Van Tours naar Monsoreau a d Loire

13 september 2020 - Montsoreau, Frankrijk

Na het bepekte ontbijt op weg richting Samur en volgde wij enige tijd de Le Chere rivier richting het westen. Het fietspad loopt parallel aan de rivier. Meestal vrij vlak en voor de middag met veel fietser. Bij Savonnieres een bakje koffie op een terras aan de Loire en broodjes bij de bakkerij gehaald. Na een half uurtje verder. Bij Villandry met het grote Chateau Villandry komt de le Chere ze in de Loire uit. In Villandry de mooie chateautuin bezocht. Op verschillende hoogtes en in verschillemde themas aangelegde tuinen. Het landhuis is in de 19e eeuw volgens de toemalige trend in de Engelse landschapstijl omgevormd/ vernield volgens sommigen.. In 1906 heeft de Spanjaard Joachim Carvalli en winnaar van de Richetprijs/Nobelprijs 1913  voor de geneeskunde  het landgoed gekocht en is toen begonnen met het herstel volgens het oorspronkelijke ontwerp uit de in 1754  aangelegde tuinen en chateau. De Renaissance, watertuin en groente/bloementuin. Deze zijn inclusief de linde bomenrijen en het doolhof gereconstreerd volgens beschrijvingen  uit de 17/18 eeuw..We hebben ruim  2 uur rond gelopen in deze prachtige tuin die zoveel mogelijk met natuurlijke bestrijdingsmiddelen en m.b.v. Wisselteelten in de groemten /bloementuin wordt beheerd. We wilde nogg ongeveer 35 km verder gaan dus snel weer op pad. Vooral de mooie maar erg warme chateau tuin te Villandry heeft er bij mij door de warmte ingehakt. Dat koste veel energie. Na ruim 40 km in de warmte was het effe helemaal op. Maar na een banaan, een flinke slok cola en koekjes en effe zitten kon ik weet verder. Onderweg kwamen we de bij Indre rivier die bij Chinon de Loire in stroomt. Daar passeerde wij een kerncentrale. De koelinstalatie draaide volop. Er staan meerdere vrij kleine koeltorens. Deze vallen minder op als de grote die wij in Belgie zagen. Met de lage rivier-waterstand is het koelen van deze centrales een toenemend probleem en kunnem ze vaak niet op vol vermogen draaien. Eindeijk bij Saint Martin aan de Loire. Bij Saint Martin staken we de la Veinne rivier over die hier in de Loire eindigd. 2 km verder bij Monsoreau op de camping aan de oever van de Loire heeft Harm een tenthut op palen kunnen boeken. Na ruim 60 km en een erg warme dag was het mooi geweest. Na een duik in de het zwembad was ik weer wat opgefrist. Zwemmen in de Loire die er erg aantrekkelijk uitziet mag officieel niet en wordt vanwege draaikolken en plaatselijk aanwezig drijfzand sterk afgeraden. In het dorp gaan eten. Het wad al 20 uur geweest en de meeste restaurants waren al dicht. Bij een mochten we nog wel binnen en allleen een hoofdgercht bestellen. Het bleek dat de eigenaar ziek naar huis was (covid?) En dat de bedienster 2e jaars en de kok 1e jaars in opleiding waren. Omdat er een reservering was waren ze toch open gegaan. Hadden wij mazzel mee. Die 2 in opleiding hebben ons prima bediend en een lekkere vismaaltijd voorgezet. Onze compilimenten hoor en een fooi voor beide. Mooi geweest voor vandaag. Marcelle komt er ons morgenmiddag net voorbij Samur op de fiets tegemoed en en heeft ergens een lunch plek gereserveerd.

Wordt vervolg

groeten

1. Bert:
    15 september 2020
    Wat een warmte Luc voor september. In NL worden alle records gebroken. Mensen zonder binding met natuur vinden het heerlijk, maar als je een beetje betrokken bent met de planeet dan is het huidige weer zeer verontrustend!

Luc; ik krijg opeens iedere dag advertenties van ‘Flirt moms’ op je blog. Romantische mama’s waar je lid van kan worden. Nu ben ik niet de doelgroep voor de dames want stokoud en de sex-appeal is volledig buiten werking. Maar onze jongste lezertjes kunnen op te avontuurlijke gedachten worden gebracht. Waarvan acte!

Vele groeten!!