Van Mechelen naar Aalst 46 km

30 augustus 2020 - Aalst, België

Na een nacht met muggen veel in fe verte rijdende treinen en vroeg vliegverkeer van de Nat. Luchthaven zaventem toch nog redelijk geslapen. Ontboijt was hier niet voorhanden en we waren gisteren te laat voor inkopen.   Dan maar Mechelen in. Het restaurant met ontbijt service had al een wachtlijst en vrij duur. Het 2e bood een soort Engelse Thee  aan met verschillende soorten koekjes, quies, yogert, salade. alles in kleine bakjes. Was prima maar voor 20 euri erg weinig. Gelukkig konden we op de markt nog wat broodjes en fruit voor onderweg krijgen.. rond 10.30 op de fiets richting Aalst ongeveer 35 km verder. Via de rivier de Nete de stad uit tot Hombeek. Daar was de route iets te onduidelijk en waren we even aan het zoeken. Uiteindelijk via de polder en Kapelle op den Bos en Londerzerl via een oude spoorlijn, uit 1876 die tot 1979 nog deels in gebruik was. Wordt nu de Leirekens route genoemd naar een.oude machinist. De spoorli9n was bekend vanwege de vertragingen door deze machinist die regelmatig stopte voor een praatje of een borreltje. De oude lijnloopt uiteindelijk tot Aalst.

Onderweg zagen wij rond 15 uur enorme donkere wolken boven Mechelen en Brussel. Is vrijwel geheel geasfalteert en loopt door de landerijen. Halverweg staat een stenen Santiago zuil een monument voor de wandelaar naar Santiago de Compostella. Vanaf hier is het nog 2000 km. Hier effe gelunched. Door gefiets naar Aalten waar het fietspad lijntje bij het station Aalten eindigd. Aalten ook weer een mooie oude stad vanaf hier loopt de rivier de Dender die bij Dendermonde in  de Schelde uitmond. We vonden via dames die voor de Belgische fietsersbond stonden te flyeren, een familie hotel Royal Astrid. Hoewel de naam anders doet vermoeden is het best betaalbaar en net naast het oude centrum. Harm ging nog even weer naar de kapper. Ik wilde de Rubens schilderijen.in de grote St Maartens kerk, Brabantse gotiek begonnen in 1481. Maar nooit voltooid. De kerk was Helaas i.v.m verbouwin gesloten. In het oude centrum met ook weer de grote markt met oude panden.  Een fraai autoluw centrum. Omdat je overal voor het eten moet reserveren konden we pad rond 20 uur eten. Daarna terug naar het hotel.mooi voor vandaag.

Wordt vervolgd

Groeten

1. Bert:
    30 augustus 2020
    Mooiste verhaal van vandaag over de machinist Leirekens. Toen wij in de jaren zeventig in Engeland een looproute deden, kwamen we een Engelse versie tegen. Ook zo’n rustig babbelende olijkerd, beroemd om de dagelijkse pubstops. Het begrip ‘op tijd’ komt zo in een andere dimensie te staan. Wij werden daar heel relaxed van, maar ja, het kan niet meer in strak gepland 2020. Overigens fietsen jullie toch ook behoorlijk in een tijdloos vacuüm. Je kijkt nog wel op de klok in je verslag, toch maakt het eigenlijk nauwelijks iets uit wanneer je eet of hoelang de rit duurt. Gewoon gaan met die banaan, nou ja; fiets. Dat is ,denk ik, de grootste charme van jullie reis. Uit het dagelijkse patroon, zorgen dat je wat te eten krijgt en een slaapplek en de rest is lekker fietsen en beleven. Heerlijke manier van leven. Veel plezier weer vandaag.
  2. Willemien van der Meer:
    30 augustus 2020
    Het verhaal over die spoorlijn is wel heel treffend. Leuk om zulke historische gebeurtenissen tegen te komen. En dit gaat natuurlijk de hele reis zo door. Vind ik ook altijd ontzettend leuk die hele cultuur van al die plekken waar je langs en/of doorheen fietst. Veel plezier en goede tocht.