Van Lier via Duffel en Sint Kathelein-Waver naar Mechelen

28 augustus 2020 - Mechelen, België

Na een goede nachtrust beetje verkort door schrijven van mijn reisblog bij het restaurant van de muziekschool ontbijt gehaald. Bijzondere architectuur. Ontbijt was niet bijzonder maar ok. Daarna eerst de fietsen bepakt en bij het hostel gelaten en de cathedraal bekeken. Helaas is die voor toeristen gesloten. Een kapel aan de achterkant was wel open een simpel ingericht kerkje maar toch bijzonder. Rond 10.30 richting Mechelen. Een groot deel van de route volgt de Nete een getijden rivier met grote verschillen in de waterstand en een zijrivier van de Schelde. Na een paar kilometer was er tot bij Duffel een omleiding ivm dijkwerkzaamheden en kwamen eerst langs een drukke weg terecht en vonden een parallel route door de polder. Er stond een stevige tegenwind maar half bewolkt en droog. Tot nu toe hebben we geluk gehad met de regen.  Bij Duffel weer langs de Nette. Mooie vergezichten en de rivier liep al weer vol. De dijk steekt zeker 6 tot 8 meter boven de polder uit. Rond de middag in Mechelen. Hier zijn mondkapjes op straat en in gebouwen verplicht. Zagen ook hier vrijwel geen politie op straat. In NL zie veel meer BOAs of politie. Een mooie stad net als Lier en andere Vlaamse steden met historisch oud centrum. Ooit de hoofdstad van het Groot Bougondische rijk dat zich van Enkhuizen uitstrekte. Tot Dijon.

De grote cathedraal gewijd aan Sint Rombout is tussen 1200 en 1450 gebouwd met toestemming van de paus zodat pelgrim er een aflaat mee konden verdienen als ze hielpen bij de bouw. Een meesterwerk van de Gotische bouwkunst. Het heeft een grote stompe toren van 97 meter hoog, die 98 klokken bevat. De toren stond ooit symbool voor die van Breda en Antwerpen. Je kunt via 538 treden de toren beklimmen. Maar nu niet ivm covid 19. De kerk bevat ook het graf van de geliefde cardinaal die grondlegger, rond 1926, was van het overleg tussen katholieken, hervormende en de orthodox kathelieke kerk een voorloper van de oecumene diensten. En stichter van diverse opleidingen met toestemming van de toenmalige paus. Een bijzonder man dus. De cathedraal kun je gratis bezoeken en is best mooi van binnen. Wel voor een deel afgezet ivm restauratie werk. We besloten toch hier te blijven. De jeugdherberg was weer niet open, maar Harm vond een kampeerhut voor 35 euro voor 2 pers. op een sport en recreatieterrein net buiten de stad. Ondertussen was het het flink aan het regen en toen het even droog was zijn we snel er naar toe gefiest maar toch nog flink nat geworden. Daar aangekomen bleek er van alles te zijn groot zwembad,, sporthal, buitensport dingen, groot zwemmeer met strand en park er omheen en een aantal kampeerhutten. We wilde hier blijven maar helaas morgen zij ze allemaal geboekt. Wij hebben hier na het wassen van de fietskleding en nadat het na een uur met stortbuien droog werd, gegeten. Er is een grote kantine. Best goed verzorgd. Nu op tijd naar bed morgen zien we verder.

Wordt vervolgd

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Bert:
    28 augustus 2020
    Geweldig verhaal vandaag Luc. Het begint nu toch echt literatuur te worden. Ik wist niet dat je dit in je had. Zo zie je maar weer; ook op oudere leeftijd kan een mens groeien bloeien en...boeien! Chapeau

Lekker slapen mannen in jullie kampeerhut. Vol van alle mooie indrukken en trots op de vele fiets kilometers.

We kijken weer uit naar morgen. En het hoge drukgebied komt al dichterbij. Wat een fijn weekje gaat dat worden, met if zonder mondkapje. 😀👍