Van Banteux naar Berlancourt

3 september 2020 - Berlancourt, Frankrijk

Redelijk nacht ondanks het vracht verkeer dat vrijwel de hele nacht voor de boerderij langs reed en iets verder voor een kruising  afremt. Half negen ontbeten meerdere boodjes, yogert, vruchten thee of koffie het was goed verzorgt. Via  een veld route konden we het fietsen langs en drukke N weg vermijden en kwamen we in het dorp Banteux. Hier het St Quentinkanaal gevolgd tot Venhuile circa 5 km. Hier richting Le Catelet. hier begint de kanaal tunnel. Bij het begin van het kanaal naar beneden gelopen. Er was geen schip of actie te zien, het licht stond op rood, maar of hier nu nog regelmatig schepen door komen blijft de vraag. Wel indruk wekkend hoe dit in 1800 is aangelegd. Verderop moet nog een korter kanaal liggen met luchtkokers zodat de schepen er met hun motor aan door heen kunnen varen. Stukje verder bij Le Catelet, een echt lint dorp, effe koffie gehaald. De Schelde is hier nog een stroompje. Net voorbij Gouy kom je langs de bron van de Schelde. Hier is het nog  helder water met visjes er in. Het is hier vandaan 460 km naar de Noordzee. En is een soort bedevaarts plek voor de Vlamingen. Bij de bron wordt  de geboorte van de rivier gesymboliseerd door een beeldje met daarop een vis en babie in elkaar verstrengeld.

Via bijna eindeloze wegen met flinke wind tegen en heuvelachtig terrein met lege graanvelden en suikerbieten door gereden naar St Quentin. 20 km na de start weer langs het St Quentin kanaal tot bij de grens van St Quentin. Hier staat bij de brug een cafe die na 2 uur ook nog sandwiches verkocht. Hierin Frankrijk kun je vaak na 2 uur geen eten meer bestellen. Dat kan pas weer na 19 uur of zo. Die met tonijn en kip waren lekker en gaf ons weer energie om verder te gaan. De 1e 10 km nog langs het kanaal. Daarna weer de heuvels in met flinke zuid wester tegenwind. Rond 4 uur en met ruim 50 km er op bij St Simon was ik de wind aardig zat. We lazen over een pelgrims onderkomen in Berlancourt nog eens 15 km verder en besloten daar aan te kloppen. Het is naast een cafe bij particulieren thuis.  Berlancourt na 66 km tegen wind en een paar veneinige klimmetjes was het wel weer goed zo. We slapen in een pelgrim onderkomen bij Dominique en Rogier die pelgrims ontvangen. We kregen stokbrood, rode wijn, rollade met friet en een heerlijke tomatensalade (met olijfolie, marjolein, azijn, knoflook en basilicum). Ijs toe. Deze mensen Dominique en Rogier hebben totaal 129 jeugdige gevangen in 40 jaar als pleegouder opgenomen en verzorgd tot hun 18e. Sommige bleven langer, sommige waren na enkele maanden al weg. Ze  hebben 8 kleinkinderen van pleegkinderen en 6 kleinkinderen van hun 2 eigen kinderen. Best veel respect voor deze 2, Dominique en Rogier👍 Ze zijn ooit bij Nice een garage begonnen en zijn beide uiteindelijk met technieklessen hier in de Picardie streek (hier woonde zijn vader) jeugd gaan begeleiden. Zij hebben flink geleden onder het virus. Haar 100 jarige moeder overleed er in maart aan en zij mochten geen afscheid nemen nog bij de crematie zijn. Pas in juni hebben ze een afscheids bijeenkomst kunnen organiseren. Dat was ook zo bij een zus van hem. Best wel heftig allemaal.

Een leuk avondje ik begreep de hoofdlijnen, maar Harm had er een leuke discussie mee.

Het ziet er naar uit dat andere pelgrimverblijven dicht zijn om dat die meestal alleen slaapzalen hebben. Het verbijf is  op donatie (donati primitivo) gebasseert. Als je rijk ben betaal je meer als je een pelegrino povre (arme pelgrim) ben betaal je wat je kunt missen. Harm betaald als landhuis eigenaar dus veel meer dan deze pelegrino povre😀🚲🚴‍♂️ grapje hoor je betaald naar eigen inzicht.

Morgen richting Compaigne daar heerst het Covid 19 virus nog al en proberen we te mijden. Drukke plaatsen zo wie zo. Maar het is best lastig. Soms gebruikt men maskers in het cafe (verplicht) , maar dan staan ze plots naast je met het masker om de kin. Weing een duidig dus. Op straat zie je hier helemaal geen handhavers.  Soms wel mensen met masker vaak ook niet. In Belgie was dat veel strenger.

Mooi geweest voor vandaag

Wordt vervolgd

groeten

1. Wiep Vlot:
    4 september 2020
    Ha,die Luc (en Harm)! Dat zijn geen kinderachtige afstanden zeg die jullie sfleggen. En dat met harde wind,petje af.je beschrijft alles weer geweldig,ik zie het zo voor me. Echt leuk om te lezen. Ik blijf jullie volgen,nu even vanaf het altijd mooie Terschelling. Succes met de volgende etappe,groetjes Wiep en Ernst.
  2. Bert:
    4 september 2020
    Dankzij je mooie verslag weten we dat er mensen zoals Dominique en Rogier zijn! En wat een gefiets man, zo tegen die wind. En daarbij heeft de pelegrino povre Luc geen ebike zoals de rijke Landheer Harm. Ik stel voor een sleepkabeltje te vervaardigen met twee karabijnen, zodat de povre Luc wat meer comfort mag genieten. Broederliefde Harm! En wat een klappen krijgen de Fransen ook met COVID-19. Ze zijn er nog lang niet klaar mee, vandaag bijna 10.000 nieuwe besmettingen. Gelukkig zijn jullie de hele dag buiten. Toch een schaduw op de achtergrond dat virus. Vrienden; lekker slapen een goede reis morgen! 👋😁
  3. L C Noordman:
    5 september 2020
    Dank je Plaatmaat. We gaan ee weer voor vandaag. Het regent hier nu. De was buiten moet vochtig mee helaas.
    Groeten