Van Berlancourt naar Clermont

4 september 2020 - Clermont, Frankrijk

Na een redelijke nachtrust, zie fotos, het was erg warm en ook vochtig in het huisje rond 8 uur op. Dominique en Roger hadden het ontbijt al klaar staan. Dat was uitstekend verzorgd met yogert, broodjes, stokbrood, diverse jam soorten waaronder zelf gemaakte Mirabel jam van de gele kroospruim, koffie, thee en vruchtensap. Na.het uitgebreiide ontbijt rond 9.20 op de fiets. Eerst waaide het vrijwel niet, later op de hogere delen weer wel. Na 1.5 uur in Noyon een oude Romeinse vesting met een oude cathedraal de Notre Dame uit de 12 en 13e eeuw. Sinds 591 een stad met bisschopszetel en een van de hoofdsteden van het Frankische rijk. Karel de Grote is er in 768 tot keizer van het westelijk rijksdeel gekroond

Vanaf 8e eeuw steeds stond er een cathedraal.. In 850 door de Vikingen verwoest maar in 987 gereed voor de kroning van Hugo  Capet, de 1e koning na de Karolingers.  Na de 1e wereld oorlog stonden alleen delen van de buitenmuren en van de torens er nog. 80% van de huizen was verwoest. Vanaf 1920 is de cathedraal weer in de oude styl opgebouwd. De kogel en granaat gaten kun je hier en daar nog zien. Het is een hoog fraai gebouw. Een meesterweek in de pvergangs periode van  Romasns naar de Gotische bouwstijl. Tijdens de Franse revolutie leeg geroofd en nu vrij sober is ingericht. Naast de kerk staat een enorme Atlasceder. Vrij gaaf en een stamdiameter van meer dan 1, 5 meter op 1.30 meter hoogte. Achter de kerk staat een bijzonder houtengebouw uit 1502. De voormalige kapitel biblotheek. Na een koffie stop en het halen van belgde broodjes weer verder op pad. Het is best heuvelachtig in de omgeving met af en toe een pittige helling. In Ourscamp fietste we langs oude abdij uit 1129. De grote kerk die er avhter stond is groten deels vervallen, maar nog ste3ds indrukwekkend. De Salles de Mort uit de 13e eeuw bleef goed bewaard en is nu nog in gebruik als kerk. In Bailey op de grens van de bossen rond Compienge in een parkje gelunched. Door richting Compiegne. Via een jaagpad langs de L' Oise rivier tot in de stad. Compiegne is bekend vanwege zijn ligging nabij de bossen, geroosterde kastanjes  en suikerbieten velden. Omdat h8er sprake zou zijn van een verhoogde virus infectie gevaar z8jn we door gefietst. Daarna de brug over richting Estrees en Clermont nog ru8m 30 km waar we uiteindelijk n a 19 uur en 89 km aankwamen. We slapen in een soort weg hotel Clermotel 4 km buiten Clermont. voor 80 euro met ontbijt. Prima hotel. Hier ook een dag menu gegeten en de dag was al weer om. Nu ruim 630 km gefietst en nu nog ongeveer een 400 km voor wij via Chartres en Tours bij Harm thuis zijn aan de Loire.

Wordt vervolgd tot morgen

1. Bert:
    4 september 2020
    Al over de helft fietsvrienden! Wat gaan jullie hard! En een lekkere boom, die ceder van pak weg 450cm omtrek. Zou bij ons geregistreerd worden als monumentaal.

Hoeveel kilo wegen jullie nog? Is de rijke landheer Cool Hand Harm al net zo graatmager als jij Luc? Twee rammelende Noordmannen eendrachtig over de vele pittige heuvels. Dat moet een indrukwekkend beeld zijn voor de gemiddelde Fransman. En laten jullie ook nog even een fotootje maken van jullie twee, heldhaftig kijkend naar de lezertjes van dit reisblog. Uiteraard gemaakt door een lieftallige, getalenteerde, Carona vrije, charmante, intelligente, sympathieke en creatieve Franse Dame? Naar zo’n foto is een groot verlangen. Althans hier in Groningen. Nog 400km de kans om deze historische print te maken heren. We rekenen op jullie. Vele groeten!!! 🤪
  2. Willemien van der Meer:
    5 september 2020
    Wat een prachtige foto's en leuke ontmoetingen. Lijkt me een mooie tocht, wel pittig hier en daar, desalniettemin trots te zijn op jezelf als je weer hebt gered.Chapeau mannen.