Van Heusdem via Waalwijk naar Breda

26 augustus 2020 - Breda, Nederland

Na een goede nachtrust met een storm buiten rond 9.30 op de fiets naar  Waalwijk. Veel wind tegen ik stond soms bijna stil. In Waalwijk woont collega Ton Stokwielder eigenaar van Storix ecologisch boombeheer. En echte boomverzorger in hart en nieren en al heel lang bezig met ecologisch boombeheer. En oprichtet van stichting Wereldboom. Zijn gezegde onder vele anderen is: Het begint met de bodem, de bodem en nog eens de bodem. Zonder gezond bodemleven geen duurzaam boombehoud. Zo is hij met schimmeldominante compost onder bomen begonnen en het vastleggen van afgevallen blad. Vandaag ging het vooral over de insecten en een duurzame manier van processierupsen bestrijding. Niet wegzuigen of bespuiten maar het simuleren van de natuurlijle vijanden waaronder vele sluipwespen en sluipvliegen. Dit doen zij al jaren met succes in de Efteling en hebben in processierups nesten met bijvoorbeeld 100 rupsen, de aantasting daarvan door allerlei parasieten tot ruim 70 % weten te krijgen waardoor de overlast door de rupsen sterk is gereduceerd. Een veel belovende ecologische aanpak!

Na bijna 2 uur onze weg vervolgd. Nog steeds veel tegen wind en af en toe regen. Harm had snel dode vinger en ik juist warme handen echt fris met 16 graden was het nou ook weer niet.         In het mooie dorp Dongen effe gerust en wat gedronken en Harm kon zijn handen weer opwarmen. Daarna door naar Breda. Veel B en B zaten vol waardoor wij nu in Campagnie hotel nabij de A27 zitten voor 51 euro per nacht. In het centrum van Breda hebben we Italiaans gegeten. Morgen richting Mechelen in Belgie zo snel mogelijk door de provincie Antwerpen.

Wordt vervolgd

Groeten

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Bert:
    Goedemorgen jongens.

Mooi verhaal van good old Ton. De bodem, de bodem en nog eens de bodem. Dat is de basis van het bomenbestaan. Je kunt ook tot de bodem gaan, zoals good old Luc. Bijna stilstand op je fietstocht door de storm Francis! Maar toch gaan ze weer door, die cool hand Harm en warm hand Luc.

Goed nieuws betreft het weer. Onstuimige Francis zit nu ergens in het verre noordoosten en er bij de Azoren wacht een sterk hoge drukgebied. Nog even dit weekend een laag drukgebiedje vanuit Ierland over je heen laten gaan, maar dan volgende week de luxe van lekker droog weer.

En dan gaan jullie als een speer! We volgen het met veel genoegen!
  2. Snoke Bosch:
    27 augustus 2020
    Bert je bent weer een geweldige steun en brengt een hoop vertier voor allen daar en hier. Zet m op mannen jullie zijn al in Lier
  3. Bert:
    Wat zijn we toch allemaal dol op Boschje 😍