en kookplaat ingericht. We waren net binnen of er volgde weer een flinke bui. Rond 6 uur was het droog en besloten we naar het centrum vam Geraardsbergen 5km verderop te fietsen. Op het marktplein bij het oude fraaie gemeentehuis staat de oudste Manneke Pis uit 1455 en daarmee ouder dan zijn broerke uit Brussel. Er is ook een museum over Manneke Pis. Bij de markt van Geraardsbergen begint ook de fameuze Muur uit de Tour de Flanderen. 100m omhoog een stevige steile klim over de casseien. Een echte killer. Harm en ik besloten omhoog te fietsen. Het parkoer slingerd zich over de keien naar boven. Aan de rand van het dorp denk je het te hebben gehad maar dan begint het pas echt pfff. Het wieler hoogste punt ligt bij een kapelleke maar rechts of linksom kun je nog hoger naar een plateautje met een zuiltje erop fietsen. Tot daar heb ik het zittend op de fiets kunnen halen. Ging niet snel maar toch😀🚲. Zie de foto. Daarna nog effe in de kapel rond gekeken. Mooi ingericht met een aan Maria gewijd altaar.

Daarna dezelfde weg terug. Na een paar honderd meter omlaag staat er een bord dat het verboden is om omlaag te fietsen.of lopen. Er was niemand ook geen verkeer dus rustig aan via de vlakkere stoep weer naar de Markt voor ern bierje bij Manneke Pis. Eerst een biertje toen een eet tent gezocht. Het eetcafe ging net dicht. Een luxer restaurant zat vol dus toen maar een soort snackbar die ook pizzas, spagethi, pita broodjes, friet verkocht. Geen hoog staande keuken waar het bleek ok. Ook hier vroeg men geen gegevens of ontsmetten van je handen terwijl dat vaak juist eerst moet. Als je maar met mondkapje op binnen komt is het goed. Op de camping moeten we op de fiets ook gemuilkorft blijven. Buiten de camping op straat hoeft dat weer niet. Erg willekeurig allemaal. Net voor het donker weer op de camping. Morgen naar Doornik via Lessines met een unieke abdij - gasthuis gewijd de Onze Lieve Vrouw met de Roos uit 1242.

In Frasnes le Anvaing staat de St Martinkerk met ern drieluik over St Jacob te paard in de veldslag b8j Logrono Spanje waar ik vorig jaar ern nacht gebleven ben. Doornik is de laatste grote plaats voor de Franse grens. Het hele gebied van departement Parijs heeft nu code rood. Wij komen er niet in de buurt en gaan er met een grote boog omheen richting Compiegne en Charte.

Genoeg voor vandaag

Wordt vervolgd

Groeten

1. Bert:
    31 augustus 2020
    Een dag in het teken van manneke pis en een drietal stortbuien. Erg nat allemaal. Hoogtepunt letterlijk en figuurlijk de beklimming van de fameuze muur. Kijk; dat is als wielrenner best pittig, maar voor een knar van achter in de zestig op een vakantiefiets en een lijf dat diverse flinke omleggingen heeft gehad rondom het warme hart, voor zo’n man, een krasse knar, een fietswonder, een held in een oud velletje, voor zo’n soort man dus is het een top prestatie. Wij buigen hier diep en denken aan de keren dat we met de e-bike een hoogte moesten nemen over een fietsbrug bij de A7. Dat vonden we best stoer! Maar de prestatie is nietig bij wat hier wordt geleverd. Fijne fietsdag vandaag mannen en geniet van droger weer en minder wind. En we hopen dat jullie de code rood gebieden kunnen vermijden. Groet uit Groningen!
  2. Brigiet:
    31 augustus 2020
    Ha Luc en Harm; Leuk je blog te lezen, ik leef toch een beetje mee!
    Al helemaal in Frankrijk aangekomen, door weer en wind. Zelf tijd om een heuveltje op-en-neer te nemen, Woooo. Hopelijk krijgen jullie niet teveel nattigheid meer!
    Wens jullie veel plezier samen en ook nog veel moois waarover ik dan weer kan lezen! LEUK! fijne reis, liefs Brigiet
  3. L C Noordman:
    Hoi Bert
    We zitten nog steeds in Belgie hoor nu nabij de grens in Doornik. De situatie in Noord Frankrijk mbt covid is niet goed. De code rood van departement Parijs is wat naar het noorden uitgebreidt. Dan zouden we met de route st jacob deel 1 nog net een halve dag of zo in code rood gebied komen. Ik weet nog niet wat ik er aan kan doen. Weet jij hoe ik een gps bestand met exstentie.gps kan omzetten naar een
    .MKLof .mkz bestand? Dat heb ik nodig in maps.me voor de navigatie.
    Bedankt voor je support tot nu toe. Welterusten
    Groeten
    Luc