Dagje Tour

12 september 2020 - Tours, Frankrijk

Vanacht weer eens goed geslapen. Een dreigende verkoudheid zet niet door dus dat scheelt ook weer. Het ontbijt beneden bestond uit een een papierenzak met 1 crossant, 1 broofje, appel, beetje jam en boter. Koffie of thee kon je zelf tappen. Dat was snel op. Het Peoples hostel zier er goed verzorgd uit. Je kunt er ook ook lunchen en dineren. Rond 10 uur op pad naar het centrum. We zitten nu hier 10 minuten nlopen van de cathedraal. Tours is een stad van ongeveer 140.000 inwoners en begin van de belangrijke westelijke pelgrimsroute en verzamelpunt voor de route naar de Pyreneeen en Santiago. St Martin (st Maarten) bekend van het delen van zijn rode mantel met een bedelaar ligt op hier in de buurt in de St Martins baseliek (neo byzantijnse stijl) begraven. Er stond een veel grotere, de grootste van het christelijk Europa,  maar die is op 2 torens na  tijdens en na de revolutie in 1802 gesloopt. In de bestating eromheen is aangegeven hoe groot de oudere  kerk was. Eerst bij het toeristen kantoor langs voor een info boekje. Er is hier ook een een goed tram en bus systeem. De tram rijdt op een trambaan met in het midden de stroomvoorziening waar je overheen rijdt of loopt. Het gaat om een gelijkstroom van lage voltage minder dan 48 volt en hoge wattage, zodat het ook bij nat weer veilig blijft. Een bijzonder systeem zonder de portalen van een bovenleiding. Naar een parkje gelopen bij het moderne kunst museum naast de cathedraal. Daar staat een 220 jaar oude Cedrus in gezonde staat  van ruim 7,5 meter omtrek en ruim 30 meter hoog. In een glazen gebouwje er vlakbij staat een oude opgezette circus olifant die 80 jaar oud is geworden. Best een groot en bijzonder dier. Daarna naar de St Gathien cathedraal genoemd naar de 1e bisschop van Tours. Mooie cathedraal, maar die van Chartre is door de versieringen o.a.  bij de koningsingang toch mooier. Mijn absolute favoriet blijft de cathedraal in Burgos Spanje. Het heeft 2 hoge niet geheel indentieke totens en veel glas inlood/ gebrandschilderde ramen. De de zogenaamde luchtbruggen aan de buitenzijde ontbreken hier. Ik Kreeg mijn laatste stempel in de sacristie met veel fraaie kazuifels in rekken langs de wand. Een mooie afsluiting van de tocht naar Tours. Daarna wat rondgeken het is een mooi  centrum met het oudste deel nog vrij authentiek. Daar ergens gelunched. Van Harm kreeg ik een lekker toetje kleine hapjes als beloning voor het volbrengen van mijn pelgrimstocht naar Tours. Daarna ging Harm een uurtje winkelen en ben ik via de oevers van de Loire de stad gaan verkennen. Ik zag veel vissen in de snel stromende Loire. Bij een oude inmiddels auto vrij gemaakte verkeersbrug hing een bord met daarop de waterhoogte in het verleden. Op 11 september 1872?  stond het water 6.60 meter hoger dan vandaag. Op een ander bord stonden de afstanden van Tours naar Orleans 118 km stroom opwaards en stroom afwaards Samur op 65 km,  Les Rosiers 80 km en het eindpunt bij St Nanzare aan zee op 255 km. Over de brug loopt de moderne tramlijn die je aan de overzijde flink omhoog ziet gaan. Daarna de oude stad bezocht. Veel houten vakwerk huizen rond de terrassen. Iedereen  liep met mondkapjes op maar eenmaal op het terras werd er geen of weinig afstand meer gehouden. Harm kwam er ook naar toe. Daarna nog wat rond gekeken van en de St Martins baseliek bezocht. Daar ook is in de buurt bij een craperie een paar galettes gegeten. Na 2 stuks met o.a spinazie, St Jacques schelpdieren en een paar glazen cider was de avond al weer gevorderd en zijn we terug naar het hostel gelopen. Morgen richting Les Rosiers sur Loire. Vermoedelijk komen wij halverweg  omdat er ook enkele mooie kasteeltuinen aan de Loire te bekijken zijn. Aan de botanische tuin elders in de stad  zijn wij helaas  niet meer toe gekomen. Wordt vervolgd, groeten

1. Bert:
    13 september 2020
    Mooie foto’s Luc. En ik wist tot nu toe niet dat er in Tours steenkabouters bestonden. Ga je die ook vangen en opzetten om thuis te laten zien? Voorzichtig er mee, ze wonen zelfs tussen de voegen en voordat je het weet stort de muur in.

Gefeliciteerd met alweer een pelgrim certificaat. Hoe doe je dat toch zo op vergevorderde leeftijd. Knap hoor, je fietst in 3 weken net zoveel als ik in een heel jaar...

En heeft broer Harm een lila gekleurde fiets? Wat leuk! Als je in NL een nieuwe fiets wilt kopen lijkt het wel 1920 in de tijd van Henry Fords Model T. Alle kleuren leverbaar zolang het maar zwart is..

Geniet er nog een tijdje van, het weer is uitstekend en de stemming ook lezen we tussen de regels door.

Groet uit Groningen, Okkerbroek eigenlijk want daar bivakkeren we nu met onze familie. 👋😊
  2. Wiep Vlot:
    13 september 2020
    Ha,Luc! Dat is weer volbracht,superprestatie hoor! Nu nog even freewheelen langs de Loire,heerlijk. Wij waren daar vorige zomer gestrand met de auto,en toen ook kastelen bezocht,echt de moeite waard. Geniet er nog van!