Van Breda naar Lier Belgie

27 augustus 2020 - Lier, België

Na een redelijke nacht om 6 uur wakker gehoest door Poolse en Roemeense gastarbeidrts die op transport naar de tuinders in de omgeving stonden te wachten. 1 hoesten zeer zwaar en veel dat leek veel op een covid 19  hoest. Later toch maar bij de receptie gemeld. Het ontbijt was goed en uitgrbreidt. Rond 9.30 op de fiets. Via het oude dorpje Ginneke, nu het grootste deel van de gemeente Breda, de stad uit. Kilometets langs de beek de Mark gefiest een mooie tocht door het buitengebied langs Galder tot over de Belgische grens. Vanaf vandaag hoef je buiten geen mondkapje meer op. Sommige fetsers hadden dat nog wel. Bij de grenspaal ontmoette wij de Bredanaar Michiel een man van ruim 83 die je iedere dag van Breda naar de grenspaal en terug wandeld. In de stenge covid maatregelem tijd in Belgie stond er iets verder dan de grenspaal een Belgische veldwachter. Toen hij zoals hij dagelijks doet een rondje rondom de grenspaal liep werd hij aangesproken dat hij in overtreding was en bij het Belgische zijde van de grenspaal een mondkapje op moest. Het gaat om 30 tot 50 cm op Belgisch grondgebied Er is daar verder niets dan water en hoog groeiend gras.Het moet niet gekker worden.

Michiel heeft ervaring als lange afstand fietser deed naar eigen zeggen wel 15.000 km per jaar.op de fiets. Maar is al langer naar het wandelen overgestapr. Een leuk gesprek met allerlei levenswijsheden. Vegetarier en is kritischop het virus aanpak beleid. Gezonde landbouw en voeding zonder allerlei toevoegingen is volgens hem de basis voor een hogere ziekte resistentie. Na uren fietsen kwamen wij in Hoogstraten. Daar aan de drukke hoofdstraat tegenover een hoge kerk efkes gelunched. Door naar Oost Malle, daar bleek de aangegeven route onduidelijk en fietste we langs een erg drukke hoofdweg tot in Zoersel. Toen weer via het buitengebied langs het Albertkanaal over de brug langs Viersel, Broechem langs het Netekanaal tot in Lier. Hier is een leuke jeugdherberg in een oud klooster er zit ook de muziekschool aan de overkant achter het christusbeeld waar wij op uitkijken. Er zijn nog 6 gasten verdeeld over 4 kamers. Een mooie oude tuin met oud parkje er achter. De hele oude stad is wel bbijzonder.na de schade in de 1e weteld oorlog wasrin 90% van de inwoners was gevlucht, deels naar o.a. Nederland en Engeland. In die tijd verdubbelde het aantal inwoner aantal van de stad Amersfoort naar ca 60.000. Na de oorlog is door de dankbare Belgen in Amersfoort een groot (Belgen) monument gebouwd. In 2014/15 nog volledig gerestaureerd.

Morgen naar Mechelen een korte rit en rust dagje. Harm slaapt al .

Wordt vervolgd Tot morgen

1. Bert:
    28 augustus 2020
    Goedemorgen Hot hand Luc en Cool hand Harm. Pas je goed op met die Covid 19? Francis achtige stormen, slagregens, verdwaalsessies, koude handen, enge dames, alles mag. Maar dat virus is en blijft een griezel. Goed dat jullie de hoester hebben gemeld bij de receptie. Mooi fietsen is dat langs de Belgische kanalen. Hebben wij ook gedaan toen we nog jong waren. En jong blijven jullie lang volhouden zoals jullie bewijzen met deze tocht. Mensen; Brabander Michiel is het toekomstbeeld van deze Noordmannen. Gelukkig geen oorlog meer in Lier zodat jullie in vrede goed hebben geslapen. Ondertussen heb ik weer 2 mooie beuken op de bomenlijst geplaatst en mag bemiddelen voor bijdrage Bomenfonds van een bijzondere linde in Kornhorn. Fijne en nog even natte dag Noordmannen en tot morgen. Ik ga nog even met mijn pyama en pantoffels nog aan het krantje lezen.
  2. Meta Noorman (klaverjas vriendin):
    28 augustus 2020
    De verhalen van Luc zijn leuk ,knap maar het commentaar van Bert is zeker de moeite waard. Ik lees het ,tot nu toe iedere dag met veel plezier.
    Ga zo door heren en het kan gebundeld worden uitgegeven😉