Van Doornik naar B en B Bonavis nabij Banteux

2 september 2020 - Banteux, Frankrijk

Op tijd op flink ontbijt en via het jaagpad de stad uit. Helaas was er na 1,5km al weer een omleiding zodat we pas 3 km verder weer langs de Schelde kwamen te fietsen. Toch nog een mooi deel gezien. Voorbij Antoing verlieten wij de Schelde en via dorpjes als Blesharies en Rongy het binnenland in. In Blesharies staat een kerk in Jugendstil uit 1926. Bijzonder gebouw, maar ik vond het wat te veel van het goede van binnen. zie foto. Ik zou er als ik kerkganger was niet snel naar kerk gaan. Rongy bezit een gemeente wapen met 3 Jacobschelpen er in. 16 km na Doornik passeerde we de Fransegrens. Er staan geen borden. Alleen een oud wachthuisje met soldaten beeld wijst op de grensovergang. Hier kwamen zijn in 1944 de 1e Amerikaanse troepen Belgie binnen. Na de grens is de weg stukken beter geen gaten meer. In Walonie is dat vaak dramatisch slecht. Ook zie hier meer (race) fietsers dan in Walonie. De wegen waren eerst nog redelijk vlak. Onderweg zagen 2 keer een electr. Centrale met hoge koeltorens. De 1e werd op steenkool gestookt maar leek niet meer in gebruik. Vroeger werd hier ook steenkool gedolven. Kilometers verder stond er nog een, dat leek wel een kerncentrale, maar leek ook niet actief te zijn vandaag. Na 40 km rond 12 uur  in het kleine dorpje Warlaing op het dorpsplein gelunched. Belgische broodjes met  kaas, jam en cola,  Het was redelijk zonnig, korte broeken weer. We besloten tot Cambrai te gaan nog 40 km en dan verder te kijken. We kregen meer heuvels sommige best aardig maar soms ook met zwaar verkeer er op fietst toch minder prettig. Rond 15.30 in Cambrai. Een grote stad, veel verkeer met een centraal plein het midden gevuld met autos. Daar wat gedronken en boodschappen gedaan. Harm kocht wat zakken met de locale snoep La Bitise de Cambrai erg zoet. Hij probeert 2 zaken in een groentezak per post te versturen. Ik ben benieuwd of dat heel aankomt. In NL zou TNT post dat niet zo accepteren. Na nog een bezoek aan de sportwinkel Decathlon ivm een nieuwe fietshelm voor Harm (de bruine is bij de grensovergang blijven liggen). Door naar een Ben B in een grote boerderij 15 km onder Cambrai. Het werd wel heuvelachtiger. Deels langs het kanaal St Quentin, dan weer omhoog met als klapper de laatste helling voor de B en B te Bonavis van zeker 10% pfff. Gehaald met een duwtje van Harm. We zitten nu sinds 19 uur in B en B Bonavis op de heuveltop 5 km buiten Banteux. Deze plek lag in in de 1e wereldoorlog middenin het front en werd tot puin gereduceerd. Is daarna in de oude stijl opgeknapt met zelfs een gedecoreerde schouw op de kamers boven en goed onderhouden. De madame is hier geboren. Haar broer boert de hier nog met landbouw gewassen als suikerbiet, mais, vlas, koolzaad. Suikerbiet werd al door Napoleon gestimuleerd om de afhankelijkheid van suikerriet te verminderen. Vooral ook om de Engelse blokades op zee daarmee te omzeilen. De madame van deze B en B wilde nog wel spagathi boulognese voor ons koken en dat smaakte goed. Morgen naar de bron van de Schelde. En daar in de buurt  naar het ondergrondse verbindingskanaal dat de Schelde, de rivier de Somme en het Sambre -Oisekanaal verbindt. De scheepvaart wordt ondergronds vanaf Le Catelet dmv een.lier naar het 5,6 km verderop gelegen dorp Riqueval  gesleept. Napoleon de 1e gaf in 1768  opdracht voor het eerste plan en tussen 1802 en 1810 de opdracht tot het graven en uithakken van meerdere kanalen om de waterscheiding tussen de rivieren te kruisen . Zodat de bevaarbaarheid van de Schelde werd verbeterd en daarmee ook het transport van steenkool. Dit werk werd  door soldaten, krijgs-gevangenen en arbeiders bij toortslicht uitgevoerd. De kanalen worden nog steeds door de scheepvaart gebruikt. Ik ben henieuwd hoe dat er uitziet. Tot zover. Wordt vervolgd. Groeten

1. Bert:
    3 september 2020
    Weer een mooi verhaal vandaag Luc. En heel anders dan vorig jaar door broer Harm! Ok, hij koopt rare snoepjes die knullig verpakt worden opgestuurd en hij laat bij de grenspost nog wel zijn fietshelm liggen. Goed op dat knaapje letten hoor! Maar aan de andere kant, voor mij het hoogtepunt van verslag vandaag; het duwtje in de rug op het eind van de tocht net toen je het nodig was. Broederliefde! We zijn ontroerd. Tot morgen.