Brugge naar Diksmuide aan de IJzer

15 mei 2019 - Diksmuide, België

Mijn routegids gebruikt andere route knooppunt nummers dan dat zij hier doen en heeft me in het begin rond Brugge veel extra km en tijd gekost. Een nummer lijkt te kloppen maar leidt ergens anders heen. De fiets knoopunten route app helpt daar ook niet bij ook die wijken af van de werkelijke nummering. Beetje jammer. Vanaf Brugge naar Lissewege gefiets daar is een St Jacobshuis, maar dit bleek een beetje verlopen cafe te zijn. Wel met de lokals gelachen een St Jacobstempel ontvangen. Daarna door naar Blankeberge aan
de kust stukje met kustlijn tram naar De Haan, de fiets mag mee maar zonder hulp krijg je een beladen fiets de achteringang vd tram niet in  je moet over een  grote instaphobbel , het uitzicht viel vervolgens ook nog tegen bijna geen kust/strand gezien. via De Haan, Bredene leffelde en Nieuwpoort (weet jij nog waarom Nieuwpoort belangrijk voor de NL geschiedenis is geweest?) Naar Diksmuide nu ongeveer 90 km vandaag dankzij het afwijkende route nummering systeem. Ik heb hier en daar wel een stuk door de kust bebouwing af.kunnen snijden.Vooral rond  Oostende is niks aan totaal verpest met hoogbouw. Er loopt ook nog een LF1A kust Noordzeeroute om het makkelijker? te maken maar die volgt vooral de onaantrekkelijke wegen en hoogbouw aan de kust. De LF1 Noordzee route laat die onaantrekkelijke stukken zo veel mogelijk rechts liggen
Vanaf Nieuwpoort loopt een schitterende fiets verbinding over de voorm. tramlijn naar Diksmuide. Meteen ook langs de frontlijn van 1914-18. Waar 4 jaar lang niet veel beweging in de loopgraven zat maar wel ten koste van vele 10.000 doden  verminkingen en totale verwoesting van vele dorpen en steden, gruwelijk.
Op het eind kom je bij Diksmuide bij een 90 meter hoog monument en museum over deze en de volgende oorlog in 1940-45.
Wordt vervolgt
Groeten

1. Bert:
    16 mei 2019
    Ah mooi. Lachen wel in het beetje verlopen café. Een fietsritje met hobbels deze keer. Maar ja, dat is België hé. Te vergelijken met Italië (zuidelijk gedeelte). Prachtige foto’s. We fietsen weer helemaal mee met je. Groet en wij gaan nu ook een beetje fietsen! 👋👍
  2. Meta Noorman (klaverjas vriendin):
    17 mei 2019
    Mooie belevenissen,Luc! Met name de historische verhandelingen maken indruk 😊. Gewoon doorgaan! Hoogbouw waarschijnlijk achter je gelaten 😅. Op naar het zonnige zuiden! Gr. Bram