Van Diksmuide naar Tournehem sur la Hem

16 mei 2019 - Tournehem-sur-la-Hem, Frankrijk

Als eerste De ijzeren toren bezocht (oorlogsmonument in Diksmuide, ca 90 meter hoog met 22 verdiepingen (uitzichtplatform met mooi uitzicht over de streek)gaat geheel over de 1e wereld oorlog en de verschrikkingen. Na 1,5 uur en 12 verdiepingen (van boven naar beneden) vond ik het genoeg wordt je wel een beetje depressief van hoor. Zoveel verwoesting, Diksmuide en wijde omgeving ook. Als ten oosten van de Ijzerrivier en de spoorlijn was in oktober 1914 door het Belgische legeronder water gezet en hield daarmee de Duitsers 4 jaar lang tegen.

Ik ben verder gefietst. Via Sint Jacobskerke ( volledig verwoest in de 1e WW).

Een groot deel van de dag de rivier de IJzer gevolgd tot die in Frankrijk nog maar een beekje van 3 meter breed was. Ik ontmoette een leuk stel uit Alkmaar en ben met hen mee gefietst, gelunchd en later hier gegeten, was gezellig. Tegen 18 uur gestopt bij hotel Bal 3 in Tournehem sur la Hem (58 euro per nacht excl het ontbijt en avond eten) na 90 km met best wel veel klimwerk enkele steile hellingen. pffff. Morgen nog een helling van 120 m omhoog en daarna omlaag tot ca 50 m naar Bouglogne sur Mer. Dan een dagje rust aan zee voor dat ik het heuvelland richting Normandie in trek.

wordt vervolgd Groeten

1. Bert:
    1 augustus 2019
    Ach; hier stond nog géén reactie bij. Terwijl je daar zo stoer staat te staan met je dappere fiets waar de spaken nog heel waren en de banden niet ontploft. Toen wist je nog niet dat je ondanks vele beproevingen, overtuigend helemaal naar Santiago de la dinges zou fietsen en de tocht zou afronden met dubbelgespierde fietsbenen. 👍