Dagje Doornik

1 september 2020 - Tournai, België

Wat hier buiten in dorpen en ook hier in de stad opvalt is het slechte onderhoud van de wegen en van oude panden. Onderweg door de stad missen er regelmatig keitjes in de straat. Er lastig met fietsen. Die keien hobbelen toch al erg en je wil ook niet in een gat rijden. De cathedraal en omgeving word voor miljoenen opgeknapt maar de wegen er naar toe liggen er maar matig bij.

We hebben flink ontbeten. Toen eerst de cathedraal bezocht die ging na 5 minuten dicht voor de Franse mis van 11 uur. Harm bleef om die mee te maken. Ik ben in de zon wat info over de stad gaan lezen. Mooie musea en natuur historisch centrum die in op dinsdag dicht zijn helaas. Na de mis de cathedraal verder bekeken dat was gauw klaar, het meeste staat in de steigers. Het oudste deel (Romaans) inmiddels ver onder de fundering is uit de 5e eeuw. Er zijn nog meer oude delen uit de 7e en 11e eeuw opgegraven en zichtbaar gemaakt in de kerk. Bij het vvv sprak men Frans,  geen NL, beetje Engels. Daar nog een pelgrimstempel gehaald. Daar begint ook een bomen rondwandeling langs bijzondere oude bomen.  Er staan er best veel. Grote rode beuk, varenbeuk, moerbei, platanen, vederesdoorns, taxussen en moerscypressen etc. Tussen door ook een St Jacobkerk bezocht daar sprak ik een jonge Belg uit Gent die te voet via Vezoleyoy in zuid oost Frankrijk naar Santiago loopt. Hij vind de westroute te vlak en wil via de hogete heuvels, bergen. Hij wil er voor de kerst zijn. Daarna nog een stempel proberen te krijgen van deze kerk, maar de contactpersoon er tegenover was er niet. Daarna een paar uur de bomenroute gelopen. Na een terrasje ging Harm slapen. Ik sprak nog een inwoner die Vlaams spreekt en veel fietst. Hij kende alle fietsers van Doornik zegt hij die zijn op 1 hand te tellen. Walen fietsen in tegenstelling tot Flamingen vrijwel niet. Dat zie je dus tetug in het weg onderhoud, dat heeft geen proriteit. Toen Vlaanderen nog arm was en Walonie rijk door de steenkool en staalindustrie gingen Vlamingen wel in Walonie werken waar op ze werd neergekeken en zij slecht betaald werden. Nu Vlaanderen rijk is en de Waalse industrie is ingestort gaan Waloniers echt niet in Vlaanderen werken. Ze spreken ook de taal niet. Daarom is er hier een hoge werkloosheid en weinig zicht op vooruitgang. Mijn Vlaamse gesprekspartner was ook na de al 40 maanden durende cabinets onderhandelingen voor de centrale regering somber over het bijeen blijven van Belgie. Er komen volgens hem nieuwe verkiezingen en nog meer verdeeldheid binnen dit toch al langs de taalgrens sterk verdeelde land. Na dit interessante gesprek naar het hotel.

Mij lukte het na een uur proberen om een soort werkend gps spoor op de telefoon in maps.me actief te krijgen die mee loopt met onze tocht, Zodat wij bij lastige situaties kunnen zien of we goed zitten. Bij de Lebonees tegenover het hotel gegeten. Was niet duur maar vooral lekker. Daarna terug naar het hotel. De Covid situatie in Noord Frankrijk lijkt zich te stabilseren. We willen uit de code rood zone rond Parijs blijven. Zou moeten kunnen gezien de route. Morgen weer een volle dag Frankrijk in. Wordt vervolgd.  Groeten

welterusten voor straks.

1. Snoke Bosch:
    2 september 2020
    Bert waar blijft jouw verhaal? Ook daar zijn we aan verslaafd
  2. Bert:
    2 september 2020
    Allereerst goedemorgen us Boschje, het Friesche frisse Deern. Gisteren voor de Bomenstichting op pad geweest en wel vanuit Hallum. Samen met mijn lieftallige assistente Marijke van der Vliet. Dat was ook weer een beetje thuiskomen in die regio zoals us Boschje weet. Onze inspectieronde ging naar Dekema State, kerkje Hallum en Marrum, Westernijkerk en Hegebeintum (Harstastate). Wij vonden dr streek er mooi verzorgd bij liggen en de bomen weer prachtig. Vandaag klus en oppasdagje bij onze kids dus weer tijd om de avonturen van de Noordmannen te lezen.

Mooie dramatische indruk geeft onze Warm hand Luc over het verdriet van België. Eigenlijk een mislukt land en dat heeft Luc goed weergegeven. Boeiende reis wanneer je het zo gelaagd en met diepgang doet. Alweer chapeau!

Nu trekt kleinkind Fien aan mijn typehand, we gaan trampolinespringen! Goede rit jongens en geniet van alles wat je tegenkomt!!